728 x 90

اجلاس اضطراری شورای امنیت / حمایت آمریکا و ناتو از ترکیه در جنگ سوریه

اجلاس اضطراری شورای امنیت
اجلاس اضطراری شورای امنیت

رئیس‌جمهور ترکیه در اولین اظهارات خود بعد از کشته شدن بیش از ۳۰سرباز ترکیه در سوریه گفت: چندین سایت شامل پایگاههای هوائی، انبارهای مهمات، سیستمهای دفاع هوائی، آشیانه‌های هواپیما و تأسیسات تولید تسلیحات شیمیایی حکومت سوریه زیر آتش سنگین قرار گرفته و نابود شدند.

او گفت:‌بیش از ۲۱۰۰نیروی نظامی سوریه و ۳۰۰خودرو نظامی شامل ۹۴تانک نابود شده‌اند.اردوغان افزود: در حملات هوایی پنجشنبه ۳۶سرباز ترکیه کشته شده‌اند.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با اردوغان از ترکیه حمایت کرد و خواهان خاتمه کشتار در ادلب سوریه شد.

کاخ‌سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ از رژیم سوریه، روسیه و رژیم ایران خواست تا تهاجمات را متوقف سازند.

سخنگوی کاخ‌سفید گفت ترامپ بر حمایت خورد از تلاشهای ترکیه برای کاهش تنشها و جلوگیری از یک فاجعه انسانی تأکید مجدد کرد.

دبیرکل ملل ‌متحد نیز گفت کشته شدن سربازان ترکیه یکی از «‌ نگران‌کننده‌ترین لحظات» جنگ سوریه است.

 

شورای امنیت ملل ‌متحد برای بررسی درگیریهای جنگی ترکیه و رژیم اسد و متحدانش در سوریه، تشکیل جلسه اضطراری داد و خواستار آتش فوری شد.

در این جلسه سفیر دائم روسیه گفت: هم‌اکنون یک هیأت روسی به آنکارا رفته تا جهت آرام کردن اوضاع تلاش کند.

نماینده آمریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت در مورد وضعیت در ادلب گفت: ایالات متحده با قوی‌ترین عبارات حمله به سربازان ترکیه را محکوم می‌کند. این حملات کاملاً غیرموجه، بی‌معنا و وحشیانه بود...

همان‌طور که رئیس‌جمهور آمریکا روشن ساخته است، رژیم اسد، روسیه و ایران باید کشتن و آواره کردن غیرنظامیان را متوقف کنند.

 

وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌یی اعلام کرد: به‌دنبال حملات نفرت‌انگیز و گستاخانه علیه نیروهای ترکیه در ادلب که باعث کشته شدن دهها سرباز ترکیه شد، آمریکا در کنار ترکیه هم‌پیمانمان در ناتو ایستاده است. ایالات متحده این حملات را با قویترین عبارات ممکن محکوم می‌کند.

پمپئو افزود: اقدامات رژیم اسد، روسیه، رژیم ایران و حزب‌الله به‌صورت مستقیم از برقراری آتش‌بس در شمال سوریه جلوگیری می‌کند. حملات باید متوقف شود، دسترسی بشردوستانه باید داده شود و یک راه‌حل سیاسی مطابق قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت ملل ‌متحد پیش برده شود. ایالات متحده در تعامل با هم‌پیمانمان ترکیه است و گزینه‌ها برای کمک به ترکیه در برابر این تجاوزات را بررسی می‌کند.

 

تلویزیون الحدث به‌نقل از دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن گفت:‌ در حمله هوایی ترکیه ۱۰تن از نیروهای حزب‌الله و ۲۰تن از نیروهای اسد در ادلب کشته شدند بنا‌ به این گزارش تعدادی از افسران ارتش اسد و سرکردگان شبه‌نظامیان رژیم ایران در شمار کشته‌شدگان در حومهٔ حلب هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b72cb6be-0acb-426a-8921-cca6a24099c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات