728 x 90

آبادان، خرمشهر... . و پیام آن

سخن روز
سخن روز

خامنه‌ای صبح چهارم خرداد اعضای مجلس ارتجاع را جمع کرد و به‌آنها هشدار داد که «دشمن به‌خطاهای ما امیدوار است» تا درست از نقطهٔ «آسیب‌پذیریهایمان» ضربه‌اش را وارد کند. بنابراین «خطا نکنیم، اشتباه نکنیم... شما با دشمن روبه‌رو هستید... مراقب باشیم به دشمن پهلو ندهیم»... .

چند ساعت بعد مردم خشمگین و داغدار از زیر آوار ماندن عزیزانشان در فاجعهٔ فرو ریختن برج متروپل، در آبادان به‌خیابا‌ن‌ها ریختند و نقطهٔ آسیب‌پذیر دیکتاتوری لرزان را نشانه رفتند و فریاد زدند «می‌کشم، می‌کشم آن که برادرم کشت»، «آخوند باید له بشه» و ضمن درگیری با بسیجی‌ها خطاب به مزدوران خامنه‌ای فریاد زدند «بی‌شرف، بی‌شرف».

روز بعد خامنه‌ای برای روحیه دادن به‌بسیجی‌های وارفته، واداده و «جامانده» آنها را در ورزشگاه آزادی گرد آورد تا «سلام فرمانده» بخوانند. اقدامی که یادآور روزهای قذافی است که چند روز پیش از سرنگونی، نیروهایش را در طرابلس جمع کرد تا مجیزش را بگویند و وانمود کنند خبری نیست!

 

اما چند ساعت بعد از این اقدام خامنه‌ای، دوباره مردم خشمگین در خرمشهر، آبادان و شاهین‌شهر به خیابان آمده و نقطه آسیب‌پذیر نظام را نشانه گرفته و شعار دادند «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «میکشم آن که برادرم کشت» و «مرگ بر دیکتاتور».

اینگونه گسل‌ها که از چند هفته قبل در شهرهای مختلف به‌حرکت درآمده بود، بار دیگر حرکت کرد. همان گسل‌هایی که خامنه‌ای در خرداد ۹۵ پیش‌بینی کرد که «ما در داخل کشور یک گسل‌هایی داریم» و هشدار داد که «اگر چنان‌چه این گسل‌ها فعال شد، آن‌وقت زلزله به‌وجود می‌آید».

خیزش مردم آبادان، خرمشهر و شاهین‌شهر، نشان داد که جرقه‌های قیام که از اردیبهشت در ایذه، سوسنگرد، اردبیل، قوچان، ایرانشهر، تهران، شهرکرد و دهها شهر دیگر آغاز شد، ادامه دارد. البته رژیم تمام تلاش خود را کرد تا از یک‌طرف با سرکوب و از طرفی با مانور یارانهٔ ۴۰۰هزار تومانی جلوی آن را بگیرد. به‌ویژه بر اساس خبرهای رسیده خامنه‌ای به‌سران نظام دستور داده بود خیزش شهرها را تا ۴خرداد که با اعضای مجلس ارتجاع دیدار دارد، فروبنشانند. اما روشن شد روند قیام و شعله‌های خشم جامعهٔ عاصی، در مسیر پیش گرفتن از سرکوب هم‌چنان به پیش می‌رود.

 

این وضعیت قانونمند و ناشی از شرایط انقلابی جامعهٔ ایران است. علت خیزش‌ها که بسیاری شهرها و استانها را فراگرفته ریشه‌یی مشترک دارد. چهار دهه دیکتاتوری، سرکوب، غارت، تجاوز، فقر، گرسنگی، ویرانی، نابودی محیط‌زیست، عدم پیشگیری از فجایع و هزار درد دیگر باعث شده هر موضوعی (گرانی، فقر، ریختن ساختمان و...) عامل خیزش و قیام شود. روندی که نمودار آن از ابتدای ۱۴۰۰ نشان می‌دهد فواصل آن پیاپی کم می‌شود و در چشم‌انداز، متصل شدن خیزشها و قیام‌ها به‌یکدیگر را نشان می‌دهد.

به‌ویژه به‌اذعان کارگزاران رژیم گرانی‌های سرسام‌آور کنونی که جرقهٔ خیزش‌ها را باعث شد، تازه شروع گرانی‌های چندین برابری بعدی است که در اواخر خرداد و تیرماه بارز می‌شود (همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم-۴خرداد).

بنابراین طی هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش، گسترش و رادیکالیسم بیشتر خیزش‌ها و قیام‌ها و اتصال آنها به‌یکدیگر و تشکیل شهرهای شورشی در چشم‌انداز است. قیام‌هایی که نقطهٔ «آسیب پذیری» » نظام فرتوت ولایت را نشانه گرفته و این هدف را رها نخواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/993b2924-e7a4-465d-895a-5165e2693dca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات