728 x 90

آمریکا خواستار استرداد تاجر کلمبیایی رابط رژیم ایران با ونزوئلا است

الکس ساب تاجر کلمبیایی دستگیر شده در کیپ ورده
الکس ساب تاجر کلمبیایی دستگیر شده در کیپ ورده

دادگستری آمریکا مدارک جدیدی درباره الکس ساب تاجر کلمبیایی دستگیر شده در کیپ ورده و نقش وی در معامله بنزین و طلا بین رژیم ایران و ونزوئلا، منتشر کرد و خواستار استرداد وی به آمریکا شد.

به گزارش آسوشیتدپرس دادگستری آمریکا، بر اساس مدارک جدیدی که از سوی یک دادگاه در فلوریدای آمریکا منتشر شده بازرگان کلمبیایی که در اواخر بهار سال گذشته در کشور کیپ ورده دستگیر شده، در حال انتقال نامه‌یی از سوی مادورو از ونزوئلا برای خامنه‌ای بوده است. این نامهٔ برای معاملهٔ بنزین در قبال دریافت طلا بوده است. این دستگیری بر اساس حکم جلبی از سوی دولت آمریکا صورت گرفته است.

به گزارش دویچه‌وله فارسی دستگیری الکس ساب بر اساس اعلان قرمز پلیس اینترپل و شکایت دادگستری آمریکا صورت گرفته است. ایالات متحده به اتهام پولشویی، تأسیس شرکت‌های صوری در کشورهای مختلف و ایجاد شبکه‌یی تحت عنوان "کمک غذایی" و اختلاس ۳۵۰میلیون دلار، علیه او اعلام جرم کرده است.

ساب هم‌چنین مظنون است به همدستی با کاراکاس برای تحویل ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰میلیون دلار به ایران؛ طلاهایی که به ازای نفت مبادله شده‌اند. وکیل او اما با رد همه اتهام‌ها گفته است که موکلش صرفاً یک "فعال بازار مبادلات غذایی" است.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد، ساب قبلاً نیز با وزیر نفت ونزوئلا برای تقویت مناسبات کاراکاس با ترکیه همکاری داشته است. به گزارش بلومبرگ، این همکاری از جمله شامل انتقال دست کم ۹۰۰ میلیون دلار طلا از ترکیه بود. مقامات واشنگتن همان زمان بیم داشتند که بخشی از این طلاها برای دور زدن تحریم‌ها راهی ایران شوند.

بنا بر گزارشها او روز ۲۳ خرداد در دماغه سبز، در حالی بازداشت شده که هواپیمای حامل او از ونزوئلا در راه ایران، در این مجمع‌الجزایر شمال غرب آفریقا، در حال سوخت‌گیری بود.

نیکول ناواس اکسمن، سخنگوی دادگستری ایالات متحده، تأیید کرده است که آقای ساب در پی هشدار قرمز پلیس بین‌الملل در دماغه سبز بازداشت شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با ذکر این خبر نوشت دستگیری الکس ساب در راه سفر به ایران ضربه بزرگی به دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، به‌شمار می‌آید، زیرا مقامات آمریکایی معتقدند که او از رازهای زیادی از مسائل مالی دولت مادورو خبردار است.

به‌نوشته این خبرگزاری مقامات آمریکایی می‌گویند که الکس ساب در قضیه «فسادهای مالی چند میلیون دلاری» در قراردادهای دولتی بین رهبر ونزوئلا، خانواده او و مقام‌های اصلی دولتش نقشی کلیدی دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4c97dd5-6f0e-40e0-b514-345819d8056a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات