728 x 90

اجماع جهانی بر لیست‌گذاری سپاه پاسداران

سخن روز
سخن روز

در حال حاضر پارلمان اروپا، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی را در اجلاس جاری ۳روزه خود در استراسبورگ در دستور کار خود قرار داده است. طی هفته‌های اخیر این موضوع در شماری از پارلمانهای اروپایی در دستور کار قرار گرفته است. هم‌چنین روز پنجشنبه ۲۲دی، لیست‌گذاری سپاه پاسداران در اجلاس رسمی پارلمان انگستان، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نمایندگان و سخنگویان تمام احزاب انگلستان حاضر در این جلسه، به‌اتفاق آرا قطعنامه‌یی را تصویب کردند که در آن، ضمن حمایت از قیام و مقاومت مردم ایران، از دولت انگلستان خواسته شده سپاه پاسداران را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد. معاون پارلمانی وزیر خارجهٔ انگلستان نیز که در این جلسه حضور داشت، گفت: «ما لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را بررسی می‌کنیم».

دولت آمریکا در سالهای گذشته سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کرده بود. به‌این ترتیب می‌توان گفت که یک اجماع جهانی بر سر لیست‌گذاری بازوی اصلی سرکوب و تروریسم و جنگ‌افروزی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران به‌وجود آمده است.

این اجماع دیرهنگام، اولاً آسان به‌دست نیامده و حاصل افشاگریها، پیگیریها و خون دل مقاومت ایران طی بیش از ۴دههٔ گذشته است. ثانیاً تنها قدم اول است، قدم بعدی انحلال سپاه پاسداران و همهٔ ارگانهای سرکوب و غارت دیکتاتوری ولایت فقیه است.

مقاومت ایران از ۴دهه پیش در برنامهٔ دولت موقت (که در سال۱۳۶۰ تدوین شده) بر «انحلال کمیته‌ها و پاسداران دیکتاتوری خمینی» و «خلع سلاح و انحلال کلیهٴ نهادهای ارتجاعی و دستگاههای سرکوب، جاسوسی، تفتیش عقاید و سانسور رژیم خمینی اعم از به‌اصطلاح دادگاهها و دادسراهای انقلاب اسلامی، محاکم شرع، دوایر سیاسی ـ ایدئولوژیک، کمیته‌ها، پاسداران، انجمنهای به‌اصطلاح اسلامی، بسیج ضدمردمی، شورای انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، امور تربیتی و نهادهای سرکوبگر ضددهقانی و ضدکارگری»، تأکید کرده است.

پس از آن مجاهدین و مقاومت ایران به‌طور مستمر و در دهها کتاب، جزوه، مقاله و کنفرانس مطبوعاتی بر نقش سپاه پاسداران در سرکوب، صدور تروریسم و بنیادگرایی و پروژه تولید بمب اتمی تأکید کرده و خواستار لیست‌گذاری آن شده است. از جمله می‌توان به‌کتاب «سپاه پاسداران، ارتش بنیادگرایی و تروریسم»، «امپراطوری اقتصادی سپاه پاسداران»، «کمپهای آموزش تروریستی در ایران» و «چگونه رژیم ایران به‌جنگ سوریه سوخت می‌رساند» اشاره کرد که حاوی جزییات بسیار دقیقی راجع به‌ساختار و کارکردهای سپاه پاسداران به‌زبانهای فرانسه و انگلیسی است.

خانم مریم رجوی در روز ۳ اسفند۱۳۸۸ اعلام کرده بود: «سپاه پاسداران و همه شرکتها و مؤسسات وابسته به‌آن که بخش اعظمی از اقتصاد ایران را به‌کنترل خود درآورده است، باید در لیست تروریستی قرار گرفته و مورد تحریم کامل قرار گیرند».

در روز ۴فروردین ۱۳۹۶ شورای ملی مقاومت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: «سپاه پاسداران و ارگانهای وابسته به‌آن که اصلی‌ترین اهرم سرکوب در داخل ایران و صدور تروریسم و بنیادگرایی در منطقه و جهان هستند، باید هر چه سریع‌تر در لیست تروریستی گذاشته شوند و مورد تحریم قرار گیرند. ملاحظات سیاسی صرفاً باعث تشجیع رژیم در دخالت نظامی و صدور بحران در منطقه می‌شود».

در روز ۱۱ اردیبهشت۱۳۹۶ شورای ملی مقاومت اعلام کرد: «با گذشت ۳۸سال جنایت و تروریسم در داخل و خارج ایران، زمان حسابرسی توسط مردم ایران و اجرای عدالت فرا رسیده است. اولین قدم ضروری قرار دادن سپاه در لیست تروریستی سازمان ملل متحد و آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه آن است. قدم بعد این است که بازوی جنگ و جنایت ولایت فقیه از کلیه کشورهای منطقه و به‌خصوص سوریه، عراق، یمن و لبنان اخراج شود. این تنها راه دستیابی به‌صلح و آرامش در منطقه است».

پس از آن رهبر مقاومت در پیامی به‌تاریخ ۲۵مرداد ۱۳۹۹، تصریح کرد: «انحلال سپاه پاسداران و اختصاص دادن بودجه آن به‌مقابله با کرونا و بهداشت و درمان. اگر رژیم ولایت فقیه قصد سرکوب و جنگ‌افروزی و صدور ارتجاع و تروریسم ندارد، یک ارتش برایش کافیست و نباید هزینه مضاعف سپاه را هم به‌مردم دردمند و محروم ایران تحمیل کند».

طی این ۴دهه، کمتر سخنرانی و پیامی را می‌توان یافت که در آن، خانم مریم رجوی، بر لیست‌گذاری سپاه پاسداران، به‌عنوان اولین قدم در کوتاه کردن دست رژیم آخوندی از سرکوب مردم ایران و صدور تروریسم و جنگ‌افروزی در کشورهای منطقه، تأکید نکرده باشد.

امروز که به‌یمن این پیگیریها و مبارزات مستمر، اجماع بین‌المللی در لیست‌گذاری سپاه پاسداران حاصل شده، بایستی تأکید کرد که گام بعدی انحلال این ارگان جنایت است که همان نقشی را در نظام ولایت فقیه دارد که حزب نازی در نظام هیتلری داشت.

از همین روست که رهبر مقاومت تصریح می‌کند: «سپاه پاسداران ارگان محوری قهر و سرکوب نظامی و ابزار اصلی حفظ دیکتاتوری دینی است. لیسـت‌گذاری آن کافی نیست. باید منحل شود. فرزندان ایران با آتش چنین خواهند کرد» (مسعود رجوی-۳خرداد ۱۴۰۱).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d33b83cd-3fc4-4175-a529-ce320e7977d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات