728 x 90

ادامه سقوط اقتصادی در ایران - گزارش بانک جهانی

بانک جهانی
بانک جهانی

در حالی که شمارش معکوس تحریمهای آمریکا در بخش انرژی،خودروسازی، تجارت طلا و دیگر فلزات کلیدی و ارز در حال تیک تاک کردن است، روز چهارشنبه ۹آبان بانک جهانی در گزارش خود در مورد وضعیت فضای کسب و کار در کشورهای جهان طی سال ۲۰۱۸به ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی رتبه شایسته‌اش را داد.

در این گزارش که در زمینه شاخص سهولت کسب و کار در ۱۹۰کشور جهان تنظیم شده رتبه ۱۲۸به رژیم آخوندهای حاکم بر ایران داده شده است. ت

در سال گذشته رژیم در رتبه ۱۲۴بود که نسبت به سالهای ۲۰۱۶و ۲۰۱۵به ترتیب چهار پله و هفت پله سقوط کرده است. این سقوط ادامه‌دار نشان می‌دهد که اقتصاد فروپاشیده نظام آخوندی در پرتو سیاست‌های میهن بربادده این رژیم در حال نابودی است.

بانک جهانی در گزارش خود، نیوزیلند، سنگاپور و دانمارک را به‌عنوان بهترین دارندگان وضعیت کسب‌و کار جهان در سال جاری معرفی می‌کند و در انتهای جدول رده‌بندی‌اش به کشورهای فقیر آفریقایی مانند سومالی، اریتره اشاره می‌کند.

رده‌بندی محیط کسب و کار از نظر بانک جهانی با ۱۰شاخص زیر انجام می‌شود:

  • شروع کسب‌و کار
  • دریافت مجوز ساخت‌وساز
  • امکان دسترسی به برق
  • ثبت مالکیت
  • دریافت اعتبارات
  • حمایت از سهامداران خرد
  • پرداخت مالیات
  • تجارت فرامرزی
  • اجرای قرارداد‌ها
  • ورشکستگی

 

در گزارش بانک جهانی آمده است که پیشرفت در فضای کسب‌و کار به پیشینه و شرایط کشورها وابسته نیست بلکه هر کشوری که مایل باشد می‌تواند در این راستا پیشرفت داشته باشد.

بانک جهانی می‌گوید که هند و چین گام‌های چشمگیری در این زمینه برداشته‌اند. علاوه بر این کشورهای کوچکی با اقتصادی بسیار ضعیف نیز توانسته‌اند اقدامات مهمی در این زمینه انجام دهند. از جمله جیبوتی در میان شش کشوری است که طی سال جاری بیشترین اصلاحات را در فضای کسب‌و کار انجام داده است.

در اثبات این‌که فضای کسب‌و کار به پیشینه و شرایط کشورها وابسته نیست، بانک جهانی به پیشرفت این پدیده در افغانستان اشاره می‌کند و اگر چه این کشور هم‌اکنون در ردیف ۱۶۷قرار دارد و بدترین وضعیت کسب و کار در آن حاکم است ولی اصلاحات اقتصادی در زمینه بهبود فضای کار در آن صورت گرفته است.

بانک جهانی می‌گوید که هیچ اقتصادی بدون توسعه سالم بخش خصوصی قادر به پیشرفت نیست.

بر اساس این گزارش، از ژوئن ۲۰۱۷تا ماه مه امسال، ۳۱۴مورد اصلاحات اساسی در فضای کسب‌و کار جهانی ثبت شده است و وضعیت ۱۲۸کشور از این لحاظ بهبود یافته است.

 

نتیجه این‌که در ایران تحت حاکمیت آخوندها، به‌دلیل سیاست‌های توسعه‌طلبانه و هدر دادن میلیاردها دلار برای حمایت از گروه‌های تروریستی در لبنان، عراق، سوریه و یمن و بحران اقتصادی خفه کننده ناشی از تحریمهای آمریکا، چشم‌اندازی برای بهبودی وضعیت کسب و کار وجود ندارد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3055a042-2bff-48ea-9d98-fe3eec35d27e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات