728 x 90

آیا اعتراف معاون بودجهٔ رئیسی، پیشگویی قیام آتشین بعدی است؟!

سخن روز
سخن روز

رئیسی در روزهای پایانی سال (۸ اسفند۱۴۰۱) مدعی شد «تا پایان سال کسری بودجه نداریم!» این در حالی بود که در لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ که خودش در دی‌۱۴۰۱ به‌مجلس ارتجاع ارائه داد، ۴۶۰هزار میلیارد تومان ناترازی یا کسری بودجه دیده می‌شد که کارشناسان رژیم آن را بی‌سابقه نامیدند.

اما روز ۳۱ اردیبهشت۱۴۰۲ روشن شد نه‌تنها خبری از پایان کسری بودجه نیست، بلکه کسری بودجه بی‌سابقهٔ ۴۶۰هزار میلیارد تومانی هم عددی آب رفته است و عدد واقعی کسری بودجه نزدیک به‌دو برابر است!

ممبینی، معاون سازمان برنامه و بودجهٔ رژیم ۳۱اردیبهشت اذعان کرد «کسری واقعی بودجه در سال گذشته حدود ۷۹۴هزار میلیارد تومان بود».

با این اعتراف از نظر اقتصادی معلوم شد بحران ورشکستگی رژیم آخوندی بسیار عمیق‌تر از آن چیزیست که دیده می‌شود؛ از نظر سیاسی نیز شکست دولت رئیسی که همان پروژهٔ بزرگ خامنه‌ای برای یکدست کردن حاکمیت برای مقابله با قیام بود، بسا جدی‌تر است. تا حدی که نه‌تنها باند رقیب، بلکه از درون همین حاکمیت یکدست و مجلس چیدمان شده توسط خامنه‌ای هم روزی نیست که به‌رئیسی حمله نکنند تا جایی که به‌صراحت می‌گویند: «مجلس انقلابی به‌این نتیجه رسیده که کابینه رئیسی توان لازم برای عبور از ابرچالشها را ندارد و تیم اقتصادی دولت رئیسی جایی برای دفاع باقی نگذاشته!» (سعیدی-عضو مجلس ارتجاع-۱۷ اردیبهشت).

فضاحت شکست رئیسی به‌جایی رسیده که کیهان خامنه‌ای هم که همواره در برابر این حملات به‌گرگ‌های هار گلاویز شده یا هم تشر می‌زد که به‌دولت رئیسی فرصت دهید، حالا خودش هم اذعان می‌کند که «دولت رئیسی هیچ کمک ملموسی به حل مشکلات مردم نکرده» و «وضعیت مسکن از ادامه روند گران‌تر شدن حکایت می‌کند، کالاهای اساسی مردم زیر فشار افزایش بیشتر قیمتها قرار دارند و هنوز آشفتگی در قیمت کالاها به چشم می‌خورد» (۳۰ اردیبهشت).

اعتراف معاون سازمان برنامه و بودجهٔ رئیسی به‌این‌که وضعیت بحرانی و فروپاشی اقتصادی دوبرابر هرآنچه هست که همگان فکرش را می‌کردند، می‌تواند زمینه‌سازی برای ورود به‌مسیری باشد که بسیار خطرناک است. مسیر دست کردن بیشتر در جیب مردم، از جمله از راه افزایش قیمت حامل‌های انرژی که گرانی‌های سرسام‌آور را باز هم چند برابر خواهد ساخت.

با توجه به‌تجربه قیام آبان۹۸ که جرقهٔ آن همین افزایش قیمت بنزین بود، شاید باور این‌که دوباره خامنه‌ای و رئیسی بخواهند این مسیر خطرناک را تجربه کنند، سخت باشد؛ اما واقعیت سرسخت کسری بودجهٔ ۷۹۴هزار میلیارد تومانی آن‌قدر جدی است که خودشان می‌گویند: «دیر یا زود قیمت بنزین تغییر خواهد کرد و زمینه‌های این تغییر نیز (توسط دولت رئیسی) در حال اجرا شدن است» و آن را «بازی خطرناک با بنزین» می‌نامند (خاقانی-مدیرکل پیشین وزارت نفت رژیم-فروردین۱۴۰۲).

افزایش دیوانه‌وار اعدام‌های جنایتکارانه هم می‌تواند این اجبار خامنه‌ای را معنا کند که تلاش می‌کند جامعه را مرعوب سازد تا بلکه فتیلهٔ انفجاری روشن شده، به‌بشکهٔ باروت نرسد.

اما شرایط چنان انقلابی است که از درون رژیم زنگ‌های خطر را به‌صدا درآورده‌اند: «باید منتظر بازگشت اعتراضات غیرقابل پیش‌بینی در خیابان‌ها باشیم» و «امروز، هر حادثه‌یی می‌تواند منجر به‌وقوع اعتراضات شود» (بهارنیوز-۱خرداد۱۴۰۱).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2be5850b-0df2-434e-9c4a-216862eeca91"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات