728 x 90

آسوشیتدپرس: آمریکا با متحدانش مشغول بررسی بکارگیری گزینه‌های دیگری در رابطه با رژیم ایران است

هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات اتمی
هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات اتمی

گزارشها از وین حاکی از درجازدن مذاکرات اتمی است.

آسوشیتدپرس ۲۳آذر گزارش داد: دیپلماتهای غربی ناامیدی خود را از مواضع رژیم ایران در مذاکرات وین اعلام می‌کنند و می‌گویند این رژیم در حال از دست دادن فرصتهای ذیقمیت است. روز سه‌شنبه وزیر خارجه آمریکا در عین‌حال که دیپلوماسی را بهترین راه‌حل می‌نامید، گفت آمریکا با متحدانش مشغول بررسی بکارگیری گزینه‌های دیگری در رابطه با رژیم ایران است.

دیپلماتهای بلندپایه اروپایی دوشنبه شب اعلام کردند مذاکرات پیشرفتی نداشته است و همه هیأتهای شرکت‌کننده در مذاکرات رژیم ایران را برای اتخاذ مواضعی منطقی زیر فشار گذاشته‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به جاکارتا با اشاره به خشم کشورهای اروپایی در مورد رژیم ایران به خبرنگاران گفت تا این لحظه و تا این ساعت و تا این روز ما هم‌چنان بر راه‌حل دیپلماتیک به‌عنوان بهترین گزینه تأکید می‌کنیم، اما در عین‌حال به‌طور فعالی با متحدانمان مشغول بررسی گزینه‌های دیگر هستیم.

خبرگزاری رویترز ۲۲ آذر۱۴۰۰ گزارش داد: قدرتهای اروپایی و رژیم ایران هنوز نتوانسته‌اند گفتگو پیرامون احیای توافق ۲۰۱۵ را انجام دهند. روز دوشنبه دیپلماتهای سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان در بیانه مشترکی گفتند تا این لحظه ما هنوز موفق نشده‌ایم مذاکره‌های جدی را آغاز کنیم. فرصت در حال اتمام است. بدون یک پیشرفت سریع و با توجه به‌سرعت پیشرفتهای برنامه هسته‌ای رژیم ایران، به‌زودی توافق برجام تبدیل به یک پوسته تو خالی خواهد شد. این مقامات ارزیابی خود نسبت به مذاکرات را «بدبینانه» توصیف کردند.

خبرگزاری فرانسه روز ۲۳آذر نیز نوشت: دیپلمات‌های کشورهای اروپای غربی که با رژیم تهران مذاکره می‌کنند، روز دوشنبه در بیانیه‌یی اعلام کردند: مواضع رژیم ایران در مذاکرات بر سر برنامه توسعه اتمی آن با مفاد توافق برای محدود کردن آن «ناسازگار» است... دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند: «ما ساعتها تعامل داشته‌ایم و همه هیئتها مذاکره‌کننده بر رژیم ایران فشار آورده‌اند تا منطقی عمل کند. تا این لحظه، ما هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی برسیم... ما در برخورد با مواضع جدید رژیم ایران که مغایر با توافق اتمی یا فراتر از آن است، در حال از دست دادن زمان گرانبها هستیم»... .

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۲آذر به خبرنگاران گفت هنوز خیلی زود است بگوییم رژیم ایران با رویکرد سازنده‌ای به مذاکرات بازگشته است.

این در حالی است که رئیس هیأت مذاکره‌کننده رژیم از این پیش‌تر مدعی شده بود به پیشرفتهای خوبی در مذاکرات با قدرتهای جهانی دست یافته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز ۲۲آذر به خبرنگاران گفت: ما در جریان گزارشهای مربوط به فعالیت‌های موشکی رژیم ایران هستیم و این فعالیت‌ها را که در سالهای اخیر گسترش یافته‌اند، مد نظر داریم. در این مورد شکی نیست. هم‌چنانکه در سفر اخیر وزیر دفاع به منطقه نیز تأکید شد ما باید اطمینان حاصل کنیم توانمندی دفاع از منافع خود در منطقه را داریم و کمک می‌کنیم تا متحدانمان در منطقه چنین توانمندی را به‌دست آورند.

وال استریت ژورنال ۲۲آذر نوشت: تحلیلگران سیاسی و تجارت‌کنندگان نفتی مدتهاست احتمال برگشت دولت بایدن به توافق هسته‌یی با رژیم ایران را محتاطانه دنبال می‌کنند. اما اختلافات چشمگیر میان دو طرف حاکی از آن است که لغو تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صادرات نفت رژیم ایران در حال حاضر محتمل نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/38e6e629-4c0d-4a45-be63-34d5bd474f7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات