728 x 90

آمریکا: رژیم ایران حامی تروریسم دولتی در جهان، با نیروهای نیابتی متعدد

وزارت امور خارجه آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا

سایت وزارت‌خارجه آمریکا، ۱۹سپتامبر ۲۰۱۸گزارشی از جلسه بریفینگ هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم این وزارتخانه در مورد انتشار گزارش وضعیت تروریسم در کشورها طی سال گذشته، را منتشر کرد.

سفیر نیشن سیلز، درباره اهمیت این گزارش سالانه گفت: «گزارش کشوری در مورد تروریسم یک سند مهمی است که ارزیابی دولت ایالات متحده در مورد روندهای اخیر مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد و برخی از تلاشهایی که ما و شرکایمان انجام داده‌ایم تا با گروههایی مانند داعش، القاعده، تهدیدهایی که ایران در پشت آن است و گروه‌های تروریستی دیگر با حیطه جهانی مبارزه کنند را برجسته می‌کند».

 

تمرکز ۹۵٪ از حملات تروریستی در ۵کشور

سفیر سیلز ادامه داد: «در حالیکه کشورهای متعددی بین ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ شاهد کاهش در خشونت تروریستی بودند، این روند کلی اساساً به‌دلیل حملات و کشته‌های به‌طور چشمگیری کمتر در عراق بود. به‌رغم این‌که حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ در ۱۰۰کشور به‌وقوع پیوست ولی آنها به‌لحاظ جغرافیایی متمرکز بودند. ۹۵درصد همه حملات در پنج کشور اتفاق افتاد. آن کشورها افغانستان، هند، عراق، پاکستان و فیلیپین هستند. به همین سیاق ۷۰درصد همه کشته شده‌ها بر اثر حملات تروریستی در پنج کشور حادث شد و آن کشورها افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه هستند».

 

رژیم ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی با ابزاری چون پاسداران و حزب‌الله

هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم در دولت ایالات متحده آمریکا در مورد کشورهای حاوی تروریسم گفت: «ایران هم‌چنان اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است و با استفاده از نیروهای نیابتی متعدد و ابزارهای دیگر مانند حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول تشدید چندین جنگ و تضعیف منافع آمریکا در سوریه، یمن، عراق، بحرین، افغانستان و لبنان می‌باشد. تهدیدهای ایجاد شده توسط حمایت ایران از تروریسم محدود به خاورمیانه نیستند؛ این تهدیدها واقعاً جهانی هستند.

حزب‌الله فقط از سال ۲۰۱۲ یک حمله موفقیت‌آمیز در بلغارستان انجام داده است که شش نفر را به‌قتل رساند، حزب‌الله دست به دو توطئه جداگانه در قبرس زده است و انبارهای بزرگی از تجهیزات نظامی و مواد منفجره در کویت، نیجریه و بولیوی ساخته است و در عین‌حال عوامل تروریست به پرو و تایلند فرستاده است».

 

دستگیری یک مقام رژیم ایران به‌خاطر نقش او در توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی سیاسی

سفیر نیشن سیلز در مورد توطئه تروریستی رژیم ایران علیه همایش بزرگ شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین که با حضور صدها شخصیت سیاسی آمریکایی و اروپایی در ویلپنت پاریس برگزار شد نیز گفت: در تاریخ ۳۰ژوئن امسال، مقامات آلمانی یک مقام ایرانی را به‌خاطر نقش وی در توطئه تروریستی برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی سیاسی در پاریس دستگیر کردند. مقامات در بلژیک و فرانسه هم دستگیریهایی در رابطه با این توطئه تروریستی تحت حمایت ایران انجام دادند.

 

فعالیتهای مرتبط با تروریسم رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن

در پایان سخنان هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که طی آن سفیر سیلز به برخی سؤالات پاسخ داد.

سؤال: به‌نظر می‌آید که این‌طور است که هر جا... یک حادثه‌ای اینجا و آنجا هست... توسط ایران اجرا می‌شود. آیا شما فکر نمی‌کنید که شاید شما، نقل‌قول می‌کنم "حیطه تقریباً جهانی ایران و نیروهای نیابتی آن" در زمینه تروریسم را اغراق می‌کنید؟

پاسخ سفیر سیلز: «نه اصلا. ایران برجسته‌ترین کشور حامی تروریسم جهان است و منابع یک کشور را برای فعالیتهای تروریستی خودش استفاده می‌کند. ما شاهد فعالیتهای مرتبط به تروریسم ایران و نیروهای نیابتی آن در سراسر دنیا بوده‌ایم. شبکه‌های جمع‌آوری کمک مالی فعال در مکانهایی آن‌قدر دور در آفریقا و در جنوب آمریکا وجود دارد. ما ذخایر تسلیحات در سراسر دنیا دیده‌ایم. ما فعالیت عملیاتی نه فقط در لبنان توسط حزب‌الله بلکه همچنین توسط تروریستهای تحت حمایت ایران در قلب اروپا دیده‌ایم. ایران تروریسم را به‌عنوان یک ابزار برای کشورداری خود بکار می‌گیرد. ایران هیج ملاحظه‌ای در رابطه با استفاده از این ابزار در هیچ قاره‌ای نمی‌کند.

 

دستگیری تعدادی از عوامل رژیم ایران

سؤال: من می‌خواهم بفهمم که شما رقابت گروه‌های تروریستی در رابطه با حملات هدایت شده به سمت قاره آمریکا را چطور می‌بینید؟ بین القاعده، داعش، گروه‌های دیگر و...

سفیر سیلز: «خب من فکر می‌کنم همه سه دشمن تروریست اصلی که من برجسته کردم هم قابلیت و هم قصد ضربه زدن به ایالات متحده و متحدانمان را دارند.... آنچه به سازمانهای تروریستی تحت حمایت ایران مربوط می‌شود، ما تعدادی از عوامل آن را دستگیر کرده‌ایم که به‌گفته‌ای اهداف را در حمایت از سازمانهای تروریستی تحت حمایت ایران پوشش می‌دادند و آنها الآن در دادگاه فدرال با اتهاماتی مواجه هستند.... بنابراین سؤال کلیدی این می‌شود: ما در این رابطه چه کار انجام می‌دهیم؟ و من فکر می‌کنم... شما باید جریان پول به این سازمانها را متوقف کنید. به همین دلیل ما افراد و تسهیل کنندگان و تأمین مالی کنندگان را لیست‌گذاری می‌کنیم».

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/efb272fa-8d7d-4163-9331-0db4571c3e85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات