728 x 90

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم ایران بیش از حد مجاز است

رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید رژیم ایران هر ماه به حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود اضافه می‌کند، اما هنوز به سطحی نرسیده که بتواند بمب اتمی تولید کند.

به گزارش رویترز وی که با نشریه اتریشی «دی پرس» گفتگو می‌کرد گفته است که رژیم ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و حتی درجه غنی‌سازی نیز بالاتر از تعهد این رژیم است، اما هنوز به سطحی نرسیده که بتواند بمب هسته‌یی تولید کند.

گروسی در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم ایران به زمان غیرقابل بازگشت در تولید بمب هسته‌یی رسیده است گفت: «ما در آژانس بین‌المللی انرژی به این موضوع نمی‌پردازیم. ما به حجم چشمگیر ذخایر اورانیوم، هم‌چنین کمترین میزان اورانیوم یا پلوتونیم لازم برای تولید بمب هسته‌یی توجه داریم. ایران فعلاً حجم چشمگیری از اورانیوم غنی‌سازی شده برای تولید بمب ندارد».

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ماه گذشته منتشر شد، گفته بود رژیم ایران حجم ذخایر اورانیوم خود را به ۲هزار و ۱۰۵ کیلو گرم رسانده، در حالی که بر اساس برجام تنها مجاز به نگهداری کمتر از ۲۰۳ کیلو گرم اورانیوم کم‌غلظت است. و این در حالی است که رژیم ایران درجه غنی‌سازی اورانیوم را به ۴.۵ درصد رسانده، در حالی که تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۵ درصد بود.

گفتنی است که رژیم ایران قبل از برجام حتی اورانیوم را تا سطح ۲۰درصد نیز غنی‌سازی می‌کرد، اما برای تولید بمب هسته‌یی نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً از دو مرکز «مشکوک به فعالیت‌های هسته‌یی پنهانی» رژیم ایران بازدید کرد اما هنوز گزارشی از نتیجه نمونه‌برداریها و آزمایشات از این مکانها منتشر نشده است، اما رژیم ایران برای بیش از یک سال درخواست آژانس برای بازدید از این مراکز را بی‌پاسخ گذاشته بود.

خبرگزاریهای بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این‌که برخی گزارشهای آژانس را دیده‌اند می‌گویند، این دو سایت مشکوک که یکی «در اطراف شهرضا» در استان اصفهان و دیگری در حومه «تهران» واقع شده است، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالاً با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/843f3468-ee8c-49ed-ab54-ca34acbb5614"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات