728 x 90

قیام عراق - درگیریها در نجف و دیوانیه/ به‌آتش کشیدن منزل رئیس پلیس سابق دیوانیه و کنسولگری رژیم در نجف برای سومین بار + فیلم و عکس

درگیریها در نجف
درگیریها در نجف

این خبر به روز می‌شود.

 

درگیریها در نجف و دیوانیه/ به‌آتش کشیدن منزل رئیس پلیس سابق دیوانیه و کنسولگری رژیم در نجف برای  سومین بار.

  • جوانان دیوانیه منزل رئیس پلیس سابق دیوانیه سرلشکر فرقد العیساوی را به  آتش کشیدند.
  • جوانان نجف برای سومین  بار کنسولگری رژیم آخوندی را به آتش کشیدند.
  • در میدان وثبه بغداد مزدوران امنیتی وابسته به رژیم ایران به سمت مردم  و جوانان انقلابی آتش  گشودند.

به‌آتش کشیدن منزل رئیس پلیس سابق دیوانیه سرلشکر فرقد العیساوی

به‌آتش کشیدن منزل رئیس پلیس سابق دیوانیه سرلشکر فرقد العیساوی

 

تلویزیون العربیه: محاصره قبر محمد باقر حکیم توسط تظاهرکنندگان در نجف

  • بنا‌به گفته برخی منابع محلی جوانان انقلابی در شهر نجف واقع در جنوب بغداد قبر محمد باقر حکیم را به محاصره در آورده‌اند.
  • مقامات امنیتی نسبت به بازگشت خشونت بین معترضان و نگهبانان مقبره هشدار دادند.
  •  تظاهرات در نجف یک روز بعد از آرامش نسبی از سر گرفته شد.
  •  دهها تن از معترضان در شهر نجف قبر محمد باقر حکیم را به محاصره در آورده و خواستار تحویل دادن نگهبانان این مقبره هستند که هفته گذشته باعث کشته شدن تعدادی از معترضان شدند.

  • دانشجویان در شهرهای بصره، سامراء، ذی‌قار، کرکوک، بغداد و تکریت در حمایت و همدردی با شهیدان نجف و ناصریه راهپیمایی و تظاهرات کردند.

 

العربیه: منابع عراقی روز سه‌شنبه ۳ دسامبر ۲۰۱۹ از ادامه درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف این شهر خبر دادند.

طبق این منابع تعدادی از تظاهرکنندگان در جریان درگیری‌های شامگاه دوشنبه در نجف زخمی شدند.

 

  • العربیه: سلسله تظاهرات گسترده در استانهای جنوبی عراق شروع شده است.
  • العربیه: نیروهای امنیتی برای باز کردن برخی جاده‌ها و مغازه‌ها و بانکهایی که بیش از یک هفته بسته هستند اقدام کردند. در مقابل نیروهای عشایر کنترل خود بر منطقه را تحکیم بخشیدند.
  • العربیه: عشایر به‌منظور کنترل بر مرزهای اداری ذیقار، واسط، میسان و بصره جهت پر کردن شکاف امنیتی در این استانها از جهات مختلف گسترش یافتند.
  • دیوید شانکر معاون وزیر خارجه آمریکا به‌کارگیری «هولناک و فجیع» زور علیه تظاهرکنندگان در جنوب عراق را محکوم کرد.

ناصریه - کوه احد نماد مقاومت انقلابیون

ناصریه - کوه احد نماد مقاومت انقلابیون

 

دانشگاه کرکوک

دانشگاه امام جعفر صادق

دانشگاه تکریت در اعتصاب

دانشگاه کرکوک

ذی قار

 

دانشگاه بغداد

دانشگاه بغداد

دانشگاه بصره

دانشگاه بصره

سند دانشگاه بغداد

سند دانشگاه بغداد

دانشجویان دانشگاه سامراء

دانشجویان دانشگاه سامراء

استان نجف اشرف

استان نجف اشرف

 

سرتیتر خبرهای مربوط به عراق از شب گذشته:

  • در بغداد شب گذشته درگیریها در پل احرار ادامه داشت. نیروهای امنیتی به سمت انقلابیون تیراندازی کرده و گازاشک‌آور و دودزا شلیک می‌کردند.
  • در بابل با وجود باران، مردم تا پاسی از شب در خیابان و میدان اعتصاب این شهر تجمع کرده و یاد شهیدان انقلاب عراق را گرامی داشتند.
  • در دیوانیه تظاهرات کنندگان تمامی مسیرهای ورودی به دیوانیه را بستند.

دیوانیه - مردم مسیرها ورودی دیوانیه را بستند

دیوانیه - مردم مسیرها ورودی دیوانیه را بستند

 

  • در نجف مزدوران حکیم که حفاظت قبر حکیم را دارند به سمت مردم شلیک کردند.
  • روز سه‌شنبه در سامرا و المثنی تعطیل اعلام شده است.
  • در دیوانیه مردم یک ساختمان دولتی را محاصره کرده و نیروهای امنیتی به سمت مردم گاز اشک آور شلیک کردند.

  • در دیوانیه مردم شبانه راهپیمایی کردند و با به‌دست گرفتن تصاویری از شهیدان قیام و روشن کردن شمع یاد آنها را گرامی‌ داشتتند.
  • در میدان تحریر بغداد به‌رغم باران، مردم و جوانان در میدان فعال بودند و برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند.

  • در بصره دانشگاه بصره (مجمع گرمه علی) تجمع شبانه داشتند یاد شهیدان را گرامی داشتند.
  • در دیالی دانشجویان یاد شهیدان قیام عراق را گرامی داشتند.

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

خان بنی سعد دیالی - گرامی‌داشت شهیدان ناصریه و نجف توسط دانشجویان

 

درگیریها در دیوانیه

 

سرجمع خبرهای دیروز عراق

به‌دنبال استعفای عادل عبدالمهدی و صدور حکم دستگیری جمیل شمری به‌خاطر کشتار ناصریه، قیام عراق توفانی‌تر و گسترده‌تر شده و علاوه بر شهرهای جنوبی،  شهرهای شمالی سنی‌نشین را نیز دربر گرفته است.

شهرهای بصره، کربلا، بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق روز دوشنبه ۱۱ آذرماه شاهد تظاهرات گسترده بودند. تظاهرکنندگان خواستار مجازات قاتلان انقلابیونی شدند که در شهرهای ناصریه و نجف و کربلا و سایر شهرهای به دست مأموران حکومتی و وحوش خامنه‌ای به‌شهادت رسیدند.

در بصره زنان و دختران عراقی تظاهرات بزرگی با عنوان من انقلاب هستم برگزار کردند که پیشگامان آنها دختران دانشجو بودند و فریاد می‌زدند قاتلان و تک‌تیراندازان کجا هستند.

 

در ناصریه شیوخ استان ذیقار تظاهرات مسلحانه برپا کردند و خواستار مجازات آمران و عاملان قتل‌عام فرزندان عراق شدند. در ناصریه تعداد زیادی از مردم به دستور جمیل شمری از مزدوران رژیم آخوندی به‌شهادت رسیدند.

 

گزارشگر اسکای نیوز از بغداد گفت:‌ تظاهرات مجدداً در شهرهای عراق از جمله بصره و کربلا شروع شده است. ضمن این‌که متحصنان در میدانهای تحصن حضور دارند. اما در عرصه سیاسی تا این لحظه به‌نظر می‌رسد که موضوع بسیار پیچیده است. مردم عراق تمایلی ندارند که فراکسیونهای سیاسی کاندیدای نخست‌وزیر آینده را مشخص کنند.

 

قیام عراق و تظاهرات و اعتراضات به استانهای سنی الآنبار و موصل نیز گسترش یافت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: قیام که مرکز آن در بغداد و بیشتر مناطق شیعه نشین جنوب است به شمال و شهر عمدتاً سنی‌نشین موصل گسترش یافت. در موصل، معترضان در همبستگی با قیام‌کنندگان دست به راهپیمایی زدند و دانش‌آموزان سیاه‌پوش تظاهرات گسترده‌یی برگزار کردند.

 

در پی پایداری قهرمانه قیام‌کنندگان در عراق به‌ویژه جان‌فشانی مردم ناصریه، نجف و بغداد و استعفای اجباری عادل عبدالمهدی، حکم بازداشت و ممنوع الخروج شدن سپهبد جنایتکار جمیل شمری مسئول کشتار در ناصریه نیز صادر شده است. در این حکم از تمام نیروهای امنیتی و پلیس عراق خواسته شده جمیل شمری را در هر کجا که یافتند دستگیر کنند.

جمیل شمری روز جمعه گذشته دستور شلیک به تظاهرکنندگان در ناصریه عراق و کشتار ۴۷تن از آنها را صادر کرد.

جمیل شمری قاتل مجاهدان اشرفی است که در حملات متعدد به اشرف از جمله در قتل‌عام و جنایت علیه بشریت در ۱۰ شهریور ۹۲ در اشرف دست داشته است.

العربیه گزارش داد مردم عراق می‌گویند، جمیل شمری از نزدیکان به سفارت رژیم ایران و از دوستان پاسدار مسجدی سفیر رژیم ایران در عراق است که رابطه بسیار نزدیکی با وحوش خامنه‌ای و مهره‌هایی از جمله ابومهدی المهندس و هادی العامری سرکرده‌های حشدالشعبی دارد و از طریق نفوذ این دو مهره رژیم ایران به درجه و رتبه‌هایی نظامی در ارتش عراق بدون گذراندن مراحل آن دست یافته است.

بنا‌به خبر دیگری که توسط العربیه منتشر شد یک افسر از نیروهای واکنش سریع عراق به‌ خاطر کشتار معترضان در کوت به‌اعدام و یک افسر دیگر به زندان محکوم شده‌اند.

 

به‌دنبال به آتش کشیدن ورودی قبر باقر حکیم توسط قیام‌کنندگان در نجف، تلویزیون العربیه فاش کرد این محل مرکز زندان و شکنجه انقلابیون بوده است شکنجه‌هایی که زیر نظر شکنجه‌گران رژیم آخوندی صورت می‌گرفته است.

 

به گزارش العربیه الحدث سیدحسن الموسوی از مراجع دینی در عراق گفت: عادل عبدالمهدی کارمند سفارت رژیم ایران در بغداد است. آن‌چه برای ما اهمیت دارد این است که از رژیم ایران در عراق خلع ید شود. یعنی حکومتی که وفادار به این رژیم است کنار برود و دستگاههای امنیتی که فرزندان مردم عراق را کشتند به‌ویژه امنیت ملی که فالح فیاض فرماندهی آنرا بعهده‌ دارد منحل شود. این دستگاههای امنیتی فرمانهای خود را از قاسم سلیمانی می‌گیرند.

پاپ فرانسیس در دعای هفتگی روز یکشنبه خود گفت: «من وضعیت در عراق را با نگرانی دنبال می‌کنم. این درد آور است که تظاهرات مردم با واکنشی خشن روبه‌رو شده و موجب دهها کشته شده است.

رویترز که اظهارات پاپ را مخابره کرده افزود: پاپ فرانسیس برای مجروحان تظاهرات عراق دعا کرد. او گفته است می‌خواهد سال آینده از عراق بازدید کند.

رویترز افزود: اکثریت معترضان عراقی شیعیان جوانی هستند که علیه دولت مورد حمایت رژیم ایران و متهم به غارت ثروت نفت عراق، به میدان آمده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، با وجود وعده نخست‌وزیر به استعفا، عراقیان به اعتراضات ضدحکومتی ادامه می‌دهند.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه که از پزشکان و کمیسیون حقوق‌بشر عراق گردآوری شده، نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح در واکنش قهر آمیز به اعتراض کنندگان باعث کشته شدن بیش از ۴۲۰نفر و زخمی شدن ۱۵۰۰۰نفر شدند...

تظاهرات فروکش نکرده و جمعیت زیادی در بغداد و در جنوب با اکثریت شیعه به خواسته‌های چندین هفته خود برای تغییر کامل رژیم ادامه می‌دهند.

یک معترض در شهر جنوبی دیوانیه می‌گوید: «استعفای عبدالمهدی فقط اولین گام است و اکنون باید همه چهره‌های فاسد برکنار و محاکمه شوند.»

 

فیگارو سقوط نخست‌وزیر عراق زیر فشار تظاهرات خیابانی را یک نقطه‌عطف در تحولات عراق ارزیابی کرده و می‌نویسد:

«این نخستین پیروزی تظاهراتکنندگانی است که از دو ماه پیش خواهان "سقوط حکومت" هستند. اما برای پایان‌ دادن به جنبش اعتراضی آنان علیه یک طبقه سیاسی فاسد، بی‌کفایت و متحد همسایه، رژیم ایران کفایت نخواهد کرد. استعفای عبدالمهدی برای رژیم ایران که بر باقی نگاه داشتن وی در این سمت اصرار داشت، یک شکست محسوب می‌شود.

 

واشنگتن پست در مقاله‌یی با عنوان « انقلاب نخست‌وزیر عراق را سرنگون کرد» نوشت: عراق ظاهراً یک دموکراسی است اما رابطه کمی بین اراده مردم که در صندوق‌های رأی ابراز شده و ترکیب دولت که در اتاق‌های دربسته در معاملات بین احزاب سیاسی شیعه مرهون رژیم ایران صورت می‌گیرد، وجود دارد و بیش از همه تحت تأثیر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران رژیم ایران است. اکنون دهها هزار تظاهر کننده به خیابانها آمده‌اند که خشم آنها متوجه طبقهٔ سیاستمدارانی است که رژیم ایران که از آنها حمایت می‌کند

واشنگتن پست می‌افزاید: رژیم ایران قادر نیست بدون این‌که عراق در دست دوستانش باشد از تحریم‌های آمریکا بگریزد یا بخواهد در منطقه هژمونی داشته باشد. دولت عراقی ملی‌گراتر در موقعیتی قرار خواهد داشت که تلاش رژیم ایران برای استیلا بر خاورمیانه را با مانع روبه‌رو سازد. دولت ترامپ که به مقابله با رژیم ایران علاقمند است، خوبست از تشکیل دولتی حمایت کند که حاضر به ایستادن در مقابل این رژیم باشد و دست به اصلاحات جدی اقتصادی و سیاسی بزند که رأی‌دهندگان عراقی خواهان آن هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c872cb7-fd0f-4850-a3a7-22409323ec48"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات