728 x 90

آمار واقعی قربانیان کرونا بالای ۱۶۰هزار نفر برآورد می‌شود - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی اول اردیبهشت بالا گرفتن بحران تجارت نظام با واکسن کرونا بیشترین عنوانهای روزنامه‌ها را به خودش اختصاص داده در کنار آن بحرانهای خارجی و داخلی در تیترهای مختلف صف کشیده‌اند. بعد از کرونا عقب‌نشینی رژیم از خواسته‌هاش در مذاکرات برجامی در وین عمده‌ترین مطالب روزنامه‌ها را پر کرده. ابتدا نگاهی به برخی از این بحرانها می‌کنیم.

انباشت بحران‌ها!

وضعیت نظام در جریان مذاکرات در رسانه‌های باند خامنه‌ای با وضوح بیشتری دیده می‌شود.

سیاست روز: بازی رسانه‌یی برای حذف شروط ایران

کیهان: طرح فریبکارانه آمریکا در وین تعلیق تحریم‌ها در بازه‌های ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه!

کیهان در یادداشت روزش هم به مذاکرات رژیم با آمریکا پرداخته و نوشته است: «امروز در واپسین ماه‌های عمر دولت، هنوز مذاکرات بی‌حاصل ادامه دارد و آبی از برجام برای مردم گرم نشد».

وضعیت کرونا با اعتراف در روزنامه‌های هر دو باند از فضای انفجاری جامعه خبر می‌دهد.

اعتماد: محسن هاشمی هشدار داد آغاز موج پنجم کرونا در آستانه انتخابات

اعتماد در مطلب دیگری با عنوان «امان از آمارهای گزینشی و مصلحتی» نوشته «آمار واقعی قربانیان کرونا توسط مراجع غیررسمی تا حدود دو و نیم یا سه برابر آمار رسمی یعنی بالای ۱۶۰هزار نفر برآورد می‌شود».

جوان در زیر عنوان «تجارت با کرونا» نوشته: «روزی که رئیس‌جمهور از بخش خصوصی خواست تا به عرصه واردات واکسن کرونا ورود یابد، شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که دولت بنا دارد تا کسب و کار تازه‌یی با واردات و تزریق واکسن کرونا راه بیندازد!».

«بازی با واکسن لطفاً ممنوع!» سیاست روز هم در زیر عنوان هشدار داده: «. قطعاً پولی کردن واکسن کرونا، چند طبقه دیگر به فاصله طبقاتی در کشور خواهد افزود و باز هم متمولان در این زمینه اولویت خواهند یافت و کمتر برخورداران از واکسن محروم خواهند شد».

جهان صنعت و آرمان هم حرفهای مینو محرز را انعکاس داده‌اند که در مورد فروش واکسن به مردم گفته است: «اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود، در جهان رتبه اول این امر و بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم، زیرا تاکنون هیچ کشوری در دنیا واکسن را به مردم نفروخته است».

آفتاب یزد هم نوشته است: «وقتی بخش خصوصی بخواهد توزیع واکسن را انجام دهند این قضیه می‌تواند باعث خشم اقشار مختلف جامعه شود. این مسأله می‌تواند خشم را در تعداد زیادی از اقشار جامعه به‌وجود آورد و باعث عصبانیت آنها شود».

بحرانهای اقتصادی هم در تیترهای روزنامه‌ها جایگاه ویژه‌یی دارند.

جهان صنعت: تشدید خروج سرمایه از ایران

کیهان: تورم ۴۰۰درصدی سوغات دولت «برجام و دیگر هیچ»

«رئیس‌جمهور که روزگاری به مردم وعده داده بود آن چنان رونقی ایجاد می‌کند که مردم نیازی به یارانه ۴۵هزار تومانی نداشته باشند حالا با وجود تورم بالای ۴۰۰درصدی کالاهای اساسی گفته دولتش با تأمین فراوان کالا اجازه بروز قحطی را در کشور نداده است!»

تسلیم برجامی در فضای یخبندان انتخاباتی

ورشکستگی نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم و اذعان به بی‌اعتنایی مردم به این نمایش و کوتاه‌آمدن رژیم در جریان مذاکرات وین از حرفهای خامنه‌ای دو روی سکهٔ وحشت از واکنش مردم به نظام است. ستاره صبح به‌نقل از میرلوحی معاون پارلمانی آخوند خاتمی نوشته است «به‌این‌که تنها دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله‌داریم، اما هم‌چنان فضای انتخاباتی یخبندان است و این سردی ادامه دارد و هم‌چنان دغدغه همه فعالان است».

شرق هم به‌نقل از محمود صادقی عضو قبلی مجلس رژ‌یم نوشته است: «چالش اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو کاهش اعتماد عمومی به تأثیرگذاری در سرنوشت کشور است که این مهم دلایل مختلفی دارد و البته پدیده جدیدی هم نیست و این بی‌اعتمادی از گذشته وجود داشته و اکنون تشدید شده است».

در روزنامه‌های حکومتی با اشاره فضای انفجاری جامعه به نظام توصیه شده از فرصت مذاکرات استفاده کند. اما برخی از روزنامه هم خبرهای جدیدی داده‌اند. از جمله آرمان در مطلبی با عنوان «روسیه و برجام و برجام پلاس» نوشته است: «سخن لاوروف این است که برجام به‌صورت کنونی خود باید حفظ و احیاء شود و پس از آن، مذاکرات دیگری برای دستیابی به برجام‌های ۲ و۳ و... بین ایران و اعضای ۱+۵ به گفتهٔ او «در خصوص مسائل مختلف» صورت گیرد. این همان برنامه‌یی است که دولت باراک اومابا هم در پی آن بود، اینک اما روس‌ها همان برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از نوع روابط خود با ایران، به‌عنوان ضمانتی برای موفقیت این طرح در نزد آمریکا و اروپایی‌ها بهره می‌برند». در ادامه هم نوشته است: «بازندۀ اصلی این بازی از قضا نیروهای «تندروی داخلی» هستند که یا باید با این بازی هم‌سو شوند و مواضع خود را از بنیاد دگرگون کنند و یا این‌که در برابر ابتکارعمل روسیه و چین به مقابله برخیزند که با این سطح از تبلیغات در ستایش نزدیکی به آنها، توانش را ندارند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3b4e467-1651-4a0b-b131-f8210aac7a1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات