728 x 90

ادعای رونق تولید در نظام ضدتولید

تولید داخلی؟؟؟
تولید داخلی؟؟؟

آخوند رئیسی جلاد روز ۱۱فروردین در مشهد در جمعی از ایادی غارتگر رژیم از «رفع مشکل بیکاری» که در «گروی رونق تولید» است، خبر داد و وعده داد که «بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان است، اجازه نمی‌دهیم شرکتهای دانش بنیان در پیچیدگیهای اداری و سازمانی گرفتار شود» (سایت ریاست‌جمهوری رژیم ۱۱فروردین ۱۴۰۱).

رسانه‌های هر دو باند حاکمیت در روزهای ۱۴ و ۱۵فروردین ۱۴۰۱ ادعاها و وعده‌های رئیسی جلاد را متصور نمی‌دانند که دولت او بتواند این وعده را محقق کند.

در زمینه مشکلات بخش کشاورزی و تأمین نبودن امنیت غذایی مردم روزنامه وطن امروز وابسته به باند خامنه‌ای نوشت: «موضوع خودکفایی» درتولید «کالاهای اساسی و امنیت غذایی» به «موضوعی حیاتی تبدیل» شده است (روزنامه حکومتی وطن امروز ۱۴فروردین ۱۴۰۱).

 

از جمله موضوع تولید ناکافی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در استانهای اصفهان و خوزستان است.

دلیل این امر نیز ربودن آب رودخانه‌های این استانها توسط نهادهای غارتگر است «که ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی کشور از جمله طرح استراتژیک کشاورزی خوزستان زده».

در بخش تولید کالاهای دیگر و به‌طور مشخص در بخش تولیدات صنعتی وضعیت بهتر از این نیست، زیرا اضافه بر این‌که بسیاری از مؤسسات و نهادهای تولیدی در این بخش تعطیل شده‌اند، ظرفیت بسیاری دیگر از بنگاههای تولیدی نیز به‌شدت افت کرده است.

رونامه حکومتی مردم‌سالاری ۱۵فروردین ۱۴۰۱ در این زمینه نوشت: «اتاق بازرگانی می‌گوید قریب ۲۸هزار بنگاه تولیدی و خدماتی زیر ۴۰درصد ظرفیت فعالیت داشته که به‌معنای استفاده نکردن از بیش از نیمی معادل سه پنجم ظرفیت اقتصادی» این بنگاههاست».

 

سرمایه نیز که یکی از عوامل مهم درتولید است به‌طور مستمر از کشور خارج می‌شود و بر اساس گزارش روزنامه حکومتی شرق ۱۴فروردین ۱۴۰۱ با استناد به گزارشهای بانک مرکزی «فقط در شش ماه ابتدای سال گذشته حدود شش میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است. خروج این میزان سرمایه از کشور در حالی است که در کل سال۹۹، حدود ۶میلیارد و ۳۱۸میلیون دلار از کشور خارج شده بود».

البته این آمار رسمی است که به‌طور معمول کوچک‌نمایی شده، در صورتی که قطعاً آمارهای واقعی بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است، و رسانه‌ها به این آمارها دسترسی ندارند و اگر هم دسترسی پیدا کنند مجاز به انتشار آن نیستند.

در حالی آخوند رئیسی وعده رونق تولید می‌دهد و شعار پوشالی خامنه‌ای در مورد «تولید دانش بنیان» را برای سال آینده تکرار می‌کند، که به‌اعتراف رسانه‌های و کارشناسان حکومتی در صورتی که تحولی جدی حاصل نشود، ورشکستی کامل اقتصادی در چشم‌اندار نزدیک است.

 

رئیسی در جریان خیمه‌شب‌بازی انتخاباتی وعده داد که در دولت او شاخصهای اقتصادی بهبود پیدا می‌کند، اما طی ۷ماه نه تنها این‌چنین نشد بلکه وضعیت بدتر از قبل شده و آن‌چنان‌که روزنامه حکومتی مردم‌سالاری نوشته، «اکنون که بیش از ۷ماه از دولت جدید می‌گذرد نرخ تورم بالای ۴۰درصد، نرخ رشد نقدینگی بیش از ۴۶درصد، و افزایش فاصله طبقاتی بین دهکهای درآمدی جامعه بیش از پیش شده است» (مردم‌سالاری ۱۴فروردین ۱۴۰۰).

این در شرایطی است که به‌ادعای برخی کارشناسهای حکومتی، درآمدهای نفتی هم بیشتر شده است و به‌گفته یک اقتصاددان حکومتی طی یک ماه دولت «به اندازه کل سال۱۳۹۹ یا حتی بیشتر دریافت ارزی حاصل از صادرات نفت خام داشته است» (همان منبع).

در شرایطی که وضعیت تولید، شاخصهای اقتصادی و شرایط معیشتی مردم فلاکت‌بار است، خامنه‌ای وعده تولید دانش بنیان داد و آخوند جلاد نیز در هر نشست و برخاست این ادعای پوشالی را تکرار می‌کند در حالی که این امکان وجود ندارد. علت چیست؟

 

فلاکت اقتصاد و تولید کشور اضافه بر این‌که ناشی از فساد‌محور بودن اقتصاد است، حاکی از یک واقعیت دیگر هم هست، این‌که نظام آخوندی در زمینه اقتصادی ضدتولید و ضدتوسعه است، هم‌چنانکه در رابطه با مردم نیز فاسد و چپاولگر است.

چپاولگری بی‌سابقه علاوه بر واپسگرایی و عقب‌ماندگی ایدئولوژیک، در وضعیت اقتصادی مزید بر علت است و هم‌چنانکه خمینی در سالهای اولیه غصب حاکمیت مردم، اقتصاد را مال خر دانست و برقراری عدالت اقتصادی بین مردم را نیز رد کرد و مردمی را که خواهان زندگی در یک نظام عادلانه تولید و توزیع زندگی باشند، به حیوانات تشبیه کرد که «علی السواء یک علفی باهم می‌خورند».

با چنین نظرگاه ضدمردمی و عقب‌افتاده است که اقتصاد و تولید کشور در قبضه سردمداران نظام و نهادهای آن درآمده است و نتیجه سیطره آنها بر اقتصاد و تولید شرایط مصیبت‌بار کنونی است.

با این حال دولت ضدمردمی که خودش برآمده از چنین حاکمیت منفوری است، می‌خواهد اقتصاد را به‌اصطلاح رونق ببخشد و آنرا دانش بنیان کند، امری که باعث مضحکه کارشناسان اقتصادی حکومتی و کارشناسان مستقل شده است.

 

این دولت در حالی برای معیشت مردم و فقدان رونق تولید اشک تمساح می‌ریزد که به اعتراف یکی از کارشناسان اقتصادی نظام ولایت فقیه، اقتصاد کنونی «حقوق اولیه انسان‌ها را زیر پا می‌گذارد» و «محکوم به زوال است و حقوق اولیه انسان‌ها حق مالکیت، حق مبادله و حق انتخاب است که اقتصاد دولتی ایران با فساد و انحصار تمام این حقوق اولیه انسان‌ها را نادیده گرفته است» (روزنامه شرق ۱۴فروردین ۱۴۰۰).

بنابراین مردم به‌ویژه نخبگان آنها که تحصیل کردگان دانشگاهی هستند، چگونه می‌توانند به درخواست سرکردگان رژیم مبنی بر مشارکت اقتصادی پاسخ مثبت بدهند و ادعای مضحک رئیسی جلاد مبنی بر رونق بخشیدن به اقتصاد را نیز باور کنند.

نتیجه این‌که در این دولت اساساً سخن گفتن از رونق تولید نشانهٔ ناآشنایی با وضعیت و شرایط کنونی است و به‌قول یکی از کارشناسان حکومتی «همین که دولت در اقتصاد کاری نکند، به‌مراتب وضعیت بهتری را رقم می‌زند تا اشتباهات پرهزینه دیگری مرتکب شود» (روزنامه حکومتی شرق ۱۴فروردین ۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f9786943-152c-454f-8fdb-1424b78e59a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات