728 x 90

ابعاد و اهمیت تصویب قطعنامهٔ تروریست نامیدن سپاه پاسداران

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

دادخواهی بزرگ و تاریخیِ قیام سراسری ۱۴۰۱ در آستانه‌ٔ یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌های کمرشکن به حاکمیت آخوندی قرار گرفته است. درباره‌ٔ آثار این قیام دیدیم که علاوه بر ابعاد داخلی، در سطح جهانی هم با همبستگیِ فراگیری که ایجاد نموده، نسبت به قیامهای گذشته بی‌نظیر است. این قیام بذرافشان روشنگریِ همه‌جانبه‌ٔ ایرانی و جهانی‌ست.

اکنون در صدو بیست‌و ششمین روز قیام ۱۴۰۱ شاهد یک پیروزی بزرگ سیاسی و حقوقیِ بین‌المللی به نفع مردم ایران و علیه حاکمیت اشغالگر ملایان هستیم: تصویب قطعنامه پارلمان اروپا برای اعلام تروریست بودن سپاه پاسداران.

 

پنج‌شنبه ۲۹دی ۱۴۰۱ / ۱۹ژانویه ۲۰۲۳ یک قطعنامه‌ٔ قوی با ۴۰۸ رأی مثبت، ۶۶ رأی منفی و ۴۴ رأی ممتنع به‌تصویب رسید. قطعنامه در چشم‌انداز نزدیک، خواستار لیست‌گذاری سپاه پاسداران، بسیج، نیروی قدس بعلاوه‌ٔ تحریم خامنه‌ای، رئیسی، منتظری [دادستان کل] و بنیادهای وابسته به سپاه شده است. منظور از چشم‌انداز نزدیک، تصویب نهایی این قطعنامه در جلسه‌ٔ شورای وزیران اتحادیه اروپا است. تحقق چنین چشم‌اندازی، یکی از هولناک‌ترین ضربات کاریِ سیاسی و حقوقی و اقتصادی علیه اصلی‌ترین نیروی نگهدارنده‌ٔ نظام ولایت فقیه است.

 

سپاه پاسداران علاوه بر متصدی اصلی‌ترین ارگانهای سیاسی و اقتصادی، تمام سرمایه‌های طبیعی و منابع کانی و معدنی ایران را در سلطه‌ٔ خود گرفته است. از این رو با تصویب احتمالیِ این قطعنامه در اجلاس وزیران اتحادیه اروپا، تمامیت نظام جمهوری اسلامی مشمول تحریم خواهد شد.

 

معنی سرراست و نخستین اثر این قطعنامه این است که توفان قیام در ایران و ندا و فراخوان دادخواهی سراسری آن، منجر به بروز توفانی از جانب اروپا علیه رژیم ملایان شده است. اکنون پیوند قیام در داخل با گردهمایی‌ها در خارج ایران، برگی جهانی را ورق زده است که تصور تحقق آن تا قبل از قیام اخیر، غیرممکن می‌نمود.

 

تروریست نامیدن سپاه پاسداران یعنی کلیه‌ٔ فعالیت‌های هسته‌یی، منطقه‌یی، اقتصادی، سیاسی در داخل و خارج ایران، تجارت و بازرگانی و صادرات و واردات و... مشمول تحریم خواهند شد. یعنی جهان بر انزوای بین‌المللی حکومت آخوندی و حسابرسی همه‌جانبه از آن به‌توافق رسیده است.

همه‌ٔ فعالیت‌های نامبرده در بالا، مشروط به «حقوق بشر» می‌شوند؛ چرا که مبدأ صدور این قطعنامه، نقض فاحش حقوق‌بشر و ارتکاب افسارگسیخته به جنایت از جانب جمهوری اسلامی می‌باشد.

 

بعدی دیگر از تصویب نهاییِ تروریست نامیدن سپاه پاسداران، بازگشت تحریم‌ها و احتمالاً ارجاع پرونده‌ٔ هسته‌یی نظام آخوندی به شورای امنیت سازمان ملل است.

بی‌شک قیام طولانیِ اخیر با تمرکز بر رأس فاسد نظام ولایی، چشم جهانیان را به جانی و منفور بودن این حاکمیت نزد اکثریت قاطع مردم ایران باز نموده است. اکنون برای حتی اصلی‌ترین طرف‌های معاملات تجاری و اقتصادی و نظامی حاکمیت ملایان روشن شده است که این قیام از حمایت و پشتیبانی مردمی برخوردار است. روشن شده است که مردم خواستار سرنگونی و بیرون راندن این حکومت هستند.

 

اکنون فشار مضاعفی بر نظام ملایان علاوه بر فشار قیام و استمرار آن وارد می‌آید. روزگار از این پس نظام ملایان بسا سخت‌تر از همین ایام قیام خواهد شد. در این روزگار، جبهه‌ٔ داخلی و جبهه‌ٔ بین‌المللی کنار هم قرار می‌گیرند. این‌گونه، بزرگ‌ترین تکیه‌گاه رژیم ــ ستون مماشات ــ فرو خواهد پاشید.

 

ابعاد مهم تصویب قطعنامه‌ٔ تروریست نامیدن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا و تصویب احتمالیِ آن توسط وزیران اتحادیه اروپا، آثار بسیار مهم و فراگیر و همه‌جانبه بر قیام جاری در ایران خواهد گذاشت. اساساً فصلی رو به چشم‌اندازی نوین را به‌نفع دادخواهی سراسری مردم و علیه موجودیت حکومت ملایان رقم خواهد زد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3859f4c2-302d-465e-8323-9557fbf4a72a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات