728 x 90

آژانس انرژی اتمی: رژیم ایران یک آبشار جدید غنی‌سازی ۶۰درصدی را در نطنز راه‌اندازی کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۶مرداد به کشورهای عضو اطلاع داد که رژیم ایران هم‌اکنون از آبشار دوم نیز برای غنی‌سازی ۶۰درصدی استفاده می‌کند.
خبرگزاری رویترز نوشت: رژیم ایران علاوه بر آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نوع «ای ار ۶» اقدام به راه‌اندازی یک آبشار جدید ۱۵۳تایی سانتریفیوژها از نوع «آی آر۴» در نطنز کرده است.
بر اساس این گزارش برای تولید بمب هسته‌یی، اورانیوم غنی‌سازی ۹۰درصدی مورد نیاز است به همین دلیل تولید غنی‌سازی ۶۰درصد از سوی رژیم ایران به نگرانی‌های غرب افزوده است.
این اقدام جدیدترین موردی است که رژیم ایران محدودیتهای اعمال شده در توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را نقض می‌کند در حالی‌که بر اساس برجام، خلوصی که تهران می‌تواند غنی‌سازی کند ۳.۶۷ درصدی است.


ایالات متحده و متحدان اروپایی آن هشدار داده‌اند که چنین اقداماتی مذاکرات برای احیای توافق را تهدید می‌کند که در حال حاضر به‌حالت تعلیق درآمده است.


در همین رابطه خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: آمریکا در مورد تولید فلز اورانیوم توسط رژیم ایران که در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، هشدار داد.
وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضا را مشاهده کرده و معتقد است رژیم ایران هیچ نیازی به تولید فلز اورانیوم که ارتباط مستقیمی با توسعه سلاح هسته‌یی دارد، ندارد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: "ما به‌وضوح اعلام کردیم که تشدید تنشهای هسته‌یی فراتر از محدودیتهای برجام غیرسازنده است و با بازگشت به پایبندی متقابل سازگار نیست (خبرگزاری فرانسه ۲۶مرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5b2cbab-4701-446d-8f98-e8ca23a06f5d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات