728 x 90

«مخروبه‌هایی به نام مدرسه»در ایران و خیز بازسازی در سوریه!

سیستان‌وبلوچستان
سیستان‌وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم آخوندی ایرنا، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی در سفر به سوریه به‌ حکومت بشار اسد قول داد که آماده مشارکت در بازسازی واحدهای آموزشی در این کشور است.

وی افزود رژیم آماده همکاری با سوریه در تمام زمینه‌های به‌اصطلاح بازسازی در این کشور است. (ایرنا۲ بهمن ۹۸)

خاصه خرجی حکومت آخوندی برای نظام آدم کش بشار اسد در صورتی است که به اعتراف رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران، ۳۰ درصد مدارس فرسوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و در استان سیستان و بلوچستان از ۱۸ هزار و ۹۵۴ کلاس درس ۱۰ هزار و ۵۲۸ کلاس درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.(خبرگزاری تسنیم ۱۵ آذر ۹۷)

این در حالی است که در سراسر کشور مدارس کپری و خشتی وجود دارند که مطلقاً منطبق با فضای استاندارد آموزشی نیستند..

روزنامه آرمان ۲۹ دی ۹۸ با اشاره به فقر مردم، سیل و بی‌خانمانی آنها در استان بلوچستان به شرایط وخیم مناطق سیل‌زده هم اشاره کرده و می‌نویسد: «روزها از درس خواندن در سایه، مدارس کپری، مدارس خشتی و گلی و مدارس کانکسی صحبت کردیم، سالهاست که یک مدرسه گرم و استاندارد آرزوی بسیاری از دانش‌آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان شده، سیل اما حالا آب پاکی را بر دستان کوچک دانش‌آموزان بلوچستان ریخت و حالا باید به‌دنبال سایه‌ای برای درس خواندن باشند.

یک هفته است که اکثر دانش‌آموزان بلوچستان نمی‌توانند به مدرسه بروند، بسیاری از مدارس سقف‌شان نم زده، دیوارها ریخته یا آب وارد کلاس‌ها شده و هست و نیست را نابود کرده».

علم یار محمدی، عضو مجلس ارتجاع، از منطقه بلوچستان هم ضمن اشاره به ویرانی گسترده‌ای که سیل به بارآورده در زمینه خسارت به مدارس می‌گوید: «تقریباً همه مدارس مناطق سیل‌زده به زیر آب رفته است».

این عضو مجلس ارتجاع در ادامه اظهاراتش می‌افزاید: «متوسط فضای آموزشی در کشور ۵.۷ متر مربع بوده در حالیکه در منطقه سیل‌زده این رقم کمتر از یک متر مربع است... با سیل اخیر همین فضای آموزشی اندک نیز دچار تخریب شده».(خبرگزاری مجلس ۲۸ دی ۹۸)

وضعیت مدارس در استان هرمزگان آن‌چنان وخیم است که روزنامه شهروند ۱۷دی ۹۸ در گزارشی با عنوان «مخروبه‌هایی به نام مدرسه» در مورد مدارس استان هرمزگان می‌نویسد: «حدود ۶۹‌هزار دانش‌آموز استان هرمزگان در مدارس تخریبی و غیراستاندارد مشغول تحصیل‌اند. ‏۲۲۰مدرسه هرمزگان صددرصد تخریبی و ۴۵۰مدرسه هم نیاز به مقاوم‌سازی دارد. استان هرمزگان ٦١مدرسه کانکسی و ١٤ کپری ‏دارد؛ مدارسی که حدود ٨‌هزار و ٢٤٦دانش‌آموز را در خود جای می‌دهد جمعیت ‏قابل‌ توجهی از جمعیت شهرستان میناب در روستاها ساکن هستند. مدارسی که ‏خشت‌ وگلی نیستند و در رده مدارس فرسوده قرار می‌گیرند».

اگر چه وضعیت در مناطق سیل‌زده بسیار اسفناک است اما وضعیت فضای آموزشی و مدارس در سراسر کشور بالاتر از وخامت است.

پیروز حناچی، شهردار رژیم در تهران، می‌گوید «ایمنی ۸۲۷مدرسه پایتخت قرمز است». این مهره رژیم بر مبنای ارزیابی کارشناسان رژیم اعلام کرد: «بر اساس نتایج ارزیابی ۲هزار و ۸۸۸مدرسه، یک‌هزار و ۲۳۵ مدرسه با آسیب پذیری متوسط و ۸۲۷مدرسه نیز با وضعیت آسیب پذیری بالا (قرمز) گزارش شد».(خبرگزاری ایرنا ۲۸دی ۹۸ )

واقعیت این است که فرسوده بودن مدارس و نا ایمن بودن آنها یکی از مشکلات فضای آموزشی کشور است. از جمله مشکلات دیگر نبود وسیله استاندارد گرمایشی در فصل سرما است که این امر تاکنون باعث ایجاد سوانح سوختگی برای دانش‌آموزان در مناطق مختلفی از کشور شده است.

با چنین شرایط تأسف‌باری وزارت آموزش و پرورش همه ساله با کمبود بودجه مواجه است در صورتی که بودجه نیروهای نظامی وانتظامی به‌ویژه بودجه سپاه پاسداران ضدمردمی سال به سال در حال افزایش است.

به‌نوشته روزنامه رسالت بودجه سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش «بودجه ریاضتی برای وزارتخانه عیال‌وار» است.

این رسانه حکومتی می‌افزاید: «به‌علت کسری مزمن بودجه‌ای و فقدان سیاست‌گذاری اثر بخش از سوی سکان‌داران این وزارتخانه پرحاشیه، هر گونه اصلاحات ساختاری و بنیادین که باید بر کیفیت و ارتقاء کارآمدی این نهاد سرنوشت‌ساز بیفزاید و فرجام آن، جامعه‌یی متحول باشد، به‌قدر «غنی کردن اورانیوم» پیچیده است!... بودجه پیشنهادی این وزارتخانه برای سال ۹۹، ۷۴هزار میلیارد تومان بوده و میان رقم پیشنهادی با آشی که دولت برای آموزش ‌و پرورشی‌ها پخته، فرسنگ‌ها فاصله است و این به‌منزله تیر خلاصی بر پیکره نحیف وزارتخانه‌یی است که وزیر تازه ‌واردش، هنوز از گرد راه نرسیده، یکی از اولویت‌های اصلی‌اش را رسیدگی به حدود ۱۶هزار میلیارد تومان کسری بودجه اعلام کرد... آموزش ‌و پرورش نهادی حاشیه‌ای و تحقیرشده است که نمی‌تواند نقش پویا و زنده‌ای در حیات و بالندگی جمعی جامعه ایفا کند».(رسالت ۷دی ۹۸)

این در حالی است که نمایندگان مجلس ارتجاع پس از به هلاکت رسیدن پاسدار قاسم سلیمانی در یک طرح ۳فوریتی که در همان جلسه مجلس ارتجاع توسط شورای نگهبان فی الفور تأیید شد ۲۰۰ میلیون یورو بودجه برای نیروی تروریستی قدس تصویب کرد تا خرج جنگ‌افروزی و صدور ارتجاع و تروریسم در کشورهایی نظیر سوریه، عراق، یمن و لبنان بکند.

آنچه قابل‌ توجه است صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش رژیم است که در این وانفسا صحبت از کمک به سوریه بشار اسد در ساخت مدارس می‌کند. البته پیش از این نیز حاکمیت آخوندی در جریان بازسازی مناطق تحت نفوذ گروه حزب‌الشیطان در لبنان، از جمله بازسازی مدارس تحت کنترل این گروه تروریستی، با دست باز از جیب و سفره مردم ربود و در کام حزب‌الله ریخت.

چنان‌چه حسن نصرالله، سرکرده حزب‌الشیطان روز ۴ تیر۱۳۹۵ا عتراف کرد: «دنیا بداند و ما به جهانیان اعلام می‌کنیم قدرت حزب‌الله، مخارج، غذا، آب، سلاح و موشکهای حزب‌الله توسط جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/822533a3-7d73-4843-be02-a28c9abbe102"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات