728 x 90

آنتونی بلینکن: ایالات متحده از حملهٔ راکتی به اربیل خشمگین است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از حملهٔ راکتی شامگاه دوشنبه ۲۷بهمن به مناطقی در نزدیکی فرودگاه اربیل «خشمگین» است.

آنتونی بلینکن هم‌چنین گفت که با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق تماس گرفته و وعده داده است که از هر تلاشی برای «بررسی موضوع و پاسخگو کردن مسئولان» پشتیبانی خواهد کرد.

شامگاه دوشنبه چند راکت به‌سوی پایگاهی نظامی در مجاورت فرودگاه اربیل، که نیروهای آمریکایی در آن هستند، شلیک شد که دست‌کم سه عدد از آنها در محوطه پایگاه فرود آمد.

طبق اعلام فرماندهی نیروهای ائتلاف آمریکا در عراق بر اثر این حمله یک پیمانکار نظامی کشته شد و شش تن دیگر زخمی شدند که یکی از آنها یک نیروی خدماتی آمریکایی است.

چند راکت دیگر نیز به نواحی مسکونی اربیل برخورد کرد و یکی از آنها در نزدیکی کنسولگری چین فرود آمد که هنوز از شمار آسیب‌دیدگان آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

مایکل نایت، تحلیگر «مؤسسهٔ سیاست خاور نزدیک واشنگتن» معتقد است ابعاد این حمله به‌شکل نامعمولی وسیع بوده و به‌احتمال بسیار برای کشتن مستشاران و کارکنان آمریکایی و همتایان کُرد آنها طراحی شده است. وی در گفتگو با نیویورک تایمز می‌افزاید: «این حمله آزمونی است برای دولت تازهٔ بایدن تا ببینند چطور از پس آن بر می‌آیند».

پایگاه نظامی مجاور فرودگاه اربیل یکی از سه پایگاه عمده‌یی است که نیروهای آمریکایی در عراق در آن مستقر هستند.

هوشیار زیباری یکی از مسئولان حزب دمکرات کردستان روز ۹مهر۹۹ در مورد حمله موشکی به فرودگاه اربیل گفته بود: سه موشک در نزدیک فرودگاه بغداد فرود آمدند. وی این واقعه را یک افزایش تنش جدید علیه امنیت عراق توصیف نمود و گفت همان طرفی که در بغداد موشک پرتاب می‌کند مسئول پرتاب موشک در اربیل هم هست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac4737a3-44b2-4253-b8f2-d10355dab79e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات