728 x 90

آنتونی بلینکن: نمی‌توان از طرف دولتهای آینده آمریکا تعهد به برجام را داد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه تصویری با «کروکد مدیا» آمریکا گفت: رئیس‌جمهور ایالات متحده با قطعیت اعلام کرده است تا زمانی که در این سمت قرار دارد، به برجام متعهد خواهد بود اما نمی‌توان از طرف دولتهای آینده آمریکا چنین تعهدی داد.

بلینکن چهارشنبه ۲۹دی گفت: از موضوعاتی که ایران در مذاکرات وین درخواست کرده، تضمین از ایالات متحده برای عدم خروج دوباره از برجام است، اما در نظام سیاسی آمریکا دولت نمی‌تواند چنین تضمین «سریع و سختی» را بدهد.

وزیر خارجه آمریکا گفته است در زمان برجام، زمان گریز هسته‌یی ایران برای دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌یی یک سال بود، اما اکنون این زمان به «چند هفته» کاهش یافته است.

بلینکن در ادامه گفت: اکنون بهترین گزینه، بازگشت به تعهدات هسته‌یی برجام است؛ اما نباید از یاد برد که رژیم ایران طی این مدت در حال دستیابی به ظرفیتها و دانش هسته‌یی بیشتری بوده و واقعیت این است که حتی اگر برجام احیا شود، هرگز منافع و مزیت‌های این توافق مانند قبل نخواهد بود.

به‌گفته وی، موضوع دیگر افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم رژیم ایران است و کار بسیار سختی در پیش رو داریم: «منافع آمریکا و متحدانش ایجاب می‌کند که به توافق هسته‌یی بازگردیم، اما به‌نظر م تنها چند هفته برای احیای برجام زمان باقی مانده است».

همزمان، یک مقام آمریکایی عضو هیأت مذاکرات هسته‌یی وین اعلام کرد که برای دستیابی به احیای برجام یا باید ایران در مذاکرات شتاب کند یا این‌که از سرعت برنامه هسته‌یی خود بکاهد تا فرصت برای دیپلماسی فراهم باشد.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، روز چهارشنبه ۲۹دی در گفت‌و‎گو با پایگاه خبری آکسیوس گفت در مذاکرات اخیر «مقداری» پیشرفت داشته‌ایم اما «به طرز ناراحت‌کننده‌ای اندک و آهسته» بوده است.

این گزارش می‌گوید مقامات دولت بایدن عمدتاً آخر ژانویه یا اوایل فوریه را به‌عنوان «ضرب‌الاجل غیررسمی» برای توافق هسته‌یی در نظر دارند، چرا که به اعتقاد آنها پیشرفت‌های هسته‌یی رژیم ایران به‌زودی به جایی خواهد رسید که احیای برجام «بی‌تاثیر» خواهد بود.

آکسیوس می‌نویسد یک دیپلمات اروپایی نیز گفته است هنوز اختلافاتی در زمینه دستیابی به توافقی که ایران برنامه هسته‌یی خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، و هم‌چنین مسائلی مانند تضمین‌هایی که تهران از آمریکا برای عدم خروج از برجام در آینده خواسته است، وجود دارد.

مقام آمریکایی در ادامه گفته است ما هم به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که توافق فوری در دسترس است و هم این‌که مذاکرات می‌تواند به‌هم بریزد و برجام را نابود کند.

به‌گفته وی، مذاکرات هسته‌یی تنها می‌تواند چند هفته ادامه یابد و تمام تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق دائمی انجام می‌شود.

 

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه ۲۹دی گفت: زمان کمی باقی مانده است تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم یا نه، زیرا اتفاقی که افتاده این است: چون رژیم ایران بسیاری از فعالیت‌های خطرناک را دوباره شروع کرده است. آنها در حال یادگیری بیشتر، ایجاد دانش بیشتر، ایجاد ظرفیت بیشتر برای گریز اتمی سریعتر. و حتی اگر ما به همه محدودیت‌های توافق برگردیم، به نقطه‌ای می‌رسیم که نمی‌توانیم برخی از مزایای توافق را دوباره به دست آوریم. بنابراین این یک ملاحظه واقعی است.
مشکل دیگری که داریم این است که آنها به اندازه کافی مواد غنی شده به سطوح بسیار بالایی تولید می‌کنند که ما در حال حاضر به زمان گریز اتمی می‌رسیم که واقعاً نگران‌کننده است.
بنابراین ما سخت در این زمینه کار می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که به نفع ایالات متحده و به نفع متحدان و شرکا است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برگردیم یا نه، اما فکر می‌کنم این را در چند هفته آینده خواهیم دانست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bb63f678-cf42-4c25-b12c-e471f058ae34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات