728 x 90

قیام مردم عراق - آمریکا ضمن متهم کردن رژیم ایران خواستار «انتخابات زود هنگام در عراق » شد/ تظاهرات مردم و دانشجویان ناصریه + فیلم

میدان تحریر بغداد
میدان تحریر بغداد

این خبر تکمیل می‌شود.

 

آخرین اخبار از قیام مردمی در عراق:

قیام مردمی در عراق علیه دست‌نشاندگان ولایت‌فقیه به‌رغم طرح‌ها و تمهیدات سرکوبگرانه رژیم و گماشتگانش، با شرکت اقشار مختلف مردم و با پایداری جوانان شورشگر، در مهمترین شهرهای عراق ادامه دارد.

روز دوشنبه بغداد و مهمترین شهرهای عراق مانند بصره و ناصریه و دیوانیه و بابل و سماوه و المثنی و نجف صحنه تظاهرات و درگیری بودند.

در بابل جمعیت تظاهر کننده با شعارهایی علیه پاسدار قاسم سلیمانی، خشم و انزجار خود را از این مهره جلاد خامنه‌ای و از دخالت‌های جنایتکارانه آن در عراق ابراز کردند.

در ناصریه از صبح دوشنبه دانشجویان و دانش‌آموزان تظاهرات کردند. آنها از خواسته‌های مردم سایر شهرهای به‌پاخاسته عراق که خلع ید از رژیم آخوندی و برکناری حاکمان دست‌نشانده است حمایت کردند.

 

در ناصریه در جنوب عراق جنگ و گریز میان جوانان و نیروهای دولتی و وحوش خامنه‌ای در سراسر روز یکشنبه جریان داشت. در درگیری در میدان الحبوبی ناصریه سه جوان به ضرب گلوله‌های جنگی مزدوران جان باختند.

العربیه گزارش داد: در جریان جنگ و گریز نیروهای امنیتی عقب‌نشینی کردند. خودروهای آمبولانس به مدت دو ساعت افرادی را که دچار خفگی شده بودند منتقل می‌کردند. منابع پزشکی گفتند ۱۱۵تن مجروح شدند. در تمام طول روز تظاهرات‌کنندگان تسلیم نشدند آنها جوانانی حدوداً ۲۴ساله هستند.

 

در ذیقار درگیری و جنگ و گریز میان جوانان شورشی و وحوش جنایت‌پیشه جریان دارد.

شمار زیادی از مردم نیر به جمع جوانان پیوستند.

 

در دیوانیه تظاهرات بزرگ دانشجویان و دانش‌آموزان در سطح شهر و شعارهای آنها علیه نظام حاکم روح تازه‌یی به قیام مردمی در این شهر دمید.

 

دانشجویان دانشگاه بصره روز دوشنبه نیز تظاهراتی برپا کردند و از خواسته‌های انقلابیون میدان تحریر بغداد برای سرنگونی حاکمان فاسد و دست‌نشاندگان ولی‌فقیه حمایت کردند.

 

در بغداد در میدان خلانی تظاهرات‌کنندگان به مقابله با نیروهای حکومتی پرداختند. آنها از شب دوشنبه دیواره ‌های بتونی را انداختند و برخی مراکز و اماکن دولتی را به آتش کشیدند.

 

العربیه از بغداد گزارش داد: بر اثر شلیک گلوله مأموران دولتی در پل سنک سر یک جوان شکافته شد و جان باخت. فیلم این جنایت که توسط تلفن همراه ضبط شده در تلویزیون العربیه نشان داده شد. در روزهای گذشته نیز یک روزنامه‌نگار عراقی به نام «صفاء السرای» در بغداد از ناحیه سر مورد اصابت گلوله دودزای نیروهای امنیتی قرار گرفته و جان باخت.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود فاش کرد گلوله‌های کشنده ساخت رژیم ایران علیه مردم معترض عراق استفاده شده و مقامهای عراقی این گلوله‌های ساخت رژیم ایران را نه برای متفرق ساختن معترضان، بلکه برای کشتن آنها به کار گرفته‌اند.

 

در سماوه عراق نیز جمعی از جوانان و دانشجویان تظاهرات کردند. آنان همزمان با جوانان بیش از ۱۰استان دیگر عراق با خواسته‌های قیام‌کنندگان در میدان تحریر بغداد اعلام همبستگی کردند.

 

در بغداد جنگ و گریز بین تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی خصوصاً در میادین اصلی تا پاسی از شب گذشته ادامه یافت. تعداد بیشتری از جوانان در جریان هجوم وحوش خامنه‌ای جان باختند و شمار بیشتری مجروح شدند. در درگیری در میدان الحبوبی جوانان شورشی عراقی با دست خالی به مقابله با مزدوران تا دندان مسلح پرداختند.

 

قیام‌کنندگان در ناصریه دست به تظاهرات زدند. به گزارش اسکای نیوز پلیس و امدادگران گفتند نیروهای امنیتی عراقی در شهر ناصریه به روی معترضان آتش گشودند. بر اثر این حمله سه تن کشته و دهها تن مجروح شدند. هم‌چنین میدان خلانی بغداد شاهد درگیریهایی بین نیروهای امنیتی و معترضانی بود که از موانع سیمانی موجود در منطقه عبور کرده بودند.

 

کاخ‌سفید طی بیانیه‌یی نسبت به دخالت‌های رژیم ایران در عراق و حمله به معترضان و محدود کردن اینترنت ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: ‌مردم عراق تحمل نمی‌کنند که رژیم ایران تمام منابع و ذخائر آنها را فرو بکشد و بخشکاند و با بکارگیری گروه‌های مسلح و همدستان سیاسی‌اش جلوی ابراز نظر مسالمت‌آمیز آنها را بگیرد. مردم عراق به‌رغم این‌که هدف خشونتهای مرگبار قرار داشته و به‌رغم عدم دسترسی به اینترنت، صدای خود را برای انتخابات آزاد و اصلاحات در انتخابات به‌گوش همه رساندند.

بیانیه کاخ‌سفید با اشاره به اظهارات قبلی برهم صالح، بر لزوم توقف هر گونه خشونت علیه معترضان، و برگزاری انتخابات زودرس و اصلاحات انتخاباتی تأکیدکرد.

 

اسکای نیوز به‌نقل از یک کارشناس امور سیاسی و امنیتی گفت....رژیم ایران می‌فهمد که آتش تظاهرات عراق به‌زودی به تهران پایتخت ایران خواهد رسید و این چیزی است که این رژیم را به موضعگیری تند در قبال جنبش مردمی عراق سوق می‌دهد

با حمایت و فشار رژیم ایران مقامهای عراق تلاشهای خود برای سرکوب تظاهرات و بکارگیری خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان را ادامه می‌دهند و این موضوع منجر به کشته شدن ۳۰۰نفر و مجروح شدن حدود ۱۵هزار نفر گردیده است.

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی علیه تهران داده و نقش خرابکارانه آن در عراق را محکوم می‌کنند.

به گفته این منبع رژیم آخوندی می خواهد به هر طریق شده عادل عبدالمهدی در مسند نخست‌وزیری بماند و سفر اخیر پاسدار قاسم سلیمانی در همین رابطه بوده است.

 

سناتور گری پیترزSenator Gary Peters نماینده دموکرات در مجلس سنای آمریکا از قیام مردم عراق علیه دخالت‌های رژیم آخوندی در این کشور حمایت کرد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: «من از آرمانهای مردم عراق حمایت می‌کنم. آنها شایستگی آن را دارند که دولتی را انتخاب کنند که از دخالت‌های رژیم ایران به دور باشد ».

 

درگیری‌های روز گذشته در ناصریه عراق چهار کشته داد

کمیسیون حقوق بشر عراق از کشته شدن چهار تظاهرکننده و زخمی شدن ۱۳۰ تن از ‌آنان در درگیری با نیروهای امنیتی در شهر جنوبی ناصریه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیسیون حوادث چند روز گذشته در ناصریه را "تأسف‌بار" خوانده و حال عمومی بعضی از زخمی‌ها را وخیم ارزیابی کرده است. 

از شروع اعتراض به فساد اقتصادی، بیکاری، قطع برق، نقصان‌های شدید خدماتی و دخالت رژیم ایران در عراق در ماه گذشته تا کنون دست کم ۳۲۰ تظاهرکننده جان خود را از دست داده‌اند. 

 

میدان خلانی بغداد:

خبرگزاری فرانسه: هشدار گروه‌های حقوق‌بشری عراقی درباره «حمام خون» و خواست آمریکا برای انتخابات زود هنگام در عراق

خبرگزاری فرانسه در مورد قیام مردم عراق و خواست کاخ‌سفید آمریکا برای انتخابات زود هنگام در عراق نوشت: پس از آن‌که یک گروه مدافع حقوق‌بشر هشدار داد که یک سرکوب مرگبار معترضان ضددولت می‌تواند به یک "حمام خون" تبدیل شود، آمریکا از عراق خواست انتخابات زود هنگام را برگزار کند.

 

خبرگزاری فرانسه افزود: با وجود خشونت، تظاهر کنندگان تلاش کردند روز یکشنبه در میدان تحریر بغداد که محل اصلی تجمع انقلابیون است، تجدید سازمان کنند، در حالی که صدها نفر دیگر در همان نزدیکی در میدان خلانی استحکامات برپا می‌کردند.

معترضان در تلاش برای پایین انداختن دیوارهای بتونی بزرگی که نیروهای امنیتی برای جدا کردن میدان تحریر از خلانی برپا کرده‌اند، دیده می‌شدند....

یک منبع پزشکی گفت: حدود ۳۰نفر روز یکشنبه در خلانی زخمی شدند.

 

خبرگزاری فرانسه افزود: عفو بین‌الملل گفته است: این به هیچ‌وجه دست کمی از حمام خون ندارد".....

 

بصره - بستن میدان اعتصاب در بصره توسط مزدوران حشدالشعبی در وحشت از حضور مردم ۱۹آبان۹۸

 

تشییع جنازه - تظاهرات دانشجویان و مردم در ناصریه بعد از شهادت سه تن از جوانان در روز گذشته:

 

اسکای نیوز: رژیم ایران می‌فهمد که آتش تظاهرات عراق به‌زودی به تهران خواهد رسید

اسکای نیوز به‌نقل از یک کارشناس امور سیاسی و امنیتی گفت....رژیم ایران می‌فهمد که آتش تظاهرات عراق به‌زودی به تهران پایتخت ایران خواهد رسید و این چیزی است که این رژیم را به موضعگیری تند در قبال جنبش مردمی عراق سوق می‌دهد...

با حمایت و فشار رژیم ایران مقامات عراق تلاشهای خود برای سرکوب تظاهرات و بکارگیری خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان را ادامه می‌دهند و این موضوع منجر به کشته شدن ۳۰۰نفر و حدود ۱۵هزار مجروح گردیده است.

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی علیه تهران داده و نقش خرابکارانه آن در عراق را محکوم می‌کنند...

به گفته این منبع رژیم آخوندی می‌خواهد به هر طریق شده عادل عبدالمهدی در مسند نخست‌وزیری بماند و سفر اخیر پاسدار قاسم سلیمانی در همین رابطه بوده است.

 

سناتور گری پیترز: مردم عراق مستحق انتخاب دولتی هستند که از دخالت‌های رژیم ایران دور باشد.

سناتور گری پیترز نماینده دموکرات در مجلس سنای آمریکا از قیام مردم عراق علیه دخالت‌های رژیم آخوندی در این کشور حمایت کرد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: «من از آرمانهای مردم عراق حمایت می‌کنم. آنها شایستگی آن را دارند که دولتی را انتخاب کنند که از دخالت‌های رژیم ایران به دور باشد.»

 

کاخ‌سفید خواستار انتخابات زود هنگام در عراق شد

به‌دنبال قیام جوانان شورشی در عراق و اقدامات سرکوبگرانه و کشتار وحوش خامنه‌ای، کاخ‌سفید در بیانیه‌یی که روز یکشنبه ۱۹فرودرین منتشر کرد خواستار توقف خشونتها در عراق و برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور شد.

در بیانیه کاخ‌سفید آمده است: عراقی‌ها در برابر اقدامات رژیم ایران برای «توقف ابراز عقیده به‌شکل مسالمت‌آمیز»، بی‌تفاوت نخواهند بود.

در این بیانیه آمریکا از دولت عراق خواسته است از خشونتها علیه معترضان دست بکشد.

سخنگوی کاخ‌سفید آمریکا در بخشی از بیانیه خود گفت: در حالی‌که رژیم ایران منابع و گروه‌های مسلح و سیاسی متحد خود را به‌کار گرفته تا جلوی ابراز عقیده مسالمت‌آمیز توسط مردم عراق را بگیرد، عراقی‌ها بی‌تفاوت نخواهند ایستاد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره قیامهای عراق و لبنان گفته بود: «مردم عراق و لبنان خواستار باز پس‌گیری کشورهایشان هستند. مردم عراق و لبنان دریافته‌اند که بالاترین صادرات رژیم ایران فساد است که به شکل بدی جامه انقلاب به ‌آن پوشانده است. این حق عراق و لبنان است که مسیر پیش روی خود را رها از دخالت‌های خامنه‌ای در دست بگیرند».

 

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد در شهر ناصریه واقع در جنوب عراق سه تظاهر کننده به‌دلیل شلیک گلوله از سوی نیروهای امنیتی علیه معترضان کشته شدند.

شایان یادآوریست درگیریهایی بین ارگانهای امنیتی و تظاهر کنندگان در اطراف میدان الحبوبی در شهر ناصریه رخ داد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک‌آور و بمبهای صوتی و گلوله جنگی استفاده کردند.

 

آخرین اخبار روز گذشته قیام مردم عراق

با وجود موج کشتار و سرکوب خونین در بغداد و سایر شهرهای عراق توسط وحوش خامنه‌ای، از صبح روز یکشنبه ۱۹آبان تظاهرات گسترده در بصره، نجف، کربلا، میسان، ناصریه، بابل، کوت و المثنی برگزار شد. در برخی از این شهرها تظاهرات به درگیری کشیده شد.

میدانها و نقاط مختلف بغداد شاهد صحنه‌های درگیری و جنگ و گریز بود و دانشجویان و جوانان شورشی نقش مهمی در شعله‌ور نگه‌داشتن این قیام ایفا می‌کنند

 

بیشترین جنایتها در بغداد صورت گرفت با این وجود جمعیت عظیمی در میدان تحریر این کانون انقلاب را حفظ کردند. صحنه‌های جنگ و گریز و درگیریهای خونین تا بامداد روز یکشنبه جریان داشت. بغداد در آتش و دود بود و جوانان با دستهای خالی در مقابل نیروهای تا دندان مسلح می‌ایستادند و سینه سپر می‌کردند.

 

از صبح یکشنبه در دانشگاه بغداد دانشجویان تظاهرات کردند و شعار سرنگونی نظام حاکم را سر دادند. آنها علیه نظام فرقه‌یی و دست‌نشاندگان ولی‌فقیه در عراق بپا خاستند

 

در بصره نیز دانشجویان دانشکده پزشکی به تظاهرات پرداختند و خواستار برچیدن حکومت فاسدان و دست‌نشاندگان ولی‌فقیه شدند. بصره طی چند روز گذشته شاهدبیشترین درگیریها بوده است. شمار کشته‌های آن از ۲۰تن گذشته و صدها تن مجروح شدند با این وجود ایستادگی آنها ادامه دارد

 

در کربلا با وجود حمله وحشیانه نیروهای حکومتی و مزدوران رژیم آخوندی و به آتش کشیدن چادرهای قیام‌کنندگان که یادآور به آتش کشیدن خیمه‌های کاروان حسینی توسط شمر و یزید است، جوانان دلیر این شهر امروز هم تظاهرات کردند. آنها علیه رژیم آخوندی شعار داده و خواستار اخراج آن شدند.

 

تلویزیون العربیه الحدث گزارش داد: عصر روز شنبه بغداد شاهد خونین‌ترین درگیریها میان تظاهر کنندگان با عوامل مسلح در حوالی پل سنک و ورودیهای میدان تحریر بود

نیروهای مسلح از محورهای خیابان سعدون، پل سنک و خیابان رشید مردم معترض را با استفاده از مهمات جنگی مورد حمله قرار دادند که تعدادی کشته و دهها تن مجروح شدند. با این وجود مقاومت جوانان برای حفظ سنگرهای میدان تحریر و پل جمهوری ادامه یافت

 

 

خبرگزاری رویترز در مورد درگیریهای خونین روز شنبه گفت:‌ در جریان این درگیریها‌ تظاهر کنندگان بسوی نیروهای امنیتی کوکتل مولوتف پرتاب کردند. جوانان بمبهای بنزینی غیرآماده را به بالای برجی در نزدیکی میدان تحریر آوردند تا برای درگیریهای بیشتر آماده شوند.

رویترز به‌ نقل از پلیس و منابع پزشکی گفت:‌ نیروهای مسلح عراقی حین عقب راندن تظاهر کنندگان به سمت مرکز بغداد، از مهمات جنگی، گاز اشک‌آور و نارنجکهای صوتی استفاده کردند. آنها ۵تن را به‌قتل رساندند و ۱۴۰تن را مجروح کردند.

 

زنان و مادران عراقی روز شنبه در بغداد تظاهرات کردند و ضمن شعار علیه رژیم آخوندی به فرزندان شهید خود افتخار کردند. تلویزیون العربیه گزارش داد:‌ مادران به خیابان‌ها آمدند. آنها علیه فساد و فرقه‌گرایی و دخالت‌های خارجی تظاهرات کردند. بنا‌ به این گزارش تظاهرات قدرتمند مادران نیز از گاز اشک‌آور در امان نبود.

قشری که در عراق بیشترین فداکاری را کرده مادران هستند.آنها با شنیدن خبر از دست دادن فرزندانشان غافلگیر شدند. مادری که فرزندش را در تظاهرات از دست داده در حالی‌که پرچم عراق را تکان می‌داد گفت: پسرم مرا سربلند کرد.

 

به گزارش اسکای نیوز معترضان بصره، هم‌چون سایر شهرها بر ادامهٔ تظاهرات تا پایان دادن به کار این حکومت و سران فاسد آن، پافشاری می‌کنند. خیابانهای بصره شاهد جنگ و گریز با نیروهای امنیتی است که به‌منظور جلوگیری از رسیدن معترضان به ساختمان استانداری بصره به شکلی مفرط از زور استفاده می‌کنند.

 

عفو بین‌الملل کشتار در عراق را محکوم کرد و خواستار جلوگیری از حمام خون شد.

‌عفو بین‌الملل بعد از مصاحبه تلفنی با چند تن از شاهدان در عراق اعلام کرد: بعد از آن‌که ۶معترض در مرکز بغداد، کشته شدند، باید به فوریت نیروهای امنیتی را مهار کرد. دهها معترض دیگر در پایتخت مجروح شدند. بغداد و بصره شاهد روزهای خونین تری از خشونتٍ بیش از حد علیه معترضان بودند. باید به فوریت دستور پایان دادن به استفاده بیرحمانه و غیرقانونی از نیروی مرگبار داده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2aa00561-4774-4c99-8539-501a72a0f025"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات