728 x 90

ادامه بحران سیاسی در لبنان به‌رغم احتمال معرفی سعد حریری به‌عنوان نخست وزیر

درگیریها در لبنان
درگیریها در لبنان

در حالی که بحران سیاسی بر سر تعیین نخست‌وزیر در لبنان اوج تازه‌یی گرفته است قیام‌کنندگان این کشور روز یکشنبه علیه نخبگان حاکم تظاهرات کردند و بار دیگر به مرکز بیروت بازگشتند.
این تظاهرات با وجود سرکوب شدیدی است که توسط نیروهای امنیتی شنبه شب نزدیک پارلمان صورت گرفت و نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند و در اثر آن دهها نفر از معترضان مجروح شدند.

 

خبرگزاری رویتر گزارش داد: در حالی که انتظار می‌رود روز دوشنبه سعد حریری به‌عنوان
نخست وزیر لبنان معرفی شود اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل شکافهای سیاسی توافق بر سر دولت جدید محقق نشود، چیزی که لبنان برای خروج از بحران عمیق اقتصادی به آن نیاز دارد.
حریری برای تشکیل یک دولت جدید با حزب‌الله لبنان که مورد حمایت رژیم ایران است و نیز متحدان این گروه نظیر میشل عون رئیس‌جمهور کنونی کشور اختلاف دارد.
لبنان که بعد از بحران اقتصادی در زمان جنگ داخلی (۱۹۷۵تا ۱۹۹۰) هم‌اکنون در بدترین بحران اقتصادی خود به‌سر می‌برد نیازمند کمکهای خارجی است اما این کمکها منوط به تشکیل کابینه‌یی است که قدرت اجرای اصلاحات اقتصادی را داشته باشد.

 

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌افزاید: سعد حریری خواستار کابینه‌ای است که وزرای آن را افراد متخصصی تشکیل دهند که بتوانند با بحران مقابله کرده و کمکهای خارجی را جذب کنند این در حالی است که مخالفان او خواستار ترکیبی از سیاستمداران و کارشناسان هستند.

 

اسکای نیوز گزارش داد یکشنبه شب تظاهر کنندگان در یکی از ورودیهای پارلمان در مرکز بیروت با نیروهای امنیتی درگیر شدند. نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. تظاهر کنندگان شعار می‌دادند«ما باز نمی‌گردیم، همه ما را دستگیر کنید».

 

خبرگزاری فرانسه نیز از قیام مردم لبنان گزارش داد:‌ دیالا حیدر از سازمان عفو ​​بین‌الملل استفاده بیش از حد از زور در پاسخ به اعتراض بسیار مسالمت‌آمیز تظاهر کنندگان در لبنان را محکوم کرد.

وی ضمن محکوم کردن حضور افراد نقابدار با لباس غیرنظامی که به نیروهای امنیتی لبنان پیوستند، گفت: هدف به‌وضوح جلوگیری از تجمع معترضان بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c7fcee8-3d87-4b85-9c1f-4e1ed96bc23b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات