728 x 90

اخراج ۷۰۰ کارگر موتوژن تبریز و اتحاد و ایستادگی جمعی کارگران

اخراج ۷۰۰ کارگر موتوژن تبریز
اخراج ۷۰۰ کارگر موتوژن تبریز

روز جمعه ۲۹بهمن ۱۴۰۰ رسانه‌ها خبر از اخراج ۷۰۰ کارگر کارخانه موتوژن تبریز دادند. علت اخراج کارگران، اعتصاب ۹ روزه آنها در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد بود.

روز بعد رسانه‌های حکومتی با شتابزدگی، عقب‌نشینی رژیم را اعلام کرده و گفتند اخراجی در کار نیست! کارگران پیمانی بوده و قراردادشان تمام شده و دوباره تمدید خواهد شد!

موتوژن تبریز یکی از واحدهای صنعتی مهم استان آذربایجان شرقی در تبریز است که خود را یک شرکت سهامی معرفی می‌کند، شرکتی که ۷۵درصد سهامش متعلق به مردم و ۲۵درصد دیگر متعلق به اشخاص حقوقی یعنی شرکتها و نهادهاست.

اما با جستجوی بیشتر در سوابق این شرکت روشن می‌شود بیش از ۴۲درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و بیش از ۱۰درصد سهامش متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است و بقیه آن نیز بین اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر تقسیم شده است. یعنی بیش از نیمی از سهامش متعلق به هلدینگ غدیر است.

مجموعه «غدیر» متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است که سرکرده کل آن، خامنه‌ای است و در واقع هلدینگ غدیر یکی از امپراتوریهای ۱۵ گانه خامنه‌ای است که در کار معاملات نفتی با کمپانی‌های نفتی خارجی است. هلدینگی که در موضع کارفرما، به‌راحتی ۷۰۰ کارگر زحمت‌کش ایرانی را یک‌شبه اخراج می‌کند گرچه که در وحشت از پیامدهای اجتماعی اخراج کارگران هم سریعاً عقب‌نشینی می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/73adf9da-e672-43eb-b343-c7182c70cb0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات