728 x 90

اعتراف یک عضو مجلس ارتجاع: انتقال پول فروش نفت در INSTEX اینس‌تکس منتفی است

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع
پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع به بی‌خاصیت بودن اینس‌تکس اعتراف کرد و گفت:‌ اروپا متعهد شده بود در قالب SPV به ایران کمک کند تا نقل و انتقال پول فروش نفت ایران انجام شود اما در سازو کار INSTEX این موضوع منتفی شده است. تا کنون هیچ‌کدام از وعده‌های اروپاییها عملیاتی نشده است.

اروپایی‌ها تلاش دارند موضع ایران را تضعیف کرده و شرایط بیشتری برای اجرای سازو کار مالی بگذارند.

پور ابراهیمی بدون اشاره به آثار و تبعات برنامه اتمی رژیم افزود: طبق برجام جمهوری اسلامی ایران محدودیتهای هسته‌یی را پذیرفت تا در عوض غرب حقوق قانونی ملت ایران در موضوع مسائل اقتصادی، رفع تحریمهای بانکی و رفع تحریمهای تجاری مخصوصاً در حوزه نفت را به‌رسمیت بشناسد.

وی با حسرت گفت: متأسفأنه بعد از خروج آمریکا از برجام به‌رغم تعهدات طرفهای اروپایی در برجام، اروپا هم به تعهدات خود وفادار نماند.

وی با شکوه و شکایت از اروپا اضافه کرد: جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرایی کرد اما اروپاییها بدعهدی کردند و مجدداً قول دادند تا پایان سال ۲۰۱۸ کانال مالی SPV را راه‌اندازی می‌کنند اما متأسفأنه این وعده خود را نیز اجرایی نکردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آخوندی گفت: در ابتدای سال ۲۰۱۹ اروپاییها ابزار مبادلات مالی تحت عنوان اینس‌تکس را تعریف کردند. گزارشی که از این سازو کار در اختیار ما قرار گرفته است نگرانیها را نسبت به‌عملیاتی شدن این سازو کار بیشتر می‌کند.

وی افزود: ایجاد محدودیت در نقل و انتقال پول نفت ایران از یک سو و گروکشی اروپاییها در خصوص لوایح ذیل FATF از سوی دیگر موجب شده است که INSTEX به هیچ عنوان قابل‌قبول نباشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ec3a78c-68d9-4919-86b6-d789a8f5ced3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات