728 x 90

ابراز خشم دولت یمن به دولت لبنان به‌خاطر تروریسم حزب‌الله

خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن
خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن

خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن در پیام شدیداللحنی خطاب به جبران باسیل همتای لبنانی‌اش، خواستار مقابله دولت لبنان با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان و رفتارهای ستیزه‌جویانه‌ این گروه شد.

 

اسکای نیوز ۲۰ تیر۹۷

به گزارش خبرگزاری «سبا»، الیمانی بر حق کشورش در مطرح کردن این مسأله در محافل عربی و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: «ما در جمهوری یمن حق خود را در طرح این مسأله در اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، محفوظ می‌دانیم».

خشم در پیام وزیر امور خارجه یمن به‌خوبی مشهود است. البته او تلاش کرده با استفاده از واژه‌های دیپلماتیک بر استحکام روابط با لبنان تأکید کند. او سخنان حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که جنگ علیه نیروهای دولت قانونی یمن تشویق کرده را «دخالتی آشکار در امور داخلی یمن»دانست.

 

جنگ‌افروزی حزب‌الله لبنان در یمن

الیمانی افزود: «پشتیبانی حزب‌الله از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی، به‌وضوح در سخنرانی تلویزیونی حسن نصرالله در تاریخ ۲۹-۶-۲۰۱۸ دیده شده است.

 

الیمانی افزود: حسن نصرالله در این سخنرانی با تشویق به جنگ علیه نیروهای دولت یمن، از آرزوی خود و عناصر مسلح حزبش برای جنگ در یمن در کنار کودتاگران و پشتیبانی از شبه‌نظامیان حوثی علیه دولت قانونی سخن گفت؛ سخنانی که دخالتی آشکار در امور داخلی یمن به‌شمار می‌آید و می‌تواند به منافع عالیه یمن و امنیت ملی آن آسیب بزرگ رسانده آتش جنگ را با ادامه‌دار کردن آن، شعله‌ورتر کند؛ رویدادی که امنیت و ثبات منطقه را مختل می‌کند.

الیمانی همچنین تأکید کرد که دولتش، اظهارنظر مقامهای حزب‌الله و مشارکت این گروه در آموزش و برنامه‌ریزی عملیاتی برای شبه‌نظامیان حوثی را محکوم می‌کند.

 

حزب‌الله لبنان عامل پیشبرد طرحهای رژیم ایران در یمن

سفیر یمن در گفتگویی با اسکای نیوز گفته است از دیرباز دلایل زیادی داشتیم که حزب‌الله در یمن فعالیتهایی دارد و این فعالیتها حتی قبل از اشغال صنعا توسط حوثی‌ها وجود داشته است. او افزوده است که افرادی از حزب‌الله به‌دلیل اخلال در امنیت داخلی یمن و تحمیل طرح و برنامه‌های حزب‌الله و رژیم ایران در داخل یمن دستگیر شده بودند ولی پس از تصرف صنعا توسط حوثی‌ها این افراد آزاد شده‌اند. سفیر یمن در سازمان ملل‌متحد اضافه کرده که پرونده‌ای از دلایل و فعالیتهای گروه حزب‌الله در اختیار دولت یمن است که آخرین مورد آن سخنرانی حسن نصرالله است که به‌صورت علنی از فعالیتهای حزب‌الله در یمن و حمایت آنها از کودتای حوثی‌ها صحبت می‌کند.

این دیپلمات یمنی تأکید کرد که دخالت شبه‌‌نظامیان حزب‌الله در یمن با یکی از مهمترین سیاستهای داخلی لبنان یعنی اصل بی‌طرفی در تعارض است. این سیاست پایه توافق در داخل لبنان بوده و به این دلیل در نامه فرستاده شده به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان بر این مسأله تأکید شده است.

او اشاره کرد «یمنیها رابطه‌ای تاریخی و ویژه‌یی با لبنان دارند ولی عقیده داریم که این‌گونه برخوردها این رابطه را مخدوش می‌کند و به این دلیل ضروری است که چنین موضوعاتی به شورای امنیت کشیده شود و به‌صورت رسمی به اعضای شورای امنیت ملل‌متحد داده شود. »

 

دامن زدن به بحران یمن

سفیر احمد عوض بن مبارک گفت از زمانی که حوثی‌ها بحران یمن را شعله‌ور کردند این کشور در تمامی گفتگوهایی که با نمایندگان سازمان ملل داشته از نقش منفی رژیم ایران و شبه‌‌نظامیان حزب‌الله صحبت کرده است. او در اشاره به اولین سخنرانی عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن در سال ۲۰۱۲ در سازمان ملل‌متحد به خطر دخالتهای رژیم ایران در منطقه به‌ویژه در یمن تأکید کرد.

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن در نامه‌یی که به جبران باسیل همتای لبنانی‌اش داده از او خواسته است تا دولت لبنان شبه‌‌نظامیان حزب‌الله طرفدار ایران را مهار کند. او به دست داشتن حزب‌الله در حمایت از شبه‌‌نظامیان حوثی و تشویق آنها به جنگ با دولت یمن و دخالت گسترده در امور داخلی یمن تاکید کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/50710b98-1235-4eb1-9f43-f33403a9bd8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات