728 x 90

آخرین تحولات مربوط به پیامدهای حمله رژیم ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی

حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی
حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی

تحولات مربوط به پیامدهای حمله رژیم آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان ساعت به ساعت شتاب می‌گیرد.

پس از اعلام آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین ساعات بامداد دوشنبه و اعلام سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان مبنی براین که حمله به عربستان نه از یمن، بلکه با سلاحهای ساخت رژیم ایران صورت گرفته است، جلسه شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید برگزارشد.

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در مصاحبه با فاکس‌ نیوز تصریح کرد:‌ ما به‌دنبال جنگ جدیدی نیستیم اما بعضی وقتها شما مجبورید.

سؤال فاکس‌ نیوز از رئیس‌جمهور آمریکا: آیا شما اسنادی را دیده‌اید که ثابت کند رژیم ایران در پشت حمله به عربستان بوده است؟

دونالد ترامپ: بله این طور به‌نظر می‌رسد. ما تحقیقاتی قوی داشته‌ایم و به‌نظر می‌رسد سمت و سویش از ایران بوده است. ما خواهان معلوم شدن قطعی مسبب حملات به عربستان هستیم.

دونالد ترامپ در پاسخ به سؤال دیگری گفت:‌ ما به‌دنبال جنگ جدیدی نیستم اما بعضی وقتها شما مجبورید.

 

 

مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا بعد ازظهر دوشنبه به وقت واشنگتن گفت ارتش این کشور برای واکنش نشان‌ دادن به حمله به تأسیسات نفتی عربستان که آن را بی‌سابقه توصیف کرد آماده می‌شود. ارتش ایالات متحده، با تیم امور اضطراری ما، در حال همکاری با شرکا برای رسیدگی به این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم متکی بر قانون بین‌المللی است که ایران در حال تضعیف آن است.

عصر دوشنبه سی.ان.ان با قطع برنامه‌های عادی خود اعلام کرد: ما هم اینک اطلاعاتی از کاخ سفید به‌دست آوردیم که مقامات ارشد دولت امروز جلسه دارند و اینجا ساعت ۱۰۳۰صبح در آمریکاست و جلسه در مورد حمله به تأسیسات نفتی سعودی و نقش رژیم ایران در این حمله است. این خبرها بنا به گفته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید است.

ما می‌دانیم که کمیته اصلی شورای امنیت ملی کاخ سفید شامل اعضای ارشد کابینه دولت ترامپ و معاون رئیس‌جمهور است و همه آنها در حال حاضر در کاخ سفید هستند و در مورد گام بعدی بحث می‌کنند.

 

دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان از همکاری لندن با متحدان بین المللی خود برای شکل دهی به یک پاسخ مؤثر و گسترده در برابر حمله به تأسیسات نفتی عربستان خبر داد.
 وزیر خارجه انگلستان شب گذشته در یک پیام توئیتری نوشت: «امروز، من با همتایان خود در عربستان سعودی، آلمان، فرانسه و آمریکا  صحبت کردم تا به روشنی اعلام کنم که انگلستان حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را محکوم می کند. ما با متحدان خود برای شکل دهی به گسترده ترین و مؤثرترین پاسخ حمله به تاسیسات نفتی عربستان همکاری می کنیم».

 

در همین حال جلسه شورای امنیت ملل ‌متحد در نیویورک در بعد ازظهر دوشنبه پیرامون بحران پس حمله به تأسیسات نفتی عربستان در حال بحث است.

در اجلاس شورای امنیت، کلی کرافت(Kelly Craft) سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: اطلاعات رسیده حول حملات به سایتهای نفتی عربستان حاکیست مسئولیت حمله با رژیم ایران است

وی در اولین حضورش در شورای امنیت سازمان ملل افزود: هیچ سندی مبنی بر این‌که این حمله از یمن بوده وجود ندارد.

همچنین کارن پیرس(Karen Pierce) سفیر انگلستان در سازمان ملل به ۱۵کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت ما کماکان در حال ارزیابی هستیم که چه اتفاق افتاده و چه کسی مسئول این حملات بوده است.

وی گفت به‌محض این‌که این موضوع تعیین‌تکلیف شود ما و دوستانمان چگونگی پیشرفت کار به‌نحوی مسئولانه را مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از پیامهای قبلی خود مبنی بر اعلام آمادگی آمریکا برای اقدام نظامی در واکنش به‌ حملات صورت گرفته به‌ تأسیسات نفتی عربستان، در پیام دیگری به یادآوری دروغپردازی رژیم آخوندی در زمان هدف‌گیری پهپاد آمریکایی در فضای بین‌المللی پرداخت و نوشت: به‌خاطر داشته باشید که آن زمان که پهپاد ِ ما را ساقط کردند ادعا کردند که در فضای ایران بوده، حال آن‌که در واقع به‌هیچ عنوان نزدیک فضای ایران نبود. آنها به‌شدت در آن داستان گیر افتادند و فهمیدند که این یک دروغ بسیار بزرگ است. حالا آنها می‌گویند هیچ ارتباطی با حمله به عربستان سعودی ندارند. خواهیم دید؟

 

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامهای قبلی خود به‌دنبال حملات رژیم آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان، ضمن اعلام آمادگی آمریکا برای حمله، نوشت منتظر تحقیقات عربستان است.

رئیس جمهور آمریکا نوشت: تأسیسات نفتی عربستان هدف حمله قرار گرفت. سلاحهای ما مسلح و هدف‌گیری شده‌اند و با تعیین‌تکلیف موضوع، استفاده می‌شوند. بنا‌به‌ دلایلی ما مقصر را می‌شناسیم. ما منتظر می‌مانیم تا عربستان سعودی اعلام کند که چه کسی بانی این حمله بوده است و این‌که ما تحت چه‌شرایطی اقدام کنیم.

 

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز عصر دوشنبه خبر داد: بنا‌ به‌گفته سخنگوی ائتلاف عربی، حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی توسط سلاحهای ساخت رژیم ایران و نه از یمن صورت گرفته است.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، گفت حمله از یمن آن‌طور که حوثیها ادعا می‌کنند صورت نگرفته است. تحقیقات ما ادامه دارد و نتایج در یک کنفرانس خبری اعلام خواهد شد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا طی پیامی اعلام کرد: با توجه به این‌که حمله به‌ عربستان سعودی ممکن است تاثیری در قیمت نفت داشته باشد من اجازه می‌دهم در صورت نیاز ذخایر استراتژیک نفت آزاد شود. در این صورت میزان آن تعیین خواهد شد.

 

دونالد ترامپ هم زمان، مذاکره بدون پیش‌شرط با رژیم آخوندی را رد کرد.

وی در پیامی نوشت: اخبار جعلی، حاکی از این است که من خواستار مذاکره با رژیم ایران «بدون پیش‌شرط» هستم. این فیک نیوز و خبر جعلی است. طبق معمول!

 

شبکه سی.ان.ان به‌ نقل از خبرنگار خود در کاخ سفید درباره پیام دونالد ترامپ مبنی بر آمادگی برای حمله، گفت: این جدی‌ترین اظهارنظریست که ما از رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون در مورد حملات علیه تأسیسات عربستان شنیده‌ایم. او می‌گوید: آمریکا هدف‌گیری کرده و مسلح است که نشان‌دهنده نوعی پاسخ ِ نظامی ِ احتمالی در زمانی خواهد بود که آمریکا با قطعیت بتواند شناسایی کند که چه‌کسی مسئول این حمله بوده است.

 

همزمان آسوشیتدپرس خبر داد: مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و اسپر، وزیر دفاع پس از شرکت در جلسه شورای امنیت ملی آمریکا درباره ایران و عربستان و حمله به تأسیسات نفتی، کاخ سفید را ترک کردند.

 

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد: مقامات آمریکایی می‌گویند عکسهای ماهواره‌یی نشان می‌دهد حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از سمت ایران بوده تا این‌که از جانب یمن بوده باشد.

مقامات ارشد آمریکا با استناد به ارزیابیهای اطلاعاتی شامل تصاویر ماهواره‌یی می‌گویند: رژیم ایران مسئول حملات شنبه علیه زیرساختهای نفتی کلیدی عربستان بوده است.

دولت آمریکا تصاویر ماهواره‌یی را منتشر کرده که نشان می‌دهد حداقل ۱۹نقطه در دو تأسیسات انرژی عربستان سعودی هدف قرار گرفته‌اند.

مقامات می‌گویند قطعاتی که به‌هدفهایشان برخورد نکرده‌اند کشف شده‌اند و توسط آژانسهای اطلاعاتی عربستان و آمریکا تحت بررسی قرار دارند..

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد: بنا‌ به‌گفته یک مقام ارشد آمریکا، حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان از سمت ایران صورت گرفته و از موشکهای کروز ممکن است استفاده شده باشد. این اظهارات بر اهمیت گفته‌های مقام‌های آمریکا که رژیم ایران پشت این حمله قرار داشته، می‌افزاید و ادعای شبه‌نظامیان حوثی را در انجام این حملات، زیر سؤال می‌برد.

رویترز از قول این مقام آمریکایی افزود: ۱۹نقطه مورد حمله قرار گرفته و شواهد نشان می‌دهد حملات از سمت غرب و شمال غربی یعنی از جهت ایران صورت گرفته و نه از جهت جنوب یعنی یمن.

 

خبرنگار ارشد امور جهانی ای.بی.سی نیز گفت: یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، حدود ۱۲موشک کروز به‌علاوه بیش از ۲۰پهپاد بدون سرنشین به تأسیسات نفتی عربستان حمله کردند و موشکها از سمت ایران و نه از سمت یمن به عربستان پرتاب شده‌اند.

 

رویترز گزارش داد: در حالی‌که آمریکا انگشت اتهام را به‌سوی رژیم ایران نشانه رفته است و سلاحهایش مسلح روی اهداف مشخص برای پاسخگویی هدف‌گیری شده، یک جهش بی‌سابقه از سال ۱۹۹۱تابه‌حال در قیمت نفت را شاهد هستیم.

رویترز افزود: قیمت نفت در روز دوشنبه یک خیز ۱۹درصدی برداشت. این در حالیست که ۵درصد تولید نفت خام جهانی متوقف شده و به‌گفته دو مقام دست‌اندرکار نفت در عربستان ماهها وقت لازم است تا تولید نفت به شکل سابق برگردد. در عین‌حال، وقتی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ذخائر اضطراری را به جریان خواهد انداخت، قیمت نفت قدری پایین آمد.

 

خبرگزاری رویترز همچنین نوشت: ریک پری وزیر انرژی آمریکا رژیم ایران را مقصر خواند و گفت این حمله یک حمله به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی است. آمریکا حمله رژیم ایران به عربستان را قاطعانه محکوم می‌کند و از تمام کشورها می‌خواهد همین کار را بکنند.

رویترز می‌افزاید: مقامات آمریکایی معتقدند حمله نه از سمت یمن، بلکه از جهت مخالف آن یعنی ایران با دخالت موشکهای کروز صورت گرفته است. این مقامات معتقدند حمله از هرجا صورت گرفته باشد مقصر رژیم ایران است. یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت: هیچ شکی نیست که رژیم ایران مسئول این حمله است. هیچ راه فراری وجود ندارد. هیچ کاندید دیگری وجود ندارد.

 

وال استریت ژورنال گزارش داد: کارشناسان عربستان که بقایای کشف شده موشکهای شلیک شده را مورد مطالعه قرار داده‌اند، اعلام کردند، لاشه‌های باقیمانده از حمله روز شنبه نشان می‌دهد پالایشگاهها با موشکهای بالستیک میان‌برد که می‌توانند ۱۰۰۰کیلومتر پرواز کنند، مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

وال استریت ژورنال افزود: یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، همه قطعات موشکهای شلیک‌شده به تأسیسات نفتی عربستان نشان می‌دهد که از موشکهای کروز پیشرفته در این حملات استفاده شده است.

این مقام آمریکایی گفت بیش از ۱۷موشک و پهپاد در این حمله مورد استفاده قرار گرفته که برخی به اهدافشان اصابت نکرده‌اند. این میزان از پهپاد و موشکها، با ادعای شبه‌نظامیان حوثی که ۱۰پهپاد از یمن پرتاب کرده‌اند در تناقض است.

 

پرزیدنت محمود عباس، رئیس دولت فلسطین، روز یکشنبه در تماس تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، حملات صورت گرفته به تأسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد.

خبرگزاری فلسطین نوشت: محمود عباس همبستگی کامل خود و مردم فلسطین با عربستان را علیه این ” تروریسم که امنیت سرزمین و ایمنی شهروندان آن را هدف قرار می‌دهد“ اعلام کرد.

ملک سلمان بر روی مواضع عربستان در حمایت از مردم فلسطین و آرمان فلسطینها، با تأیید بر حقوق مشروع مردم فلسطین در برپایی کشوری مستقل مبتنی بر مرزهای ۴ژوئن ۱۹۶۷، به پایتختی بیت‌المقدس مجدداً مورد تأکید قرار داد

 

دبیرکل ملل ‌متحد و دبیرکل کنفرانس اسلامی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کردند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به افزایش تنشها، حمله به دو تأسیسات نفتی در شرق عربستان را محکوم کرد

دبیرکل شورای همکاری اسلامی، یوسف بن احمد العثیمین نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی به‌طور یکپارچه و با شدیدترین لحن هدف قرار دادن دو مرکز نفتی ابقیقAbqayq و خوریس Khuraisرا محکوم کردند.

 

دولت آلمان حمله به دو سایت نفتی آرامکو در عربستان سعودی را به‌شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌یی گفت حمله به غیرنظامیان و زیربناهای حیاتی عربستان سعودی توجیه‌پذیر نیست.

وی افزود: این حمله تنشها را تشدید می‌کند و در تناقض با کاهش تنشی است که در منطقه نیاز داریم.

 

سوئیس حمله به تأسیسات زیربنایی نفت عربستان را به‌شدت محکوم کرد.

سفارت سوئیس در ریاض طی پیامی نوشت: سوئیس نگرانی خود را از حملات اخیر به اراضی عربستان ابراز می‌کند. سوئیس این حمله را به‌شدت محکوم می‌کند و موکداُ می‌خواهد که این حملات بلافاصله متوقف شوند.

 

 

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در وحشت از عواقب حمله به تأسیسات نفتی عربستان، در اظهارات مضحکی برای ردگم‌کنی گفت: بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت می‌کنند.

وی گفت: «در چند روز گذشته در فاصله دو سخنگویی مسایل مهمی هم رخ داده که مهمترین مسأله بحث یمن هست، در حالی‌که برخی بد اندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت می‌کنند و تلاش می‌کنند بی‌اعتمادی بین همسایگان را افزایش بدهند ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش آمده برای شرکت آرامکو در عربستان مشاهده کردیم متأسفانه به جای فرافکنیها به ریشه‌های این جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه توجه نمی‌شود... این نیاز به فرافکنی ندارد قطعاً نخبگان یمنی هم توسعه دادند دانش خودشان را امکانات خودشان را توسعه دادند اونها هم متحدانی در منطقه برای خودشان در داخل کشورها از جنبش‌های منطقه‌یی برای خودشان دارند ظرفیت هایشان را افزایش دادند و این‌که به‌دنبال فرافکنی باشند و بعد باز انتقام گیری باز هم خون‌ریزی باز هم تهدید و حمله مجدد به یمن و تهدید سایر کشورها را راه‌حلی برای پایان این حوادث و مناقشات بدانند همان راه‌حل مسیر طی شده ایجاد بن‌بست و متأسفانه هزینه دادن کشورهای منطقه و سود بردن قدرتها از جمله ایالات متحده آمریکاست».

 

یک سایت وابسته به باند خامنه‌ای به نام حامیان ولایت نیز در رابطه با حمله به‌ تأسیسات نفتی عربستان نوشت: «(نظام) ایران با زدن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در حقیقت هم آغازگر تحمیل معادلات جدید امنیتی و نظامی در منطقه شد و هم الهام‌هنده دیگر جریانات. اگر پمپئو می‌خواهد درباره نقش جمهوری اسلامی سخن بگوید نیازی به ارائه سند نیست، فقط کافیست اعتراف کند که خاورمیانه از (ما) الهام گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c9a1e37-6e23-437a-9c66-fa20321e76c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات