728 x 90

اطلاعیه وکلای رامین حسین‌پناهی در مورد احتمال اعدام این زندانی سیاسی در رجایی شهر (گوهردشت)

زندانی سیاسی رامین  حسین  پناهی
زندانی سیاسی رامین حسین پناهی

متعاقب خبر اعزام اجباری زندانی سیاسی حسین پناهی به زندان رجایی شهر (گوهردشت) و احتمال اعدام قریب‌الوقوع وی، وکلای رامین حسین پناهی در اطلاعیه‌ای از جمله نوشتند:

 

ضرورت معالجه و درمان موکل در بیمارستان

زندانی سیاسی رامین حسین پناهی در ملاقات ۱۱مرداد ۹۷ و دچار درد در ناحیه کلیه بود. پس پیگیری و موافقت مسئولان زندان مرکزی سنندج مبنی بر موافقت بهداری زندان با اعزام نامبرده به بیمارستان خارج از زندان در نهایت این اعزام در ۱۸مرداد مورد موافقت مقام قضایی قرار گرفت؛ لذا انتظار می‌رفت به فوریّت موکل در بیمارستان یا یکی از کلینیک‌های شهرستان سنندج تحت معاینه و درمان پزشکی تخصصی قرار گیرد؛ اما از طریق خانواده موکل مطلع شدیم که موکل شامگاه ۹۷/۵/۲۲ بدون اطلاع قبلی از زندان سنندج خارج شده و حسب آخرین اطلاع، اکنون در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.

 

انتقال اجباری، تضییع حقوق

این در حالی‌ست که زندانِ محل صدور حکم و محل اقامت بستگان محکوم دارای اولویت برای نگهداری زندانی‌ست و جز با درخواست زندانی، امکان انتقال محکوم از زندانی به زندان دیگر وجود ندارد؛ خصوصاً در مورد موکل که محکوم به تبعید نگردیده نمی‌توان او را از زندان سنندج خارج کرد و انتقال وی به زندان رجائی‌شهر در استان البرز خلاف خواست موکل و موجب تضییع حقوق والدین و بستگان وی در ملاقات با موکل و ایجاد تضییقات و محدویت برای آنان می‌باشد. وانگهی در صورت احراز مخالفت نگهداری موکل در زندان سنندج با مصالح آن شهرستان یا استان، امر انتقال منوط به طی‌شدن روند آن می‌باشد که طبق آخرین بررسی‌های پرونده سابقه‌ای در این خصوص در پرونده مشاهده نگردید و در ملاقات با دادستان محترم سنندج چنین ضرورتی اعلام نگردید.

 

حکم اعدام موجب مسدود شدن راه‌های دفاع از موکل و اثبات برائت نیست

مهم‌تر از آن ضرورت معالجه و درمان موکل در بیمارستان است که به‌رغم موافقت مسئولان مربوطه، این ضرورت در محاق تعلیق قرار گرفته است. ‌

 

وکلای رامین حسین پناهی همچنین نوشتند، بدیهی است قطعیت حکم صادره مبنی بر اعدام موکل موجب مسدود شدن راههای دفاع از موکل و اثبات برائت وی از اتهام انتسابی نیست.

و خواستار تأمین فرصت لازم برای بررسی مجدد پرونده به‌منظور رسیدگی قانونی به ایرادات شکلی و ماهوی حکم صادره علیه این زندانی سیاسی شدند.

 

فراخوان برای لغو اعدام زندانی کرد رامین حسین پناهی

پبشتر کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل در بحبوحه‌ٔ گزارشات که رامین بعد از پایان ماه مبارک رمضان اعدام خواهد شد طی یک فراخوان از رژیم ایران خواستار شده بودند که حکم اعدام داده شده به این زندانی کرد ایرانی رامین حسین پناهی را لغو کنند.کارشناسان گفتند. "مقامات ایران باید اکنون اعدام آقای پناهی را متوقف کنند و حکم اعدام بر علیه وی را لغو کنند."

 

صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی در دادگاه غیرعادلانه

گزارشگر ویژه اعدامهای فراقضایی، صحرایی و خودسرانه آگنس کالامارد نیز طی فراخوانی از عدم برگزاری دادگاه عادلانه و این‌که با وی در بازداشت بدرفتاری شده مورد شکنجه قرار گرفته است، ابراز نگرانی کرده بود.

گزارشگر ویژه گفت: "ما در حالیکه به تعویق افتادن حکم در ماه مه را تصدیق می‌کنیم، ابراز تأسف می‌کنیم که ایران به‌نظر می‌آید قصد دارد آقای پناهی را اعدام کند و به فراخوانهای قبلی برای لغو حکم اعدام و تضمین این‌که وی به‌صورت عادلانه محاکمه شود، بی‌توجهی کند."

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff7678a2-4aa4-472b-85e7-273872e88876"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات