728 x 90

استفاده گسترده در ایران از تلگرام ۵ماه پس از فیلترینگ

استفاده گسترده در ایران از تلگرام ۵ماه پس از فیلترینگ
استفاده گسترده در ایران از تلگرام ۵ماه پس از فیلترینگ

خبرگزاری حکومتی ایسنا به این‌که پنج ماه پس از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام، هم‌چنان بیش از ۴۷درصد از پرسش شوندگان می‌گویند از این شبکه استفاده می‌کنند، اعتراف کرد.

بنا‌ به این گزارش مقایسه این آمار با نظرسنجی مشابه در خرداد ۹۷ نشان می‌دهد در حالی که مخاطبان تلگرام و اینستاگرام ثابت بوده‌اند، در چهار ماه گذشته استقبال از شبکه‌های داخلی رژیم به‌شدت کاهش داشته است.

 

بیشتر بخوانید

نارضایتی‌ها از فیلترینگ و فعالیت هات‌گرام و تلگرام طلایی

حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آخوندی، با اشاره به تهیه طرح سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه آخوند روحانی اعتراف کرد: در پی غیرفعال شدن تلگرام و فیلتر شدن این پیام‌رسان در ماه‌های گذشته شاهد تعطیلی برخی از کسب و کارهای مجازی بودیم.

وی ضمن اشاره به نارضایتی‌های فزاینده مردم افزود: همچنین با توجه به کاهش محسوس کیفیت سرویس‌های اینترنت در این مدت، بسیاری از کاربران ناراضی هستند و انتقادها و نارضایتی این کاربران نیز دیده می‌شود که متأسفانه هیچ اقدام مؤثری برای پاسخگویی به این نارضایتی‌ها صورت نگرفته است.

نماینده رژیم از قزوین گفت: بر این اساس روز گذشته با تهیه یک طرح سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار پاسخگویی در خصوص جزئیات مختلف این مسائل شدم.

 

بودجه فیلترینگ از کجا می‌آید

زرآبادی، وزیر ارتباطات کابینه آخوند روحانی را مورد سؤال قرار داد: سؤال نخست این است که تجهیزات مربوط به فیلترینگ و شنود شبکه‌های موجود در کشور از محل چه بودجه‌یی و توسط کدام‌یک از سازمانها و نهادها خریداری شده و در کجا و توسط چه کسانی نصب و نگهداری شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی خواهان پاسخ جهرمی درباره محل سرور جاسوسی رژیم شد و افزود: همچنین در بخش دیگری از این طرح سؤال تأکید شده که با توجه به فعالیت سرورهای هات‌گرام و تلگرام طلایی که متصل به شبکه تلگرام بوده و امکان کنترل و رویت اطلاعات کاربران خود را فراهم می‌سازد، لازم است که به‌صورت شفاف مشخص شود در حال حاضر سرورهای این دو پیام‌رسان در کجا نصب شده و توسط چه سازمان یا سازمانهایی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود.

زرآبادی درباره فیلترینگ اینستاگرام که در دست اقدام است گفت: در بخش دیگری از سؤال اخیر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید شده که با توجه به این زمزمه‌ها در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام، لازم است در خصوص تاثیر این اقدام احتمالی بر کاهش میزان اشتغال در فضای مجازی توضیح داده شده و مهم‌تر از آن، وزارت ارتباطات اقدامات خود در راستای ممانعت از این اثرگذاری منفی را تشریح کند و توضیح دهد که آیا اقدامی در این راستا داشته‌است یا خیر.

 

اعتراف یک عضو مجلس ارتجاع به فیلترینگ تلگرام

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارتجاع به شکست طرح فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام اعتراف کرد.

وی روز جمعه ۱۴اردیبهشت۹۷در یک نشست خبری شرکت کرده بود، گفت:‌: اگر با فیلتر تلگرام مردم به پیام‌رسان خارجی دیگر مهاجرت کردند، می‌خواهیم چه کنیم؟ ما که نمی‌توانیم تمام پیام‌رسانهای دنیا را فیلتر کنیم. نهایتاً باید برق را قطع کنیم.
این عضو مجلس ارتجاع افزود: سیستم ارتباطی دنیا پیشرفته‌تر و گسترده‌تر از آن است که چنان‌چه به سرور پیام‌رسانی دسترسی نداشتیم، ارتباط آن را قطع کنیم.

رحیمی جهان‌آبادی: گفت نتیجه فیلتر تلگرام این شده است که مردم را به سمت فیلترشکنهای آمریکایی که بدافزارهای فراوانی هم دارند، سوق داده‌ایم که این کار منطقی و عقلانی نیست.

وی افزود: تلگرام در اتفاقات دیماه ۹۶نقش داشت اما خیابانها، میدانها، تلفن‌ها و... هم نقش داشتند؛ نمی‌توانیم میدانها و خیابانها را هم ببندیم. ریشه مشکلات دیماه ۹۶را باید واکاوی کرد.

این عضو مجلس ارتجاع طرح فیلتر کردن تلگرام را زیر سؤال برد و گفت:‌ کجای جهان به این صورت است که قانونگذار قانونی را مصوب کند سپس خودش رعایت نکند؟ قانونی که اکثر مردم رعایت نمی‌کنند، مشکل از قانون است نه مردم. اتفاقاً زمانی که نرم‌افزاری مثل تلگرام بسته می‌شود، کنترل وضعیت هم دشوارتر می‌شود؛ چرا که کانال‌های ارتباطی گسترده‌تر می‌شود. زمانی که گروهی علنی فعالیت می‌کنند کنترل آنها راحت‌تر از آن است که مخفیانه فعالیت کنند.
وی به سرکوب و سانسور توسط رسانه‌های حکومتی اعتراف کرد و گفت: صدا و سیمای ملی، میلی و خلاف نظر مردم عمل می‌کند. خبرنگار صدا و سیما حق ندارد از امکاناتش به نفع یک جناح خاص استفاده کند. اگر به همان میزان که شامپو و میمون چی‌توز در صدا و سیما پخش می‌شد، نظر مردم هم انعکاس پیدا می‌کرد، امروز وضعیت صدا و سیما و دیش‌های ماهواره این طور نمی‌بود.

 

دویچه وله: نامطلوب خواندن تاثیرات اجتماعی فیلترینگ تلگرام توسط مهره‌های رژیم ایران

رادیو دویچه وله روز چهارشنبه دوم خرداد۹۷در گزارشی به اعتراف بعضی از مهره‌های رژیم به تاثیرات منفی اجتماعی فیلترینگ تلگرام پرداخته و نوشت:

... بحث پیرامون فیلترینگ "تلگرام" و تلاش مردم برای استفاده از فیلترشکن‌ها کماکان ادامه دارد. بسیاری از مسئولان تاثیرات اجتماعی فیلترینگ تلگرام را نامطلوب می‌دانند و بر این باورند که گرایش مردم به بهره گرفتن از فیلترشکن‌ها عواقب و پیامدهای "نامطلوب‌تری" به همراه دارد.

در ادامه این گزارش نیز به تاثیرات منفی مسدود کردن فیلترشکنها پرداخته و افزود: موضوع مسدود کردن فیلترشکن‌ها نیز به مشکل جدیدی در ایران بدل شده است. برخی از سرورهای پیام‌رسان "سروش" نیز آسیب دیده‌اند.

 

بادامچی نایب رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس آخوندی به منفی بودن اقدام نظام ولی‌فقیه در ممانعت از استفاده از تلگرام اشاره کرد وی گفت: «تجربه نشان داده وقتی جلوی فعالیت یک پیام‌رسان را می‌گیرند، مردم به سراغ فیلترشکن و راههای دیگر می‌روند».

این عضو مجلس ارتجاع فیلترینگ تلگرام را از منظر اقتصادی برای کسانی که از این طریق کسب درآمد می‌کردند زیان‌بار می‌داند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ba5807c-9f47-41da-b58b-14f6ddded341"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات