728 x 90

اتمی؛ تنشها و چشم‌اندازها

نظارت آژانس اتمی
نظارت آژانس اتمی

تنشها میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی و آمریکا از یکطرف و رژیم آخوندی از طرف دیگر بالا گرفته است.

نقطه شروع این تنش، نقض توافق ۱۲سپتامبر - ۲۱شهریور آژانس با رژیم بود. توافقی که در جریان سفر رافائل گروسی به تهران حاصل شد و قرار شد رژیم اجازه راه اندازی دوربینهای آژانس را بدهد. اما آن را نقض کرد. و اجازه نداد این دوربینها در سایت مونتاژ قطعات سانتریفیوژ در کرج – محلی معروف به تسا نصب شوند.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۴مهر ۱۴۰۰ در بیانیه یی اعلام کرد رژیم ایران برخلاف توافقنامه ۲۱شهریور، مانع نصب دروبینهای نظارتی آژانس در یک مرکز سازنده قطعات سانتریفیوژ در کرج شده است. اکنون رژیم ایران اجازه سرویس و جایگزینی کارتهای حافظه کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع کرج را نداده است

روز چهارشنبه ۷ مهر پاسدار محمد سلامی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم و معاون رئیسی اعلام کرد: اصرار آژانس برای نصب دوربین در سایت‌های صدمه دیده را نمی‌پذیریم. این درخواست در راستای همان عملیات تروریستی علیه نظام است

افشاگری های مقاومت ایران در مورد تسا

در۱۹ فروردین ۱۳۹۰ در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن مقاومت ایران جزییات این سایت؛ یعنی بزرگترین سایت مخفی رژیم آخوندی برای تولید سانتریفیوژ را فاش کرد. این سایت وابسته به سازمان انرژی اتمی است اما وزارت دفاع روی آن کنترل مستقیم دارد. محل سایت در کیلومتر ۱۰ اتوبان کرج قزوین، بلوار سوها، قرار دارد که از سه سوله اصلی تشکیل شده است و ۴۸ هزار مترمربع وسعت دارد.

دیکتاتوری آخوندی در سایت تسا به مدت چهار سال و نیم، دست به تولید قطعات بیش از ۱۰۰هزار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم زده است. این آمار ده برابر تعداد سانتریفیوژی است که کارشناسان بین‌المللی از وجود آنها اطلاع دارند.

واکنش رژیم به افشاگریهای مجاهدین

خبرگزاری تسنیم ۷مهر۱۴۰۰ نوشت‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص فعالیت ها و مواضع اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان مستقل و بین المللی نباید بازیچه گروههای تروریستی قرار بگیرد».

رئیس سازمان انرژی اتمی در ‌ ‌اظهارات آژانس مبنی بر وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ایران گفت: «این موضوع از همان داستان های گروه ضد انقلاب و تروریستی هست که در پناه امن اروپایی ها زندگی می کنند و تأمین مالی می شوند و با اخبار کذب آژانس را تحت تاثیر قرار می دهند».

واکنشهای بین‌المللی به ممانعت رژیم از کار بازرسان آژانس

بلافاصله بعد از گزارش مدیرکل آژانس کشورهای غربی عکس العمل نشان دادند.

روز دوشنبه۵مهر نمایندگی آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس اعلام کرد: «ما از رژیم ایران می خواهیم بدون تأخیر به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی لازم را ارائه کند." اگر رژیم ایران اجازه این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای شورای حکام در مورد پاسخ مناسب مشورت می کنیم.» (خبرگزاری رویترز ۵مهر۱۴۰۰)

نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا عمیق ترین نگرانی خود را از این که رژیم ایران به آژانس اجازه دسترسی به کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ تسا TESA را کرج را نداده است، ابراز می‌کند. این یک تحولات نگران کننده است و برخلاف بیانیه مشترکی است که در ۱۲سپتامبر ۲۰۲۱ بین مدیرکل و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران به دست آمد».

تروئیکای اروپا یعنی کشورهای فرانسه آلمان و انگلستان هشدار دادند: «از آنجا که اقدامات رژیم ایران بر توانایی آژانس درایفای نقش خود طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأثیر می‌گذارد، ما در مشورت با شرکای خود اقدامات مناسب را بررسی خواهیم کرد».

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: «ما عمیقاً نگران هستیم رژیم ایران توافقی را که در ۱۲سپتامبر با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رافائل گروسی به دست آورده بود به‌طور کامل اجرا نکرده و مدیر کل ناگزیر شد گزارش عدم همکاری را پس از دو هفته منتشر کند. اگر رژیم ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ندهد دوربینهای کارخانه تولید قطعات سانتریفیوژ کرج را جایگزین کند، آژانس توانایی بازسازی اطلاعات را در آینده از دست می‌دهد. ما از رژیم ایران می خواهیم فوراً دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات کرج را فراهم کند و اجازه تعویض دوربین‌ها را در آنجا بدهد».

سرنوشت و چشم‌انداز مذاکرات اتمی

در حال حاضر چشم‌انداز در هاله‌ای از ابهام است. رژیم خامنه‌ای با زمان بازی می کند. امیر عبداللهیان در برگشت

از نیویورک گفت مذاکرات را به زودی از سر می گیریم. طرفهای مقابل مخصوصا اروپاییها ذوق زده شدند. اما وقتی رسانه‌ها از عبداللهیان پرسیدند منظورت از به زودی و خیلی زود چیست؟ گفت به زودی و خیلی زود ما با غربی ها متفاوت است.

به راستی از کسی که در دیدار با سرکرده نیروی قدس پاسدار قاآنی در همین هفته گفت افتخار وزارت خارجه است که راه حاج قاسم سلیمانی را برود، چه انتظاری برای مذاکره و تعامل هست؟

در همین رابطه رویترز گفت: «رژیم تهران بدون اعلام تاریخ مشخص اعلام کرده مذاکرات ظرف چند هفته از سر گرفته می شود و این امر باعث افزایش ناامیدی طرفین غربی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده - از توافق ۲۰۱۵ شده است».

وزیر خارجه فرانسه در جلسه مجمع عمومی ملل متحد به رژیم هشدار داد و گفت:

«نمی توان به این رژیم اجازه داد که با تصور اینکه زمان به نفع اوست ، هر زمان که خواست مذاکرات را شروع کند. زیرا واقعیت این است که هرچه برنامه اتمی این رژیم خطرناکتر می شود، تهدید بحرانهای بزرگ بیشتر می شود».

همچنین یک مقام فرانسوی ۷مهر به رویترز گفت:‌ «هرچه زمان بیشتر می گذرد، بازگشت به میز مذاکره سخت تر می شود . زیرا میزان کافی مواد شکافت پذیر برای یک سلاح هسته ای جمع آوری می شود و مسئله کلیدی برای بازگرداندن زمان گریز اتمی پیچیده تر می شود».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز ۸مهر هشدار داد که زمان بازگشت ایران به توافق هسته‌یی در حال اتمام است و گفت که این برعهده تهران است که عمل کند. (خبرگزاری فرانسه ۸مهر)

بلینکن در پیتسبورگ که در مذاکرات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «توپ در زمین آنها باقی می‌ماند، اما نه برای مدت طولانی. یک باند محدود در رابطه با آن وجود دارد، و باند دارد کوتاه‌تر می‌شود.» بلینکن اضافه کرد: «فقط بازگشت به شرایط برجام به دلیل پیشرفتی که ایران کرده، در مقطعی برای بازگرداندن مزایای توافق کافی نخواهد بود.»

البته روشن است که این موضعگیریها در برابر رژیم و مواضع آن بیشتر در چارچوب سیاست مماشات و استمالت است و باعث می‌شود رژیم به بازی خود ادامه دهد.

راه حل درست در برابر این رژیم همان راه حل مقاومت ایران است که سالهاست تاکید کرده است و آن قاطعیت تمام عیار در برابر این رژیم است. واقعیتی که البته بسیاری از شخصیتهای سیاسی بین المللی امروزه روی آن دست گذاشته اند. شخصیتهایی مثل نخست وزیر سابق ایتالیا که در کهکشان امسال در تیرماه گفت راهی که با رژیم رفتیم درست نبود و تنها راه قاطعیت است.

همان راه حلی که وزیر خارجه سابق آمریکا مایک پمپئو هم در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس واشینگتن بر آن تاکید کرد.

چشم انداز لغو تحریمها

بسیار روشن است که سرنوشت تحریمها به سرنوشت مذاکرات گره خورده است که تا بحال چشم‌اندازی وجود نداشته بلکه درست به عکس گامهایی در مسیر افزایش و تشدید تحریمها هم برداشته شده است:

وزارت خزانه‌داری آمریکا-۷مهر ۱۴۰۰اعلام کرد که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده و همچنین دولت قطر روز چهارشنبه در یک اقدام هماهنگ یک شبکه مالی حزب‌الله لبنان را تحریم و لیست گذاری کردند.

علی البنایی، علی لاری عبدالمؤید که هر دو به ایران نیز رفت و آمد داشته‌اند، در لیست ویژه تروریسم جهانی نامگذاری شده‌اند.

به گزارش رویترز مقامهای آمریکایی و اروپایی روز سه شنبه اعلام کردند آمریکا طی تماسهای دیپلوماتیک با چین از پکن خواهان کاهش خرید نفت از رژیم ایران شده است». این خبرگزاری افزود : «یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت « ما از اختیارات تحریمی خود علیه دور زدن تحریم رژیم ایران از جمله معاملات این رژیم با چین استفاده کرده ایم و در صورت ضرورت به این کار ادامه خواهیم داد»...

بنابراین چشم اندازی برای آزادی پولهای بلوکه شده هم نیست. رژیم خودش را به آب و آتش زد تا ۷میلیارد دلار پول کشور را که در کره جنوبی است آزاد کند اما کره جنوبی پای این اقدام نیامده و بجای آن لوازم خانگی به رژیم می‌فروشد. همچنین چین که رژیم خیلی به آن چشم دوخته است ۲۰میلیارد دلار مربوط به رژیم را آزاد نمی کند.

رژیم همچنین چشم به شانگهای دوخته بود اما از آن هم آبی گرم نمی شود. چرا که همه اعضای آن عضو اف ای تی اف هستند و مراوده و معامله مالی تماما باید در چارچوب قوانین آن باشد.حتی روسیه همراهی جدی نمی‌کند.

پاسدار محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم که به مسکو سفر کرده بود، اعتراف کرد که در پروژه‌های مشترک اتمی با روسیه، یک وقفة ۲۲ماهه پیش آمده که یک علت آن، مشکل رژیم در پرداختهایش بوده است.

درست است خامنه‌ای الان در مسیر انقباض است، اما این هم عواقب خود را دارد. هر روز بر خفگی اقتصادی افزوده می شود. بحران کسری بودجه دارد و ....

سوال این است که رژیم تا کی می تواند از جیب مردم محروم بدزدد و کسری بودجه‌ را تأمین کند با این توجه که فضای انفجاری جامعه هر روز انفجاری تر می شود؟.

ممکن است این تصور به ذهن بزند که تیک تاک ساعت در مسیر بمب سازی به سود رژیم است و هرچه زمان می گذرد به بمب نزدیکتر می شود. ممکن است این درست باشد، اما معامله یک مجهولی نیست. مدار فقط بین رژیم و غربیها بسته نمی شود. صورت مسئله اصلی رویارویی و تضاد بین رژیم از یکطرف و مردم و مقاومت ایران از طرف دیگر است. واقعیتی عیان که مهره‌های خامنه‌ای به صراحت به آن اعترا ف می‌کنند.

در نماز جمعه روز ۹مهر مشهد مجری برنامه گفت:‌ «در تمام فتنه‌هایی که اطراف ایران اسلامی بروز کرده و دارد خودنمایی می‌کند رد پای (مجاهدین) به چشم می‌خورد».

بنابراین به دلیل خشم مردم و خطر انفجار اجتماعی اگر خامنه‌ای بخواهد در برابر طرفهای غربی عقب بنشیند بازهم تهدیدات خاص خودش را دارد و خامنه ای این تهدیدات را می‌داند. او می داند برای بازکردن گره تحریمها باید عقب نشینی کند و امتیاز بدهد و زهر بخورد. لغو تحریمها مطالبات مردم را بالا می برد و سوخت اعتراضات می شود.

زهر خوردن خامنه‌ای را به شدت تضعیف می‌کند، سپاه جهل و جنایت و اهرمهای قدرتش شل می شود. اعمال تروریستی در منطقه و موشکی را دیگر نمی تواند مثل قبل ادامه بدهد.

از آنجا که خامنه‌ای با توجه به آنچه فوقا آمد جرأت نزدیک شدن به این مسیر (زهر خوران) را هم ندارد، در نیتجه در حال حاضر روز به روز می کشد و با سیاست از این ستون به آن ستون فرج است حرکت می‌کند. که این سیاست هم نمی‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد. رژیم باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف کند چرا که زمان علیه رژیم عمل می‌کند، بنابراین باید گفت واقعا فرجی در چشم انداز نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80f591f3-007b-424e-bf47-6c6118583593"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات