728 x 90

اشپیگل: اتحادیه اروپا مجبور است رژیم ایران را به‌دلیل فعالیتهای تروریستی تحریم کند

اتحادیه اروپا مجبور است رژیم ایران را بدلیل فعالیتهای تروریستی تحریم کند
اتحادیه اروپا مجبور است رژیم ایران را بدلیل فعالیتهای تروریستی تحریم کند

اشپیگل روز دوشنبه ۱ بهمن‌ماه نوشت: فعالیت‌های خرابکارانه رژیم ایران در اروپا، اتحادیه اروپا را به سوی اتخاذ سیاستی متناقض کشانده است، در حالی که می‌خواهند راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بیابند، خود تحریم‌هایی جدید وضع می‌کنند.

 

مقاله نویس اشپیگل اشاره می‌کند که سیاست کشورهای اروپایی در برابر ایران دچار تناقض شده چون از سویی می‌کوشند راهی بیابند تا با وجود خروج آمریکا از برجام، توافق اتمی با رژیم ایران را نجات دهند و از سوی دیگر به‌دلیل فعالیت‌های بزهکارانه‌ رژیم ایران، چون قتل، تلاش برای سوءقصد و حملات سایبری، خودشان مجبور به اعمال تحریم علیه ایران شده‌اند.

 

در مقاله آمده است که استقرار نیروهای نظامی رژیم ایران در سوریه مدتهاست که دیگر امری سری نیست و این تنها اسراییل نیست که از آن نگران است، بلکه اروپا هم سنگرگیری عوامل این رژیم در سوریه را مانعی بر سر ایجاد صلحی پایدار در سوریه می‌داند.

 

مقاله نویس اشپیگل معتقد است که فعالیت‌های رژیم ایران در اروپا برای مدتها و تا حد زیادی بدون جلب توجه ادامه داشته است. درست در ماه‌های پس از مه ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و اتحادیه اروپا به‌شدت در تلاش بود تا توافق اتمی با رژیم ایران را نجات بدهد، چندین مورد فعالیت دستگاه اطلاعاتی ایران در اروپا فاش شد که قتل‌های سیاسی، تلاش برای سوءقصد و جاسوسی را در بر می‌گرفت.

از جمله موارد بزهکارانه که نویسنده مقاله کریستوف سیدو اشاره می‌کند بازداشت یک زوج ایرانی در بلژیک به ظن مشارکت در برنامه‌ریزی حمله تروریستی به نشست سالانه شورای ملی مقاومت در فرانسه در ژوئیه ۲۰۱۸.

و گفته می‌شود که این زوج از حدود ۱۰سال پیش با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای خبرچینی در میان ایرانیان تبعیدی همکاری می‌کرده‌ است.

وی می‌نویسد که در اکتبر ۲۰۱۸ رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک اعلام کرد که پلیس شرق این کشور با عملیاتی گسترده توانسته توطئه سرویس اطلاعاتی ایران را خنثی کند.

و در ادامه ژانویه ۲۰۱۹ وزیر امور خارجه هلند در شهر لاهه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در طراحی دو ترور سیاسی در این کشور نقش داشته است. در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی در شهرهای آمستردام و لاهه دو ایرانی مخالف رژیم ایران که پاسپورت هلندی داشتند، توسط افرادی نامعلوم به‌قتل رسیدند.

از سوی دیگر به گزارش اشپیگل در ۱۵ ژانویه، پلیس جنایی فدرال آلمان یکی از کارمندان ارتش این کشور را به ظن جاسوسی برای رژیم ایران بازداشت کرده است.

و همچنین پیش از آن در اوایل ۲۰۱۸ دادستانی آمریکا ۱۰عامل رژیم ایران و یک مؤسسه این رژیم را متهم کرده بود که یارانه‌های صدها مرکز دانشگاهی در این کشور و کشورهای دیگر را هک کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا گفته بود این حمله‌های سایبری به دستور رژیم ایران انجام شده و در جریان آن ایمیل بیش از ۱۰۰هزار استاد دانشگاه در کشورهای مختلف هک شده است.

 

سیدو در اشاره به فعالیتهای لو رفته رژیم ایران در ماههای اخیر می‌نویسد: «فعالیت‌های رژیم ایران دولتهای اروپایی را برای ارائه توضیح زیر فشار گذاشته است، زیرا آنها می‌خواهند هر طور شده توافق اتمی با این رژیم را حفظ کنند. اتحادیه اروپا به این توافق هم‌چنان به‌مثابه ابزاری مهم برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از جنگ با ایران می‌نگرد.»

 

نویسنده مقاله می‌افزاید که دولتهای اروپا باید همزمان به قتل‌ها و تلاش‌هایی که برای انجام سوءقصد در کشورهایشان صورت می‌گیرد با روش‌های دیپلماتیک واکنش نشان دهند و پیآمد این امر آن است که "سیاستی متناقض" را اعمال می‌کنند.

سیدو می‌نویسد که اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۱۹ به‌دلیل تلاش‌های رژیم ایران برای انجام سوءقصد، تحریم‌هایی جدید علیه این رژیم وضع کرد. دولت آلمان حتی به‌دلیل "نگرانی‌های امنیتی و جاسوسی" مجوز پرواز شرکت هواپیمایی "ماهان ایر" را لغو کرد. دلیل این تصمیم ظن سوءاستفاده از هواپیماهای این شرکت برای مقاصد نظامی توسط سپاه پاسداران و استفاده نیروهای اطلاعاتی ایران از شرکت هواپیمایی برای اهداف‌شان در اروپا عنوان شد.

وی در پایان می‌نویسد: «همزمان بروکسل هم‌چنان بر روی طرح‌هایی کار می‌کند که قرار است به و سیله آنها بتوان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور زد.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f43e1529-30f1-4d4e-a12d-fb29c4d597eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات