728 x 90

آر تی بی‌اف بلژیک: بیش از ۱۵۰شخصیت بین‌المللی خواستار تحقیق ملل متحد در مورد قتل‌عام در سال۶۷ شدند

قتل عام ۶۷
قتل عام ۶۷

خبرگزاری آر تی بی‌اف بلژیک در مورد نامه بیش از ۱۵۰تن از مقامات سابق سازمان ملل، کارشناسان بین‌المللی و سازمانهای معتبر غیردولتی در رابطه با قتل عام ۶۷ نوشت: بیش از ۱۵۰شخصیت بین‌المللی خواستار تحقیق ملل متحد در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی ایران در سال۶۷ شدند.

بلژیک - خبرگزاری آرتی‌بی‌اف: بیش از ۱۵۰شخصیت شامل برندگان جایزه نوبل، سران پیشین کشورهای غربی و مقامها و کارشناسان سازمان ملل، خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۶۷ شدند.

بسیاری از قتل‌عام شدگان اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند. در سپتامبر گذشته ۷گزارشگر ویژه ملل متحد اعلام کردند از خودداری رژیم تهران در مورد وضعیت قربانیان این جنایت و محل دفن آنها نگران هستند.

در نامه بیش از ۱۵۰شخصیت آمده است: ما از شورای حقوق‌بشر خواستار پایان بخشیدن به مصونیت قضایی سران رژیم ایران هستیم. کسانی که در اعدام فراقضایی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ دست داشتند.

این یک پرونده بسیار حساس در ایران است و مدافعان حقوق‌بشر می‌گویند بسیاری از مقامات کنونی حکومت ایران را در این جنایت دست داشته‌اند.

بیانیه کمیته بین‌المللی «عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ در ایران»

بیش از ۱۵۰ مقام سابق سازمان ملل متحد، کارشناسان مشهور بین‌المللی حقوق‌بشر و متخصصان حقوقی، روز دوشنبه در نامه‌یی به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، خواستار تشکیل یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی در مورد قتل‌عام هزاران زندانیان سیاسی در ایران در سال۱۳۶۷ شدند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل‌متحد می‌گویند: «ما از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد می‌خواهیم تا با ایجاد یک کمیسیون تحقیق در مورد اعدامهای گسترده فرا قضایی و ناپدید شدنهای اجباری در سال۱۹۸۸ به فرهنگ مصونیت از مجازات در ایران پایان دهد. ما از میشل باشله کمیسر عالی می‌خواهیم که از تأسیس چنین کمیسیونی حمایت کند».

خبرگزاری فرانسه: تحقیق بین‌المللی در مورد قتل‌عام مخالفان

خبرگزاری فرانسه روز ۱۵اردیبهشت گزارش داد: شماری از برندگان جایزه نوبل، رؤسای پیشین دولتها و مقامات بلندپایه پیشین سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق بین‌المللی پیرامون قتل‌عام مخالفان در زندانهای ایران در سال۱۳۶۷ شده‌اند.

در نامه‌یی سرگشاده به خانم میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، که روز چهارشنبه منتشر شد، بیش از ۱۵۰تن از امضا کنندگان، از جامعه جهانی خواستند تا یک بررسی مستقل از جمله از طریق ایجاد تحقیقات بین‌المللی پشتیبانی کنند. کسانی که کشته شدند هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.

اعلام وصول شکایت در مورد قتل‌عام ۶۷ توسط دبیرکل ملل متحد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل‌متحد در پاسخ به سؤال خبرنگار الشرق‌الأوسط راجع به نامه۱۵۲ شخصیت بین‌المللی و کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل و فراخوان آنها به تشکیل کمیسیون تحقیق در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی سال۶۷ گفت: آنها نامه را دیده‌اند و به بعضی از امضاکنندگان این نامه نیز جواب داده‌اند. در مورد موضوع کمیسیون حقیقت‌یاب بین‌المللی کشورهای عضو سازمان ملل باید تصمیم بگیرند. اما دفتر حقوق‌بشر ملل‌متحد و گزارشگر ویژه‌ ایران و هم‌چنین کمیسر عالی حقوق‌بشر بر ضرورت حسابرسی تأکید کرده‌اند.(سایت سازمان ملل‌متحد ۱۵اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a48936d-73c4-4d33-9720-680f38855df4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات