728 x 90

«آرژانتین۱۹۸۵»؛ در ایران، محاکمه‌ای در پیش است

در انتظار محاکمه قاتلان...
در انتظار محاکمه قاتلان...

در سال۱۹۷۶ با کودتایی در آرژانتین یک دیکتاتوری نظامی برقرار شد. این آغاز ۷سال شکنجه، قتل، آدم‌ربایی، تجاوز و ارعاب مردم و به‌خصوص نیروهای انقلابی و ترقیخواه بود. نظام دیکتاتوری با سرپوش جنگ برای جزایر فالکلند که در اختیار بریتانیا بود، توجیه وطن خواهانه‌ای پیدا کرد تا به سرکوب ادامه دهد اما در جنگ شکست خورد و مجبور شد جام‌زهر بنوشد. مبارزات مردمی و حمایتهای وجدانهای آگاه جهان باعث گردید نظام دیکتاتوری در سال۱۹۸۳ سرنگون شود. دو سال بعد دادگاهی تشکیل گردید تا سران و مهره‌های رژیمی که جوانان میهن را به‌قتل می‌رساندند کیفر مناسب ببینند. رژیم حاکم در دوران «جنگ کثیف» برعلیه مردم بیش از ۳۰هزار نفر را سربه نیست کرده بود. حتی کودکان مدارس نیز مورد آزار و اذیت بیرحمانه‌ای قرار گرفته بودند.

«فیلم آرژانتین۱۹۸۵» روایت این محاکمات است. به‌همین خاطر در زمان کوتاهی مورد توجه جوانان ایران که در دوران قیام برای سرنگونی سلطنت ولایت فقیه هستند، قرار گرفت و بسیار بیننده داشت. فیلم جوایز معتبری از جمله جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی۲۰۲۳ را دریافت کرد.

 

کیفرخواستی چهل ساله برای نظام ولایت فقیه

جنبش انقلابی ایران به همت جوانان دلیر و نیروهای مقاومت، عزم برپایی دادگاهی منصفانه را جزم کرده‌اند و کیفر خواستی قطور و پر از شواهد و اسناد و مدارک بر علیه نظام ولایت فقیه در دست دارند. چهل سال جنایت و خون‌ریزی و ارعاب رژیم آخوندی چندین برابر جنایت دیکتاتورهای آرژانتینی و بلکه مجموع جنایاتی است که در عصر جدید، رژیمهای استبدادی مرتکب شدند. از نمونه‌های آخرینش تا این ساعت «حکم اعدام شش زندانی سیاسی از هموطنان عرب در زندان شیبان اهواز است که در ۲۵بهمن صادر گردید. دژخیمان خامنه‌ای و کارگزارانش در قوه قضاییه به ریاست اژه‌ای در عرض دو روز دست کم دست‌کم ۱۴ زندانی را در زندانهای گرگان، قزوین، ارومیه، اراک، مرکزی کرج، نیشابور و گوهردشت حلق‌آویز کردند و۱۲زندانی در گوهردشت و ۵زندانی در ایلام جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند» (اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران۲۷بهمن۱۴۰۱)

 

«جنگ کثیف» با جوانان و شورشگران

سرکوب جوانان میهن تنها در اجرای احکام اعدام و سر به نیست کردن و هتک حرمت در خانه‌های امن وزارت اطلاعات و سپاه نیست. همزمان با نمایشات مفتضح خامنه‌ای مبنی بر عفو معترضان قیام و بازی دادن مقامات کشورهای غربی و مجامع بین‌المللی حقوق بشری، موج جدیدی از احضار، اخراج و تعلیق دانشجویان ایجاد گردیده است. به‌قول شورای صنفی دانشجویان، احضار کردن دانشجویان و اساتید به مراکز سرکوب و تفتیش وزارت اطلاعات تبدیل به امر عادی شده است. صدها پرونده انضباطی با انواع اتهامات ساختگی، به کاری معمول برای دستگاه ارعاب و اختناق مبدل گردیده است. اخراج اساتید خوشنام نیز از اقدامات روتین کمیته‌های انضباطی و حراست دانشگاه و نمایندگی‌های خامنه‌ای در وزارت علوم و بهداشت است. اخراج و محرومیت از تحصیل، مکمل دستگیری و بازجویی و حبس و صدور احکام شدید است. دانشجو و استاد مانند وکیل و موکل، هر دو باهم مجازات می‌شوند.

 

مصیبتهای آخوندی بر جان و روان مردم

این همه در حالی است که بیش از صد و پنجاه روز از قیام سراسری و شکوهمند مردم ستمدیده می‌گذرد. نزدیک به ۳۰۰شهر در گیرودار پیکارند. دست کم ۷۵۰ شهید و ۳۰۰۰۰ دستگیر شدند. این نبرد پرخروش در حالی تداوم یافته است که چهار سوی ایران غرق در بحران و فاجعه است. هموطنانمان در خوی بدون سرپناه تبعات زلزله را با سرمای طاقت‌فرسا تجربه می‌کنند. بارش برف سنگین در استان چهارمحال و بختیاری و به‌خصوص شهرستان کوهرنگ و بیش از ۱۰۰روستا، جان هموطنان این مناطق را به خطر انداخته است و رژیم آخوندی هم به جز اقدامات نمایشی، اهمیتی به آن نمی‌دهد. قیمت اجناس خوراکی ضروری و دارو و اجاره‌خانه هم دیگر با تورم‌های ۷۰درصدی محاسبه معمولی شده است. قیمت یک کیلو گوشت دیگر کمتر از دویست هزار تومان نیست. «رصد بازار کالاهای اساسی حاکی از نوسان قیمتی بین ۱۰۰۰ تا بیش از ۱۰۰هزار تومان در اقلام مختلف غذایی است» (مهر۷بهمن۱۴۰۱)

 

حسابرسی در پیش است

مردم آرژانتین توانستند به مبارزات خویش مهر پایان پیروزی در برابر دیکتاتوری نظامی بکوبند و برای به ثبت رساندن عدالت و محاکمه جنایتکاران و رساندن فریاد موفقیت در نبرد با سرکوبگران، فیلم «آرژانتین۱۹۸۵» را به عموم مبارزان راه آزادی تقدیم کنند و امروز مردم ایران در انتهای کشاکشی خونین و پر رنج و درد، در پی ویران ساختن آخرین سنگرهای فاشیسم مذهبی هستند تا با فتح باستیل‌های ایران و گشودن زندان اوین، مقدمات یک محاکمه تاریخی و عادلانه در برابر جامعه جهانی فراهم سازند. برای رسیدن به آزادی و دموکراسی باید جنگید. صبح پیروزی نزدیک است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/35ebf9d7-ce24-4094-bbf9-8300573db67c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات