728 x 90

آراء باطله، رفتارکرجی! - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی دوم تیرماه، موضوعات مهم گریبانگیر نظام کم رنگ شده و موضوع آراء باطله و سبقت گرفتن آن از بسیاری کاندیداها در صدر مطالب روزنامه‌ها قرار گرفته است. تا حدی که روزنامه‌های باند خامنه‌ای من جمله کیهان و فرهیختگان تلاش کرده‌اند با توجیهات من درآوردی تحریم مردمی انتخابات لاپوشانی کنند. تحریمی که این روزنامه‌های حکومتی با کد «عدم مشارکت» و «آراء باطله از آن یاد می‌کنند».

آراء باطله، رفتارکرجی!

در یک‌کلام هشدار نسبت به پیآمد اعتراضات و خیزش اجتماعی است.

«رازهای انتخاباتی کرج» عنوان مطلب روزنامه همدلی است که با اشاره به میزان بالای آراء باطله در کرج نوشته است: «این رأی می‌تواند یک پدیده اعتراضی شود و حادثه خلق کند. گمان می‌کنم باید از الآن درباره شهر کرج اعلام خطر کرد؛

سابقه رئیسی در این شهر هم بسیار مهم است. او دادستان این شهر بوده، جامعه او را می‌شناسند و نماد کسی است که نمی‌تواند مشکلات آسیب‌ها را حل کند. در مجموع رأی باطله کرج در انتخابات شورای شهر، مشارکت پایین و رأی باطله در ریاست‌جمهوری یک رأی اعتراضی است. ما در آینده باید شاهد ظهور یک نوع رفتار کرجی باشیم؛ چه در کرج، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر».

«پیشگامی آراء باطله» عنوان مطلب روزنامه شرق است که از جمله نوشته است: «این نارضایتی و عدم حضور، علامتی بسیار جدی در جهت ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت است... این زنگ هشداری برای بزرگان نظام است».

عباس آخوندی وزیر پیشین مسکن در دولت روحانی هم در شرق نسبت به این پدیده به نظام هشدار داده و نوشته است: «میزان آرای باطله، پدیده انتخابات ۱۴۰۰ بود که جای توجه و واکاوی سیاسی و اجتماعی دارد. برای اولین بار با وجود تأکید مقام‌های رسمی کشور و هم‌چنین نهادهای مرجع اصلاح‌طلبی مبنی بر ضرورت شرکت در انتخابات، اکثریت واجدان شرایط به صندوق رأی پشت کردند. بی‌گمان این پدیده‌یی است که... زیان‌بار است».

«صدای رسای تعرفه‌های مخدوش» عنوان مطلب دیگری است در همدلی که از جمله نوشته است: «چرا بیش از ۳میلیون تن پای صندوق رفتند، اما هیچ نامزدی را شایسته یا اصلح ندانستند، موضوع کم‌اهمیتی نیست. سخنی که در ابتدا به ظاهر هیچ صدایی نداشت، اما سرشار از ناگفته‌هایی بود که تاریخ ۱۰۰ساله ایران و به‌خصوص عمر ۴۰ساله جمهوری اسلامی نمونه آن را به یاد ندارد».

چشم‌اندازهای داخلی و خارجی برای رئیسی

در روزنامه‌های حکومتی با اشاره به مواضع رئیسی در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش، روی بن‌بست نظام در موضوع برجام و ضرورت تمکین با جامعه جهانی تأکید شده است. برخی هم به تناقض‌گویی رئیسی در تعامل با جهان در عین پایبندی به شعارهای جنگ‌طلبانهٔ رژیم اشاره کرده‌اند. بحرانهای داخلی نظام از واکسن کرونا که مردم را به وضعیت انفجاری رسانده تا چشم‌انداز تشدید شقه در باند خامنه‌ای به‌رغم بیرون کشیدن رئیسی از صندوق از نمایش انتخابات، از دیگر بحران‌هایی است که در روزنامه‌ها به آن پرداخته‌اند.

«بلبشوی واقعی» عنوان سرمقاله آفتاب یزد در مورد واکسن کرونا است که از جمله نوشته است: «بنا بود تا پایان بهار حداقل کهنسالان کشور واکسینه شوند ولی این مهم رخ نداده و همزمان با این اتفاق ناخوشایند برخی تردیدهای بی‌دلیل و بلاوجه در مورد واکسن ساخت داخل به جریان افتاده است. به‌خوبی در جامعه قابل مشاهده است که بخشی از مردم اکراه دارند از تزریق واکسن وطنی. قبلاً در حوزه علوم اجتماعی بسیاری از کارشناسان نسبت به بروز شکاف اجتماعی و بی‌اعتمادی به‌صورت عمودی و افقی هشدار داده بودند».

بحران نظام در گفتگو با آمریکا و کشورهای اروپایی در گفتگوی روزنامه آرمان با دیپلمات سابق رژیم برجسته شده که از جمله گفته است: «گروهی که امروز به قدرت رسیده است نابودی اسراییل را یکی از محوری‌ترین مسائل سیاست خارجی خود می‌داند. هنگامی که رئیس‌جمهور جدید ایران عنوان می‌کند حاضر نیست با بایدن دیدار کند به‌دلیل این است که آمریکا حامی بقای اسراییل است. این حمایت رویکردی است که در مقابل دولت جدید ایران قرار دارد. به همین دلیل نیز ایران باید متحد دیگری برای خود پیدا کند. عراق کشوری است که در خصومت ایران با اسراییل از ایران تبعیت لازم نخواهد کرد. گروه‌هایی که ممکن است در این زمینه با ایران همکاری کنند حزب‌ا... لبنان، حماس و حوثی‌های یمن خواهند بود... و به همین دلیل این رویکرد ممکن است هزینه‌هایی ایجاد کند».

شقه در تقدیر باند خامنه‌ای موضوعی است که حقیقت پور از مهره‌های خامنه‌ای به روزنامه جهان صنعت گفته است. وی با اشاره به وحدت ظاهری در باند خامنه‌ای با آوردن رئیسی به رأس قوه مجریه می‌گوید: «نباید رئیس‌جمهور شدن رئیسی را به‌مثابه یکدست شدن این جریان دانست»... . اینها طیف‌هایی نیستند که با مختصری نرمش، سازش کرده و کنار هم بنشینند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4eb2907-b6bb-41ef-a5d8-404a45832d9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات