728 x 90

آب در هاون کوبیدن مذاکرات برجام

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

روزنامه حکومتی وطن امروز یکشنبه ۲۲فروردین در گزارشی رؤیاهای دست‌نیافتنی بازگشت آمریکا به برجام مورد دلخواه رژیم را سراب و یک «پرونده باز و تفسیرپذیر» جهت «بازگشایی پرونده‌های جدید» توصیف کرد.

این روزنامه حکومتی با استناد به اظهارات جلینا پورتر معاون سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: «ما قصد داریم درباره گام‌های هسته‌یی که ایران می‌بایست به‌منظور بازگشت به سازگاری با «برنامه جامع اقدام مشترک» بردارد، بحث کنیم و لغو هیچ تحریم خاصی را مدنظر نداریم اما به‌طور قطع می‌گوییم گام‌های تخفیف تحریم‌ها که آمریکا باید برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ کند را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد».


روزنامه وطن امروز در مورد این‌که موضوع برجام در سیاست آمریکا از چه اولویتی برخوردار است نوشت: «اظهارات معاون سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا به‌وضوح نشان می‌دهد حتی با وجود تغییر مناسبات ظاهری قدرت در آمریکا و حضور بایدن و دموکراتها در کاخ سفید، «برجام» به‌لحاظ حقوقی کمترین اصالت و موضوعیتی برای واشنگتن ندارد. سخن گفتن از «تخفیف تحریم‌ها» از سوی مقامات آمریکایی در آستانه برگزاری مذاکرات وین، به‌وضوح نشان داد سران حزب دموکرات، برجام را نه یک «توافق قطعی»، بلکه یک «پرونده باز و تفسیرپذیر» جهت «بازگشایی پرونده‌های جدید» در قبال ایران تلقی می‌کنند. دقیقاً امثال «جو بایدن»، «آنتونی بلینکن» و «جیک سالیوان» باید چه جملاتی را بر زبان بیاورند تا مسئولان حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان متوجه شوند «آمریکا» واقعاً قصد بازگشت به توافقی که خود آن را زیر پا گذاشته را ندارد؟!


وطن امروز هم‌چنین با اعتراف به این‌که اراده‌ای برای بازگشت به برجام و «ارائه تضمین به ایران» از سوی دولت بایدن به دور از انتظار است به سردرگمی تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی رژیم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در نهایت این‌که بهتر است تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و سیاست خارجی ما قبل از عزیمت به وین از یکدیگر می‌پرسیدند «قرار است چه چیزی را از طریق تروئیکای اروپا به واشنگتن تفهیم کنیم» ؟! آیا واقعاً بایدن و همراهانش «نحوه بازگشت به برجام» را نمی‌دانند و منتظر راهنمایی‌های آقایان ظریف و عراقچی در این باره هستند؟» (همان منبع).

اشکال از «برجام» است، نه ابعاد میز مذاکره!

روزنامه حکومتی وطن نیز روز یکشنبه ۲۲فروردین، برجام را یک «سند تفسیرپذیر برجام» توصیف کرد که آمریکا و شرکای اروپایی آن قصد دارند آن را پیش‌درآمد مذاکرات در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نظام قرار دهند.


وطن امروز در این رابطه نوشت: «امروز مقامات آمریکایی از «رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام» سخن می‌گویند اما هرگز وارد «مصادیق» و «کمی‌سازی» این مقوله نمی‌شوند! متأسفانه آنها به‌خوبی می‌دانند «تفسیر‌پذیری برجام» امکان عدم رفع واقعی تحریم‌ها به ضرر کشورمان را فراهم می‌کند به‌گونه‌یی که آمریکا مانند سال۲۰۱۶میلادی، مانع حضور شرکتها و بانکها و مؤسسات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود... در این معادله، اساساً اهمیتی ندارد که ابعاد میز مذاکره و محل استقرار هیات ایرانی در وین کجاست، بلکه اشکال از «سند تفسیرپذیر برجام» است که مطابق آن واشنگتن و شرکای اروپایی آن می‌توانند ادعا کنند در توافق هسته‌یی حضور دارند اما در عمل مانع تعلیق تحریم‌های ایران شوند! نکته مهم‌تر این‌که مقامات دولت بایدن «عدم رفع واقعی تحریم‌های ایران» را پیش‌درآمد و اهرمی جهت چینش میز مذاکره با تهران در حوزه‌های موشکهای بالستیک و منطقه‌یی تلقی می‌کنند»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/79006b55-4128-40c9-9e50-588295143060"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات