728 x 90

آغاز عملیات ارتش ملی یمن برای تصرف بندر حدیده

شروع عملیات آزاد سازی بندر حدیده در یمن
شروع عملیات آزاد سازی بندر حدیده در یمن

همزمان با شروع عملیات پیروزی طلایی در ساحل غربی یمن برای آزادسازی شهر و بندر حدیده، دولت قانونی یمن اعلام کرد بعد از به نتیجه نرسیدن کلیه روشهای مسالمت‌آمیز برای خارج کردن شبه‌‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران از بندر حدیده، در حال بازپس‌گیری کلیه سرزمینهای این کشور از دست آنهاست. دولت یمن در اطلاعیه‌یی افزود بندر حدیده محل قاچاق تسلیحات رژیم ایران برای کشتار مردم یمن شده است.

ارتش ملی یمن به کمک ائتلاف عربی روز چهارشنبه ۲۳خرداد۹۷عملیات خود علیه شبه‌‌نظامیان حوثی در بندر حدیده و تصرف آن را آغاز کرد. آسوشیتدپرس به‌نقل از شاهدان گزارش داد، در بندر حدیده صدای تیراندازی شنیده شده است.امارات متحده عربی پیشتر به شبه‌‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران تا پایان سه‌شنبه ۲۲خرداد فرصت داده بود تا بندر حدیده را ترک کنند.

ریم الهاشمی، وزیر امور همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی گفته است، اگر بندر حدیده از کنترل شبه‌‌نظامیان حوثی خارج شود، آنگاه ائتلاف قادر خواهد بود از قاچاق سلاح برای این گروه جلوگیری کند.

این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه خواستار همکاری تمامی طرفهای درگیر در یمن با سازمان ملل ‌متحد شده‌ است.

وی در بیانیه‌یی اعلام کرد در گفتگو با رهبران امارات متحده عربی، ضمن اعلام توجه آمریکا به نگرانی‌های امنیتی این کشور، بر ضرورت باز بودن راه‌ها جهت ارسال کمکهای انسان‌دوستانه و ضروری به مردم یمن تأکید کرده‌ است.

 

 

بندر حدیده محل قاچاق سلاح توسط رژیم ایران

در این میان بیشتر کارشناسان منطقه و کسانی که مسائل یمن را دنبال می‌کنند، عقیده دارند با پیروزی عبدربه منصور هادی در بندر استراتژیکی حدیده، معادله جنگ یمن به‌طور کامل به نفع نیروهای دولتی خواهد چرخید و حوثی‌ها یکی از مهمترین مناطق استراتژیکی‌ خود را از دست خواهند داد و از مهمترین منبع درآمد و هم‌چنین مرکز محلی که برای قاچاق تسلیحات و مهمات ارسال شده از ایران استفاده می‌کنند محروم خواهند شد. آزادسازی بندر حدیده می‌تواند پیش‌درآمد پیشروی به سوی صنعاء و خروج حوثی‌ها از آن را نیز مهیا کند.هم‌چنین این تحول می‌تواند به رؤیای رژیم ولی‌فقیه و پاسدارانش که می‌خواهند از آبراه باب‌المندب استفاده ابزاری کنند پایان دهد.

علاوه بر این تصرف و آزادسازی بندر حدیده راه را به سوی محاصره استانهای صنعا و صعده که هم‌اکنون در کنترل شبه‌‌نظامیان حوثی است هموار می‌کند و حوثی‌ها به محاصره نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و ارتش ملی یمن در خواهند آمد. در وجه سیاسی و اجتماعی نیز این رویداد تعیین‌کننده د مژده‌ای برای ملت ایران خواهد بود چرا که توسعه‌طلبیهای رژیم ولایت فقیه در جنوب جزیره العرب را با بن‌بستی جدی روبه‌رو خواهد کرد.

پیش از این پارلمان یمن طی اطلاعیه‌یی به شبه‌‌نظامیان حوثی هشدار داده بود که نمی‌بایست بندر حدیده را به محلی برای آوردن سلاح و مهمات قاچاق ایرانی تبدیل کنند و کمکهای انسان‌دوستانه به یمن را به تصرف خود در آورند. در این اطلاعیه اشاره شده بود که شبه‌‌نظامیان حوثی بندر حدیده را در جهت منافع خاص خود یعنی اهداف جنگ‌طلبانه‌شان مورد استفاده قرار داده‌اند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed23f910-bde5-4988-80ae-1c67bfec052e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات