728 x 90

آسوشیتدپرس: توافق اتمی با ایران به‌نظر محتمل نمیاید ولی ارزش پیگیری‌اش را دارد

سنای آمریکا
سنای آمریکا

واشنگتن (آسوشیتدپرس) - روز چهارشنبه۴ خرداد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات اتمی ایران به‌دلیل پایبندی به آنچه ممکن است آخرین تلاش برای توافقی باشد که محدودیت‌هایی بر توسعه هسته‌یی ایران اعمال می‌کند را برای قانونگذاران توضیح داد، این تلاش به‌رغم نزدیک شدن ایران به تکمیل برنامه هسته‌یی با قابلیت بمب صورت می‌گیرد.

راب مالی، نماینده رئیس‌جمهور جو بایدن در مذاکرات اتمی... با قانونگذاران کمیته روابط خارجی سنا روبه‌رو شد. برخی از دمکرات‌های این کمیته به جمهوریخواهان پیوستند و گفتند که زمان قطع مذاکرات و حرکت به سمت روش‌های سخت‌تر برای جلوگیری از انجام آخرین گام‌های فنی مورد نیاز برای ساخت بمب، گذشته است.

بایدن بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌یی را اولویت خود قرار داده و از آنچه که دولتش می‌گوید استراتژی شکست‌خورده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود فاصله گرفت. ناکامی در انجام این کار، از نظر سیاسی یک عقبگرد مخرب برای برنامه سیاست خارجی وی خواهد بود و خطر تشدید خطرناک تنشها در خاورمیانه را به همراه خواهد داشت.

 

رابرت مالی به قانونگذاران اذعان کرد که شانس موفقیت در آنچه که دولت به‌عنوان آخرین فشار برای تلاش برای بستن یک توافق توصیف می‌کند، «ضعیف» است...

مالی به قانونگذاران تأکید کرد که دولت هم‌چنان معتقد است که برنامه هسته‌یی ایران در کادر یک توافق خطر کمتری از خارج از یک توافق دارد. .

سناتور جیمز ریش از آیداهو، جمهوریخواه ارشد کمیته، سؤال در مورد مذاکرات آهسته، خاموش و بدون حرکت داشت «این کار تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟».

مالی از جانب دولت بایدن در پاسخ گفت: «ما آماده بازگشت به برجام تا زمانی هستیم که ارزیابی ما این باشد که مزایای منع اشاعه آن ارزش کاهش تحریم‌ها را دارد»...

بسیاری از مخالفان موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، به‌طور فزاینده‌یی استدلال می‌کنند که پیشرفت ایران از آن زمان [خروج ترامپ از برجام] به سمت توانایی در ساخت سلاح هسته‌یی غیرنظامی به این معنی است که برای هر گونه توافقی که مانع تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌یی شود، خیلی دیر شده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران حدود ۴۰کیلو گرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰درصد جمع‌آوری کرده است که یک گام کوتاه و فنی از سطح درجه تسلیحات فاصله دارد.

باب منندز، رئیس کمیته، یکی قانونگذاران حزب خود که با توافق اتمی ایران مخالف است گفت: «من فکر می‌کنم ما باید برای یک واقعیت آشکار که در سال۲۰۲۲ با آن روبه‌رو هستیم آماده شویم - بازگشت به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ در چشم‌انداز نزدیک نیست، و معتقدم که این در راستای منافع استراتژیک ایالات متحده نیست.». منندز گفت: «ما باید با اتفاقات بعدی مقابله کنیم.»

بایدن تأکید کرده است که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد ایران گام های نهایی را برای دستیابی به برنامه هسته‌یی بردارد.

رابرت مالی تکرار کرد که دولت و متحدانش در حال آماده‌سازی گزینه‌هایی در صورت شکست مذاکرات هستند. دولت از اعلام جزئیات علنی خودداری کرده است که چه اقداماتی را برای از بین بردن سانتریفیوژها و سایر تجهیزات هسته‌یی ایران، که بیشتر آنها در اعماق زمین و به‌خوبی در برابر حملات هوایی دفاع می‌کنند، انجام می‌دهد.

مالی به قانونگذاران گفت: «حضور پای میز (مذاکره) به این معنی نیست که ما منتظریم. ما منتظر نیستیم، ما عمل می‌کنیم».

قانون‌گذاران دمکرات در حمایت از تلاش‌های مذاکره استدلال کردند که دست کشیدن از فشار و مذاکرات صلح‌آمیز اکنون برای حرکت به سمت حملات نظامی علیه برنامه هسته‌یی ایران خطرناک و احتمالاً بیهوده است.

سناتور تیم کاین دمکرات، از رهبران ایالات متحده خواست تا در برابر آنچه او آهنگ آژیر گزینه جنگنده‌های اسراییلی برای حرکت به سمت اهداف هسته‌یی ایران است مقاومت کنند. ایران بزرگترین حریف اسراییل محسوب می‌شود...

مالی روز چهارشنبه به قانونگذاران وعده داد که دولت به کنگره اجازه می‌دهد تا هر توافقی را که از مذاکرات حاصل می‌شود، بررسی کند. این نکته به خواسته منندز و دیگر تندروها در مورد توافق هسته‌یی پاسخ داد. قانونگذاران می‌توانند تلاش کنند تا هر گونه توافق جدیدی را مسدود کنند، اما ممکن است با وتوی ریاست‌جمهوری مواجه شوند.

به نظر می‌رسد مذاکرات برای بازگرداندن ایران و ایالات متحده به پایبندی به توافق هسته‌یی، تا اواخر زمستان به توافق بر سر همه موارد به جز آخرین نقاط این توافق رسیده باشد. اما مذاکرات از آن زمان تا حدی به‌دلیل درخواست ایران از ایالات متحده برای لغو نام تروریستی سپاه پاسداران شبه‌نظامی این کشور به بن‌بست رسید.

 

گمان می‌رود که دیپلماسی اروپایی در چند روز گذشته، رهبران ایران را متقاعد کرده است که این خواسته [لغو نام تروریستی سپاه] را کنار بگذارند. برای دولت بایدن که مشتاق است به محافظه‌کاران ایالات متحده و متحد اسراییل نشان دهد که در برابر تلاشهای ایران برای ایجاد قدرت و نفوذ در خاورمیانه هوشیار است، این موضوع از نظر سیاسی غیرقابل دفاع بود.

حتی در شرایطی که مالی خواستار زمان بیشتری برای مذاکرات شد، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را روز چهارشنبه علیه ایران اعلام کرد، از جمله آنچه که مالی گفت، حدود ۱۵۰ تحریمی است که دولت بایدن ایران را هدف قرار داده است. تحریم‌های روز چهارشنبه به آنچه که ایالات متحده می‌گفت عملیات یک مقام فعلی سپاه پاسداران و یکی از مقامات سابق برای قاچاق نفت در نقض تحریم‌های بین‌المللی بود، ضربه زد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e092eac5-becf-40e2-b3a1-fdc144711cc1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات