728 x 90

با آمدن بایدن، چه خواهد شد و چه باید کرد؟

برجام
برجام

روزنامه حکومتی جهان صنعت روز شنبه ۲۵بهمن، درباره مواضع دولت جدید آمریکا بر سر برجام نوشت: در زبان عمل ما شاهد آن هستیم که در روزهای اخیر تهران و واشنگتن توپ را در زمین دیگری انداخته‌اند.

این روزنامه حکومتی که شرایط جدید را پیچیده توصیف کرد نوشت: با توجه به وضعیت پیچیده به‌وجود آمده و در شرایطی که تهران و واشنگتن توپ را در زمین دیگری می‌اندازند، پرسش آن است که بحث از بازگشت به برجام چه وضعیتی به خود خواهد گرفت و برای خروج بحران بابت برداشتن گام اول در بازگشت به برجام چه باید کرد؟

جهان صنعت چشم‌انداز را فریز شدن مذاکرات دانسته و نوشت: به‌نظر می‌رسد که مواضع واشنگتن و تهران در شرایط حاضر نه تنها موضع اعلامی است، بلکه موضع اعمالی نیز خواهد بود. به عبارت دیگر ما شاهد فریز مذاکره و یا انسداد در گشایش‌های برجامی خواهیم بود. البته خلف‌وعده بایدن و همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دستگاه سیاست خارجی دولت او دلیل اصلی اعلام مواضعی است که از سوی رهبری ایران اتخاذ شده است.

این روزنامه حکومتی علت تغییر رفتار دولت جدید آمریکا را فعالیت‌های هسته‌یی خود رژیم دانسته و نوشت: خلف وعده واشنگتن در بازگشت به برجام نتیجه رفتار ایران در فعالیت‌های اخیر هسته‌یی است. در این ارتباط ایران فاز جدید فعالیت‌های هسته‌یی خود را در پروژه فردو به‌صورت جدی از سر گرفته و حتی موجب تقویت این گمانه‌ها شده است که با جدیتی که ایران در پروژه فردو از خود نشان داده، برای دستیابی به مقاصد نظامی یا همان دستیابی به بمب هسته‌یی فاصله‌یی ندارد.

از طرف دیگر مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن در صورتی که تحریم‌های آمریکا تا قبل از ۲۱فوریه لغو نشود، دولت مکلف خواهد بود بازرسان آژانس را از کشور اخراج کند و به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد؛ روندی که در صورت اجرا می‌تواند باز هم مسیر احیای توافق هسته‌یی را پیچیده‌تر کند.

جهان صنعت در یک هشدار نوشت: تداوم این وضعیت تهران را در شروع فاز جدید دیگری از فعالیت‌های هسته‌یی قرار خواهد داد و در پی این فعالیت‌های هسته‌یی، واشنگتن نیز ناچار به تکرار شرایط ترامپ در قبال تهران خواهد بود. در این ارتباط و با توجه به تداوم شرایط ترامپ در دوران بایدن، تنها مسیر ممکن بابت گشایش‌های برجامی استفاده از ظرفیت‌های اروپاست.

البته به شرط آن‌که اروپا رویه مستقل در قبال برجامی اتخاذ کند و از لاک بدعملی یا بی‌عملی خارج شود.

مواضع اروپا مانند نگرش بایدن و اعضای کابینه‌اش در قبال رفتار‌های منطقه‌یی و برنامه‌های موشکی بالستیکی هم‌سو است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f9d245f-6edc-4c55-aeeb-8a04796188a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات