728 x 90

اعتراف به بازی با نرخ ارز برای ادارهٔ اقتصاد درهم‌شکسته

بالا بردن نرخ دستی ارز
بالا بردن نرخ دستی ارز

«افزایش قیمت دلار و بالا نگه‌داشتن مصنوعی دلار واقعیتی پذیرفته شده از سوی تمام ارکان جامعه است. بنابراین باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که مسئول اصلی گرانی‌ها و چالشهای اقتصادی و کوچک شدن سفره معیشتی مردم سیاست‌گذاریهای داخلی بوده است» (روزنامه حکومتی جهان صنعت. ۹ اسفند۹۹).

***

این اعتراف یکی از شرم‌آورترین اعتراف‌هایی است که در رژیم آخوندی صورت گرفته است. در اصل اعترافی است به سالها کتمان این واقعیت که دولتهای حاکم بر ایران با گران کردن عمدی نرخ ارز، به جبران کسری بودجه و دادن حقوقهای نجومی و سایر هزینه‌های ناشی از حساب سازیهای دروغین می‌پرداختند.

اعتراف حکومت به دستکاری نرخ ارز

روز ۸ اسفند۹۹ محمود واعظی از نزدیکترین مهره‌ها به آخوند روحانی، بالاخره پس از سال‌ها تکذیب ناشیانه مقامات ریز و درشت حکومتی، بی‌پرده و بی‌رو دربایستی درباره عمدی بودن افزایش قیمت دلار گفت: «ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم» (سایت حکومتی عصر اقتصاد. ۹ اسفند۹۹)

وی در توجیه این اقدام ضد ملی و خانمان برنداز می‌گوید: «از نظر اقتصادی نرخ ارز در ایران ۲۵ یا ۲۷هزار تومان نیست و ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست‌خورده و آنها به‌دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است».

وقتی رژیم آخوندی بسرکردگی خامنه‌ای حاضر است برای سد بستن در برابر قیام و حفظ نظامش به قیمت از دست رفتن جان هزاران تن از مردم ایران، ورود واکسن معتبر را ممنوع کند، طبیعی است که گران کردن قیمت دلار برای تأمین مخارج بی‌سرانجامش و به قعر خط فقر و بقا و گرسنگی فرستادن مردم بی‌نوا، امر عجیبی نیست.

همگان به یاد دارند سالها بود که یک به یک مهره‌های نظام ولایت فقیه چشم در چشم مردم قسم می‌خوردند که افزایش قیمت دلار کار ما نیست و دست استکبار جهانی در کار است!

راه دور نرویم، در همین ۲۴دی۹۹ بود که آخوند روحانی با وقاحت کامل در هیأت دولت گفت: «علت افزایش بهای ارز را باید در کاخ‌سفید جست». .

همتی رئیس بانک مرکزی رژیم آخوندی بارها و بارها دستکاری در نرخ ارز را تکذیب کرده بود. وی در آبان ماه۹۹ در صفحه مجازی خود نوشته بود: «در خصوص شرایط فعلی بازار ارز تلاش می‌شود که با اغوای رقم‌هایی از نرخ ارز در بازار و منتسب کردن آن نرخ‌ها به بانک مرکزی، زمینه‌ساز سطح خاصی از نرخ ارز در بازار می‌شود... ضمن تکذیب تمامی گمانه‌زنی‌ها تأکید می‌کنم، تنها معیار اعمال سیاست‌های بانک مرکزی، مصالح اقتصادی کشور است... انصاف نیست، صحبت از دستکاری در نرخ ارز، برای توجیه آمد و رفتها و مذاکرات می‌شود» (پایگاه خبری بورس. آبان۹۹).

البته این تکذیب‌ها تنها به رئیس بانک مرکزی و رئیس شیادش آخوند روحانی ختم نشد. در همین دی‌ماه گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت، بار دیگر بر دستکاری نشدن قیمت ارز از سوی دولت تأکید کرده بود. علی ربیعی در این باره به خبرنگاران گفت: «هیچ جلسه‌یی در دولت نبوده که ما نگران افزایش نرخ ارز نباشیم، و در آن تلاش صورت نگیرد که به هر نحوی نرخ ارز باید پایین بیاید. این نگاه بدبینانه‌ای که است که تعداد معدودی آدم سیاسی القا می‌کنند». !

کارشناسان حکومتی هم دست رژیم را رو کرده بودند

از بی‌پشتوانه بودن سیاست‌گذاریهای این رژیم در محافل کارشناسی و دانشگاهی همین بس که حتی تحلیلگران وابسته این نظام هم مکررا گفته‌اند که عامل گران کردن قیمت ارز، خود دولت است اما مجموعه نظام تره هم برایشان خرد نمی‌کردند.

«دو تن از اقتصاددانانی که با نظریه دست کاری نرخ ارز از سوی دولت برای کسری بودجه موافق هستند حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا و علی دینی ترکمانی هستند این دو تأکید می‌کنند که دولت برای جبران کسری بودجه خود در حال گران کردن ارز است» (سایت حکومتی فرارو. ۲۷اردیبهشت۹۹). حتی آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی حکومت هم، گفته بود: «دولت حسن روحانی مسئول وضع فعلی است و همه اتفاق‌ها زیر نظر هیأت دولت است و از آن کانال عبور می‌کند؛ بنابراین، نمی‌توان چهارراه استانبول و فردوسی را مسئول بالا رفتن نرخ ارز دانست» (سایت حکومتی رویداد۲۴.۷دی۹۹).

بهرحال این روسیاهی رژیم آخوندی منجر به یک فاجعه ملی در حوزه معیشت میلیون‌ها نفر از مردم ایران شد.

افزایش عامدانه قیمت ارز، با افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو، طلا، سکه و دیگر اقلام و کالاهای موجود در بازار همراه شد و همه اینها باعث تورم شدید در سبد معیشتی مردم گردید. این فاجعه هزاران خانواده آبرومند را که تا مدتی پیش می‌توانستند به‌سختی خورد و خوراک خود را تأمین کنند امروز مجبور به نسیه گرفتن نان شب کرده است. دیگر از خرج و مخارج اعضای خانواده و اجاره مسکن و از همه مهمتر تأمین مخارج سرسام‌آور مقابله با کرونا چه باید گفت، الا این‌که دیگر بسیاری از هموطنان از ادامه درمان خود صرف‌نظر کرده و خود را به امان خدا سپرده‌اند.

گرانی خودخواسته دلار

اعتراف ناگزیر واعظی رئیس دفتر آخوند روحانی، که می‌گوید عامدانه قیمت ارز را بالا بردیم و در تبلیغات رسانه‌ای گفتیم فشارهای خارجی علت این کار است، به‌خاطر تأمین هزینه‌های دولتی است که بخشی از آن همین رسانه‌هایی است که باید این دروغ را مکرر در مکرر تکرار کنند!

«به این ترتیب منطق اقتصادی تعیین قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضای بازار به‌طور کامل در حوزه سیاست‌گذاری ایران مخدوش شده تا فرضیه دست داشتن دولت در افزایش قیمت ارز با هدف تأمین کسری بودجه مورد تأیید قرار گیرد. هر چند پیش از این، سیاست‌گذار شائبه دست داشتن دولت در افزایش قیمت ارز را رد می‌کرد اما اعتراف محمود واعظی واقعیت‌های بیشتری را در حوزه سیاست‌گذاری آشکار می‌کند» (روزنامه حکومتی جهان صنعت. ۹ اسفند۹۹).

روزهایی که زیر ۱۰۰هزار بشکه فروش نفت می‌فروختیم

نظام ولایت فقیه اگر بر سر چاه‌های نفتی که سرمایه و دارایی مردم ایران است چمباتمه نزده بود قطعاً تابه‌حال جایی جز زباله‌دان تاریخ نداشت. کارگزارانش امروزه به ناگزیر اعتراف می‌کنند که همین غارت منابع نسل‌های امروز و فردای میهن هم دیگر نمی‌توانند مخارج صدور تروریسم و بمب و موشک سازی‌هایش را تأمین کنند. تحریم‌های بین‌المللی چنان گلوی این چپاولگران حقوق ملت ایران را فشرده که رمقی برایشان باقی نگذاشته است.

رئیس دفتر آخوند روحانی می‌گوید: «زمانی روزانه دو میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما در این دوران، روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی‌توانستیم حتی پول آن را جابه‌جا کنیم» (بورس۲۴.۸ اسفند۹۹).

عقب‌نشینی واعظی، دست و پا زدن همتی

با این‌که تا همین دیروز مهره‌های این رژیم، افزایش قیمت دلار با هدف جبران کسری بودجه و تأمین درآمدهای ریالی برای نظام را رد می‌کردند و زبان به حاشا می‌گشودند، اما حالا رئیس دفتر آخوند روحانی لب به اعتراف گشوده و با صراحت اعلام می‌کند که دولت خود خواستار گرانی دلار بوده است. این اعتراف نابهنگام، همتی رئیس بانک مرکزی را که جبرا یکی از مجرمان این خیانت ملی است به دست و پا زدن انداخته و می‌گوید: «برای جلوگیری از سوءبرداشت و استفاده از صحبت‌های مسئولان، شایسته است که اظهارنظر در خصوص مسائل تخصصی و ارزش به بانک مرکزی واگذار شود» (فصل بانک. ۸ اسفند۹۹)

خنده‌آورتر این‌که او پس از این اعتراف مجدداً به صحنه آمده است و می‌گوید: «عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست و منظور من این بود که دولت... هیچ‌گاه به‌دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز را یکی از موانع مهم اداره کشور می‌داند» (اقتصادنیوز. ۸ اسفند۹۹).

باید به این ضحاکان سرمست از خوردن مغز و خون و روان جوانان ایران گفت حتی اگر این اعترافات دیر هنگام را هم نمی‌کردید یا صدها اعتراف دیگری هم که نکرده‌اید و به‌زودی خواهید کرد، ملت ایران پشت و روی ذهن و ضمیر و اعمال و اقدامات جنایت‌کارانهٔ شما را خوانده‌اند و در میدانهای آتشین قیام پاسخ آنها را خواهند داد. چه با اعتراف چه بی‌اعتراف، زمان برای شما رو به پایان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b965e3c-21cc-421a-83b6-ab889f7d645a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات