728 x 90

ادامه قاچاق سلاح ایرانی به یمن، نامه امارات متحده عربی به شورای امنیت

نامه امارات متحده عربی به دبیر کل ملل متحد

تسلیحات ایرانی برای شبه نظامیان حوثی در یمن
تسلیحات ایرانی برای شبه نظامیان حوثی در یمن

امارات متحده عربی از سازمان ملل ‌متحد خواست تا از قاچاق سلاح ایرانی به شبه‌نظامیان حوثی شود.

به گزارش الشرق‌الأوسط ۲۵شهریور۹۷، امارات متحده عربی با ارسال پیامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارسال سلاح توسط رژیم ایران به شبه‌نظامیان حوثی را نقض آشکار قطع‌نامه‌های شورای امنیت دانست. در نامه‌این کشور که به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشته شده آمده است:‌ رژیم ایران برای شبه‌نظامیان حوثی تسلیحات پیشرفته از جمله موشکهای بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین و مینهای زمینی ارسال می‌کند و شیوه به‌کارگیری آن را نیز به آنها آموزش می‌دهد.

 

بن‌بست گفتگوهای ژنو

قاچاق تسلیحات برای شبه‌نظامیان حوثی یمن در حالی توسط رژیم ایران ادامه دارد که گفتگوهای صلح ژنو با عدم حضور حوثی‌ها در آن به بن‌بست کشیده شد. امری که نشان می‌دهد رژیم ایران تنها از طریق کشتار و جنگ‌طلبی است که می‌خواهد دخالت هایش را در کشورهای عربی ادامه دهد.

از طرف دیگر نیروهای ارتش ملی یمن با پشتیبانی ائتلاف عربی تهاجم خود به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در منطقه حدیده را ادامه می‌دهند. بر اساس گزارش العربیه نیروهای ارتش ملی یمن با حمایت ائتلاف عربی یک هواپیمای بی‌سرنشین شبه‌نظامیان حوثی را در منطقه حریب نهم در شرق صنعا سرنگون کردند.

این در حالی است که مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن درسفری جدید به صنعا رفت تا شبه‌نظامیان حوثی را قانع کند تا به پای میز مذاکرات و راه‌حل سیاسی بیایند. شبه‌نظامیان حوثی در مذاکرات ژنو که قرار بود در ابتدای ماه میلادی جاری برگزار شود شرکت نکردند.

آزادسازی الحدیده شروع روند سیاسی در یمن

امارات متحده عربی تأکید کرد آزادسازی الحدیده برای تضمین مشارکت حوثی‌ها در گفتگوهای صلح ضروری است.

دولت امارات روز شنبه ۱۵سپتامبر ۲۰۱۸با ارسال پیامی به شورای امنیت سازمان ملل، ارسال سلاح توسط رژیم ایران به حوثی‌ها را نقض آشکار قطع‌نامه‌های ۲۱۱۶و ۲۲۳۱شورای امنیت دانست.

این کشور در نامه‌اش خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشته است: ایران برای حوثی‌ها تسلیحات پیشرفته از جمله موشکهای بالستیکی، هواپیماهای بی‌سرنشین و مینهای زمینی ارسال می‌کند. علاوه بر این آموزش شیوه به‌کارگیری این تسلیحات را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد. تا بتوانند یمنیها را قتل‌عام کنند.

امارات متحده عربی بار دیگر بر حمایت ائتلاف عربی از روند صلح در یمن و حمایت از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل ‌متحد در این کشور تأکید کرد.

در بخش دیگری از نامه امارات متحده عربی به دبیرکل آمده است، کشورهای عضو ائتلاف عربی در چارچوب ابتکارعمل کشورهای خلیج، قطعنامه‌های سازمان ملل ‌متحد و نتایج گفتگوهای ملی یمنی‌ها، خواهان پایان دادن به بحران یمن از راههای مسالمت‌آمیز هستند.

امارات متحده عربی در تأکید بر تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در یمن، مشارکت در مذاکرات سیاسی را خاطرنشان کرده می‌نویسد: گزینه نظامی از نظر ائتلاف عربی به‌عنوان آخرین گزینه برای حل بحران یمن در نظر گرفته شد، ولی در عین‌حال آزادسازی بندر الحدیده از دست شبه‌نظامیان حوثی برای مجبور کردن آنها به حضور در مذاکرات صلح، امری ضروری است.

در نامه امارات همچنین آمده است:«برای تحقق صلح و مجبور کردن حوثی‌ها به حضور بر سر میز مذاکره، نیروهای دولت قانونی یمن با حمایت ائتلاف عربی، عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه این گروه شبه نظامی درحدیده و دیگر جبههها آغاز کردهاند. این عملیات بسیار دقیق، محاسبه شده و دارای اهدافی روشن از جمله ازسرگیری مجدد روند سیاسی برای رسیدن به صلح در یمن است»

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0679f518-15cc-453f-8719-f0d488359f36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات