728 x 90

آزمایش ایرانی

تظاهرات ایرانیان آزاده در بروکسل
تظاهرات ایرانیان آزاده در بروکسل

چند روز است که یکی از خبرهای مهم و داغ مربوط به ایران، جریان بردن لایحه به پارلمان بلژیک برای قانونی کردن بازگرداندن تروریستهایی مثل اسدالله اسدی به ایران است. اسدالله اسدی را با بمبی دستگیر کردند که قرار بود گردهمایی سالانه‌ٔ مقاومت ایران را در ویلپنت پاریس منفجر کند.

 

لایحه‌یی که قرار است در پارلمان بلژیک تصویب شود، نخستین قدم به‌اصطلاح قانونی‌اش را با اسدالله اسدی شروع می‌کند. کسی که دادگاه با تحقیقات کامل دوساله و انجام محاکمه‌، وی را مغز متفکر ترور توصیف نموده و به ۲۰سال محکومش کرده است.

قدم بعد، جاری کردن چنین تبادلاتی بین بلژیک ـ بخشی از اتحادیه اروپا ـ با رژیم ملایان است. معنی صریح‌اش برای آخوندهای حاکم بر ایران این است که می‌توانند از این به بعد هر چه دلشان می‌خواهد تروریست به اروپا اعزام کنند، ولی اگر دستگیر هم بشوند، از نظر قانونی پس از مدتی به کشور خودش بازگردانده خواهند شد!

 

مشاهده می‌شود که یک معامله‌ٔ کلان بر سر سلامت و زندگی پناهندگان سیاسی در حال انعقاد است. یعنی که بازگرداندن دیپلمات ـ تروریست اسدالله اسدی تنها شروع یک مسیر است. از این رو چنین موضوعی مهم و سرنوشت‌ساز، فقط شامل سازمان مجاهدین خلق که گردهمایی‌اش سوژه‌ٔ یک عملیات تروریستی بوده است، نیست؛ بلکه تبعات تصویب این قانون، فراگیر بوده و دست ملایان را در توسعه‌ٔ تهدید و ترور باز خواهد نمود.

 

وقتی خروجیِ این معامله و لایحه، چنین مفهومی دارد، دیگر نمی‌توان آثار و تبعات آن را تنها متوجه یک گروه دانست. آثار و تبعات یک قانون، همواره فراگیر و انسان‌شمول است. بنابراین تصویب چنین لایحه‌یی و درآمدنش به قامت یک قانون، شامل تمام پناهندگان سیاسی ـ اعم از شخص و جمع و گروه و تشکل ـ می‌شود.

 

این‌گونه است که چنین تصمیمی از جانب بلژیک با حمایت دو کشور دیگر، همه‌ٔ پناهندگان سیاسیِ ایرانی را در معرض یک آزمایش قرار می‌دهد؛ به‌طور خاص پناهندگانی که جامه‌ٔ «اپوزیسیون» در بر دارند. یعنی این‌جا آن‌جاست که باید همت جمعی اپوزیسیون ـ با وجود تمام تفاوتها و تنوعات در گرایش‌های سیاسی ـ منتج به مواضع انفرادی یا جمعی یا مستقل علیه تصویب چنین لایحه‌یی بشود. این‌جاست فرصت صدور بیانیه‌های چندصد و چند هزار امضاء در افشاگری و روشنگری و هشدار در مورد تبعات آسیب‌های قانونی و اجرایی شدن این لایحه یا معامله‌ٔ شرم‌آور با نظام جمهوری اسلامی آخوندی. این‌جاست آنجا که باید در جلو پارلمان بلژیک تجمع هزاران نفره‌ٔ ایرانیان با تنوع گرایشات‌شان صورت پذیرد.

 

آنچه در پارلمان بلژیک به‌عنوان بخشی از اتحادیه‌ٔ اروپا در معامله با جمهوری اسلامی آخوندی در جریان است، یک آزمایش بزرگ ایرانی در پیش روی تمام جریانهای سیاسی و «اپوزیسیون» واقعیِ حاکمیت ملایان است. میزان اصالت و جدیت هر جریانی هم در مبارزه با این رژیم، گویای مواضع و اقدام عملی آن در مورد این معامله‌ٔ شرم‌آور است. اعتبار داخلی و بین‌المللی هر جریان ایرانی نیز در چنین فرصتهایی در میدان آزمایش عملی بروز خواهد نمود.

روزگاری مجاهد والاقدر علی‌اصغر بدیع‌زادگان گفته بود «ارزش هر کسی در مبارزه به میزان بهایی است که می‌پردازد». اکنون نیز در عرض و طول «اپوزیسیون» نظام ملایان، ارزش واقعیِ هر جریان یا فردی در میزان بهایی است که برای سرنگونی حاکمیت ولی‌فقیه و پاسخ‌گوییِ به شرایطی مثل همین معامله‌ٔ شرم‌آور با ملایان می‌پردازد. در فردای ایران آزاد هم تنها همین معیار است که سره‌ها را از ناسره‌ها در پیشگاه مردم ایران تمیز خواهد داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/986f4dc8-4ca6-42e0-870f-f6aa63f91eb7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات