728 x 90

اعتراف سازمان برنامه و بودجه رژیم: در صورت ادامه تحریم‌ها دولت در سال ۱۴۰۳ در آستانهٔ ورشکستگی قرار می‌گیرد

دلار - عکس از آرشیو
دلار - عکس از آرشیو

سازمان برنامه و بودجه رژیم اعتراف کرد: در صورت ادامه تحریم‌ها دولت در سال۱۴۰۳ در آستانهٔ ورشکستگی قرار می‌گیرد و نرخ دلار در سال۱۴۰۶ تا ۲۸۴هزار تومان اوج خواهد گرفت.

سازمان برنامه و بودجه رژیم در گزارشی به تحلیل بدهی‌های دولتی پرداخته و هشدار داده که بدون "تجدید نظر اساسی در ساختار اقتصادی ناسالم کشور" رژیم آخوندی در آینده نزدیک در آستانه ورشکستگی قرار خواهد گرفت.

گزارش سازمان برنامه و بودجه رژیم، که در تابستان تهیه اما به‌تازگی منتشر شده، چشم‌انداز بدهی دولت را با دو سناریوی رفع یا ادامه تحریم‌ها بررسی کرده است.

این گزارش هشدار داده که با ادامه تحریم‌ها رژیم تا سال۱۴۰۳ به مرز ورشکستگی خواهد رسید.

به‌گزارش سایت حکومتی فرارو ۲۵مهر، گزارش سازمان برنامه و بودجه رژیم برآورد کرده که در صورت ادامه تحریم‌ها نرخ دلار تا سال۱۴۰۶ به آستانه ۳۰۰هزار تومان (۲۸۴ هزار تومان) برسد.

در این جدول که به سازمان برنامه و بودجه نسبت داده شده است، ادعا شده که نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ در صورت ادامه تحریم‌ها علیه ایران به ۲۸۴ هزار تومان و در صورت لغو تحریم به ۵۵هزار تومان خواهد رسید.

مطابق با این جدول در سناریوی اول، در صورتی که تحریم‌ها علیه رژیم لغو شوند و رژیم آخوندی بتواند روزنامه ۲.۵میلیون بشکه نفت در روز بفروشد، قیمت دلار در سال بعد ۱۸هزار تومان و در پایان دولت رئیسی ۳۵هزار تومان خواهد شد. در این سناریو قیمت دلار در سال ۱۴۰۶، ۵۵هزار تومان پیش‌بینی شده است.

در سناریوی دوم و در صورت تداوم تحریم‌ها و فروش ۸۰۰هزار بشکه نفت در روز، دلار در سال بعد ۳۵هزار تومان و در پایان دولت رئیسی، ۱۱۰هزار تومان و در سال ۱۴۰۶، ۲۸۴هزار تومان خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه رژیم

این گزارش هم‌چنین تخمین زده که رشد اقتصادی در شرایط تحریم کمتر از نصف شرایط بدون تحریم باشد.

سازمان برنامه و بودجه رژیم با مرور پژوهش‌ها و معیارهای بین‌المللی نسبت ۵۰درصد تولید ناخالص داخلی را به عنوان آستانه ورشکستگی دولت در نظر گرفته است.

سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده که رژیم ایران "ارتباط بسیار محدودی با بازارهای مالی بین‌المللی دارد" و همین فشار بر سقف پایدار نسبت بدهی دولتی را بالا می‌برد.

یک نکته قابل توجه آن است که حتی با رفع تحریم‌ها هم رژیم ایران از خطر ورشکستگی رها نمی‌شود و این تهدید تنها به تعویق می‌افتد.

فرارو نوشت: هنوز مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این ادعای مطرح شده در فضای مجازی واکنشی نشان نداده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29375955-a12a-4c66-950d-7cc61d2ceff4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات