728 x 90

اعتراف به بن‌بست رژیم در «سلسله‌ای از بحرانهای حاد و مزمن»

کرونا در ایران
کرونا در ایران

روزنامهٔ حکومتی اعتماد دوشنبه ۱شهریور، با درج مطلبی با عنوان «سیاست خارجی و مسائل مبتلابه» به ماهیت ارتجاعی و عقب مانده رژیم اعتراف کرد که در حال حاضر «درگیر سلسله‌ای از بحرانهای حاد و مزمن» گرفتار شده است.

اعتماد نوشت: حاد‌ترین و بحرانی‌ترین موضوعات در حال حاضر دو موضوع سلامت و معیشت مردم است که عبور از آنها یا حداقل کاهش آنها به‌نحو بسیار بارزی به مناسبات خارجی و معضل رفع تحریم‌های بین‌المللی و به‌ویژه آمریکایی مرتبط است.

این روزنامهٔ حکومتی در ادامه مطلب، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ از سوی رژیم را با توجه به تغییر شرایط، آب رفته‌ای که دیگر به جوی باز نخواهد گشت، توصیف کرد و افزود: طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که بازگشت به برجام بنا به متنی که در سال۲۰۱۵ حول آن توافق شده بود به رفع کامل کلیه تحریم‌های موجود و فعال علیه کشور منجر شود اما می‌تواند مناسبات خارجی کشور را از گروگان مناقشه جاری پیرامون برنامه هسته‌یی خارج ساخته و زمینه‌ساز کاهش بحرانهای اقتصادی و خصوصاً بهبود وضع سلامت و معیشت مردم و نگرانی‌های امنیتی کشور شود... .

اعتماد در ادامه در مورد سرانجام مذاکرات برجام نوشت: باید توجه داشته باشیم که احیای برجام که اکنون با موانعی نسبتاً جدی نیز روبه‌رو شده است حتی اگر محقق شود، به‌طور مؤثر نیز اجرا و تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌یی ایران و احتمالاً بخشی دیگر از تحریم‌ها رفع شود به‌دلیل این‌که از عمر هشت ساله آن کمتر از دو سال باقی مانده است در نهایت حل‌ و فصلی موقتی تلقی خواهد شد، در نتیجه طرفین نیازمند آن هستند برای حل و فصل کامل این مناقشه و عادی شدن آن از دیدگاه جامعه بین‌المللی مجدداً وارد مرحله‌ای تازه از مذاکرات و گفتگو‌های جدید شوند که تنها به برنامه هسته‌یی محدود نخواهد شد.
روزنامه اعتماد سقوط افغانستان و آمدن طالبان را «معضلی بر معضلات موجود سیاست خارجی» عنوان کرد که می‌تواند «موقعیت، منافع و حتی ارزش فرهنگی و تاریخی مذهبی (رژیم) ایران را تضعیف و حتی تهدید نماید» توصیف کرد... .
روزنامه اعتماد در نتیجه‌گیری خود می‌نویسد: هر حکومتی در ایران قدرت در دست داشته باشد، بنا به مزیتها و نیازمندی‌های کشور و سرزمین ایران محتاج سرلوحه قرار دادن یک سیاست خارجی متوازن و همه‌جانبه است. مفهوم و معنی سیاست خارجی متوازن هم روشن است. ایران باید همزمان روابط مثبت و سازنده با همه طرف‌های مؤثر در نظام بین‌المللی و جهان به هم پیوسته کنونی برقرار نماید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cc44d007-6389-4cdd-9084-1d5040e5ddaa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات