728 x 90

آکسیوس: کاخ سفید به‌دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است

برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید
برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید

پایگاه خبری آکسیوس روز گذشته چهارشنبه ۵ مرداد به نقل از برت مک گورک؛هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نوشت که« احیای برجام در آینده نزدیک را بعید می‌داند و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است.»
به نوشته آکسیوس؛ برت مک گورک در سخنانی که در میان جمعی از کارشناسان اندیشکده ها بیان داشته؛ دلیل عدم دستیابی به یک توافق برای احیای برجام را قادر نبودن رژیم ایران برای تصمیم گیری دانسته و اضافه کرده که رژیم ایران برای حل و فصل بحثهای داخلی خود خواهان یک امتیاز دیگر علاوه بر آنچه که توافق شده است خواهد بود که ما چنین کاری نخواهیم کرد..

 

آکسیوس افزود: اهمیت موضوع در این است که کاهش احتمال شکستن بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای، فشار بر دولت بایدن را برای تدوین طرح B افزایش می‌دهد.

به‌گفته این سه منبع، مک گورک در یک تماس توجیهی گفت که دلیل عدم توافق هسته‌یی این است که ایرانیها قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

مک گورک گفت نظریه او این است که رژیم ایران از آمریکا می‌خواهد «امتیاز بیشتری بدهد» اما «ما این کار را نمی‌کنیم».

به گفته این سه منبع، در حالی که توافقی در آینده نزدیک بسیار بعید است، مک گورک گفت که دولت بایدن قصد دارد از تحریم‌ها و انزوای دیپلماتیک علیه ایران استفاده کند، «اما نه این‌که بیهوده اوضاع را تشدید کند» و به‌گفته این سه منبع، از زور تنها به‌عنوان آخرین چاره استفاده کند.

او گفت که اختلاف دیدگاهها با اسراییل در مورد حمله نظامی احتمالی نیست، بلکه به این موضوع مربوط می‌شود که آیا ایالات متحده هم‌چنان باید برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ تلاش کند یا به فشار برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر روی آورد.

کاخ‌سفید از اظهارنظر خودداری کرد.

آکسیوس درباره آخرین وضعیت بازی مذاکرات نوشت: آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران یک ماه پیش در قطر بدون هیچ پیشرفتی و بدون تعیین تاریخی برای دور دیگر پایان یافت.

بایدن در جریان سفر خود به خاورمیانه گفت که ایالات متحده «برای همیشه منتظر» نخواهد بود تا ایران به پیشنهاد آن برای احیای توافق پاسخ دهد.

مقامات ایالات متحده نگران هستند که توافق هسته‌یی در آستانه بی‌اثر شدن باشد، زیرا ایران اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته‌یی خود و محدود کردن کار بازرسان سازمان ملل انجام داده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که تلاشهای میانجیگری بین ایالات متحده و ایران را رهبری می‌کند، در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز در روز سه‌شنبه گفت که پس از ۱۵ماه مذاکره به این نتیجه رسیده است که "فضا برای سازش مهم بیشتر تمام شده است."...

بورل به همتای ایرانی خود گفت که آماده است تا این روند را از طریق ارتباط و مشورت با همه طرفها تسهیل و تسریع بخشد.

راب مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات و دیگر مقامات دولت بایدن، روز پنجشنبه یک جلسه توجیهی محرمانه در مورد مذاکرات و وضعیت برنامه هسته‌یی ایران به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهند داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4fd171e5-2c43-4d14-8b42-2e687c6d0b78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات