728 x 90

«اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود»!

بن بست مذاکرات اتمی رژیم
بن بست مذاکرات اتمی رژیم

بسیاری از رسانه‌های حکومتی و حتی مقامات خارجی شرکت‌کننده در مذاکرات وین از آخرین مرحله مذاکرات سخن می‌گویند، اما به‌رغم این‌که مذکرات به پایان خود نزدیک می‌شود اما در رابطه با نتیجه آن هنوز ابهام و تردید وجود دارد و در این رابطه خبرهای ضد و نقیض منتشر می‌شود.

علی‌اکبر صالحی رئیس سابق انرژی اتمی نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است و در این رابطه گفت: «به‌نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌یی در وین به نتیجه برسد و من در این زمینه بسیار امیدوار هستم» (خبرگزاری صدا و سیمای رژیم ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

بعضی از خبرنگاران حکومتی نیز که خود را نزدیک به وزارت‌خارجه می‌نامند با توئیتهایی خبر می‌دهند که به‌زودی طرفین به توافق می‌رسند، و حتی صحبت از توافق در سه روز آینده می‌کنند، و برخی از اعضای مجلس ارتجاع هم اظهارات خوش‌بینانه‌ای نسبت به توافق احتمالی می‌کنند.

 

اما در خبرهای رسمی چنین فضایی وجود ندارد. و به‌قول خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه «گفتگوهای وین هم‌چنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود» و «هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است» (توئیتر ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در کمیسیون برجام در وین نیز توئیت کرد: «ما در مرحله پایانی مذاکرات وین درباره برجام هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده‌ای هرگز تضمین نمی‌شود. تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ‌کننده انجام می‌دهیم. اما قطعاً هنوز آنجا نیستیم» (توئیتر ۳مارس ۲۰۲۲).

نماینده انگلیس در مذاکرات اتمی نیز گفت: «اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم» (توئیتر ۳مارس ۲۰۲۲).

 

خبرگزاری رویترز هم نوشت: «مقامات آمریکایی، ایرانی و اروپایی همگی گفتند که با وجود خوشحالی برخی از شرکت کنندگان، هنوز توافقی حاصل نشده است» (رویترز۳ مارس ۲۰۲۲).

مقامات آمریکایی و مقامات کشورهای غربی طرف مذاکرات وین از پیش گفته بودند که این دور از مذاکرت آخرین مرحله آن، و به‌قول روزنامه ایران وابسته به دولت جلادان مذاکرات «درایستگاه پایانی» قرار دارد. اما هم‌چنان تردید و ابهام در نتیجه مذاکرات وجود دارد

علی شمخانی دبیر شورای امنیت رژیم به‌طور مضحکی در توئیتی مدعی شد: «اگر مذاکرات وین به توافق خوب منتهی نشود، به‌طور قطع در آینده نه چندان دور، دولت فعلی آمریکا نیز به‌دلیل عدم استفاده به موقع از فرصت دیپلماسی، احساس شکست خواهد کرد» (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

 

روزنامه ایران وابسته به دولت رئیسی جلاد نیز قبل از توئیت شمخانی نوشت: «آمریکا به‌هیچ‌کدام از مطالبات قانونی ایران پاسخ مثبت نداده و به‌هیچ‌وجه حاضر به‌انعطاف‌پذیری و دادن کم‌ترین امتیاز نیست» (ایران ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

اگر چه نتیجه مذاکرات تاکنون مشخص نشده، اما آنچه که قابل تردید نیست این است که نتیجه مذاکرات برای حاکمیت آخوندی در هر حالتی آثار و عواقب مصیبت‌باری دربر دارد. در صورت توافق باید تعداد زیادی از تحریم‌های فرابرجامی را که دولت آمریکا حاضر به لغو آن نیست هم‌چنان تحمل کند.

اگر توافقی هم صورت نگیرد رژیم باید هم‌چنان عواقب مرگبار تحریم‌ها را هم به جان بخرد، و آمادهٔ رفتن پرونده‌اش به‌شورای امنیت و بازگشت تحریم‌های ملل متحد و عمل‌کردن مکانیسم ماشه و پیامدهای خطرناکش باشد که البته پیامدهای اجتماعی و قیامی بسیار خطرناکتری در پی دارد.

قیامهایی که طی آنها مردم ایران تکلیف‌شان را با نظام پر جنایت ولایت مشخص می‌کنند که چیزی جز سرنگونی تام و تمام آن نیست. امری که با برجام و بی‌برجام، بی‌تردید محقق خواهد شد و سرانجام این حاکمیت ننگین به دست مردم به‌ویژه جوانان و کانون‌های شورشی و مقاومت سازمان‌یافته روانه گورستان خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/320c11a9-a487-4c1e-810e-cd9d6bc74087"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات