728 x 90

دی۹۶ و آبان۹۸ در راه است - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه سوم آبان از تیترهای مربوط به روضهٔ وحدت خامنه‌ای که بگذریم بیشترین عنوانها به بحرانهای داخلی رژیم به‌ویژه بحرانهای اقتصادی و اجتماعی اختصاص یافته. بن‌بست برجام و هشدارهای باند مغلوب با مضمون فرصت کمی باقیمانده و باید به سمت مذاکره برویم موضوع مشترک روزنامه‌های باند مغلوب است. ماجرای سیلی یک سرهنگ پاسدار به فرمانده‌اش که استاندار آذربایجان شرقی شده در روزنامه‌های حکومتی امروز طنین گسترده‌یی دارد.

 

دی۹۶ و آبان ۹۸ در راه است

مضمون مشترک این مقالات در یک‌کلام هشدار نسبت به قیامهای قریب‌الوقوع که به سرنگونی نظام ختم می‌شوند هست.

در زمینهٔ اقتصادی شرق در مطلبی با عنوان «زنگ خطر اقتصاد» نوشته: «بالاتر بودن تورم از نرخ رشد دستمزدها سبب پایین‌رفتن بیشتر خانوارها در زیر سطح فقر شود، آنگاه در مقایسه شرایط کشور با دیگر کشورها ناخواسته شاهد اعتراضهای آشکاری از نوع دی۹۶ و آبان۹۸ می‌شویم».

در زمینه اجتماعی سرمقاله ابتکار با عنوان «حل بن‌بست کنشگری در سایه اجماع مردم و حاکمیت» به نظام گوشزد کرده: «دیگر فرصتی برای انجام امور ناهمسو، نابالغ و یا انجام امور برای کسب تجربه به روش آزمون و خطا از جیب مردم، وجود ندارد». در جای دیگری هم با طعنه به ادعای راه‌اندازی کارخانجات توسط رئیسی نوشته: «در تمامی حوزه‌ها شاهد راه‌اندازی کارخانه‌های تولید محصول بی‌اعتمادی هستیم».

در زمینه جنگ گرگها در درون نظام دو مقاله در روزنامه مستقل و یک مقاله در روزنامه مردم‌سالاری. مستقل در یکی از مطالبش با عنوان «حکومت به دست کسانی خطاست» با یادآوری اظهارات صافی گلپایگانی خطاب به قالیباف در مورد ضرورت دوستی با سایر کشورها به‌منظور بهبود معیشت مردم ضمن حمله به سایر آخوندهای حوزهٔ قم نوشته: «انتظار می‌رفت مراجع و محافل در برابر تنگناهای معیشتی که برای مردم به‌وجود آمده موضع بگیرند و فریادی بر آورند». در ادامه هم به حاکمیت هشدار داده: «اگر تحریم‌های موجود باقی بماند، باید منتظر خطراتی بود که شاید برای حکمرانان قابل پیش‌بینی نباشد».

 

طنین سرنگونی در سیلی به گوش پاسدار

مطالب در این مورد در روزنامه‌ها خیلی زیادند. همه از این واقعه ابراز وحشت کرده‌اند. و این سیلی را نمادی از خشم متراکم جامعه بر صورت نظام تفسیر کرده‌اند. آرمان در مطلبی با عنوان «تامل در حادثه‌ها که جرقه بحرانند» وحشت تمام باندهای حاکم را انعکاس داده و ضمن اشاره به ماجرای خودکشی فرزند یک بسیجی و سیلی خوردن استاندار آذربایجان که از سرکردگان سپاه است از جمله نوشته: «در جامعه‌یی که تورم افسارگسیخته است و زندگی توده‌های مردم را در چنگال خود می‌فشرد، هر حادثه‌یی هر چند کوچک ممکن است مانند جرقه‌ای عمل کرده و آتش به‌پا کند و از آتش‌نشانان کاری ساخته نباشد».

«واکنش‌های قابل تأمل مردم به یک سیلی» عنوان مطلب آفتاب یزد است که نوشته: «میزان اعتماد به مسئولان به‌شدت کاهش پیدا کرده است. نشانه‌ای دیگر از منظر جامعه‌شناسی وجود دارد و آن افزایش خشم عمومی است که این خشم گاهی خود را به شکل خشونت و طغیان در رخداد‌های سال۹۶ و ۹۸ نشان می‌دهد» بعد به این سیلی اشاره کرده و افزوده: «این رخداد، نشانه خشم عمومی و فرو خوردن خشمی است که آحاد جامعه نسبت به» نظام دارند.

مردم‌سالاری هم در بررسی علت استقبال از این فیلم در شبکه‌های اجتماعی ابراز وحشت یک مهرهٔ باند مغلوب به اسم زیدآبادی را انعکاس داده که او نوشته: «برخورد فیزیکی در جریان معرفی استاندار آذربایجان شرقی مایۀ تأسفِ بسیار است. این نوع برخورد‌ها نشانۀ خشم متراکم و همراه با از دست رفتنِ تاب‌آوری قشری از ایرانیان در فقدان راه‌کار تعریف شده‌ای برای تعامل مدنی بین اجزاء جامعه و حکومت است. از این قبیل برخورد‌ها با هر فرد و به هر انگیزه‌ای، نباید به شوق آمد و خوشحال شد؛ چون اگر رسم شود، رسم بدی خواهد شد با پیامد‌هایی مهیب!»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2aa6fdfc-f47e-43e3-bbda-c2942431c8bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات