728 x 90

«مافیای کاغذ» و بازار سیاه «کتاب‌های درسی»

مافیای کاغذ و کتابهای درسی دانش‌آموزان
مافیای کاغذ و کتابهای درسی دانش‌آموزان

«بازارسیاه» در میهن ما ارمغان‌ شوم و رایج حاکمیت آخوندی است که دستهای ناپاک عوامل و کارگزاران دزد و فاسد رژیم را در پشت سر خود دارد. اگر چه لیست مطول بازارهای سیاه پدیدهٔ تازه‌ای نیست اما بازارسیاه کتاب‌های درسی «ارمغان» دیگری است که رژیم بر شانه‌های مردم آوار کرده‌ است.

این روزها در اثر فساد کارگزاران رژیم، تهیهٔ ‌و ارا‌ئه رایگان کتب درسی به معضل بزرگی برای والدین دانش‌آموزان تبدیل شده‌ است.

 

کمبود کتب‌ درسی و لاپوشانی کارگزاران

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی رژیم به‌جای پاسخ این سؤال که به چه علت دانش‌آموزان با وجود گذشت ۲۰روز از سال تحصیلی بدون کتاب مانده‌اند، ابتدا به تشریح کشاف پروسه چاپ کتاب‌های درسی می‌پردازد و در آخر عوامل چندی را برمی‌شمرد تا علت اصلی یعنی فساد و دزدی کارگزاران را کم‌اهمیت جلوه دهد. از جمله با طلبکاری از اولیا‌ء دانش‌آموزان می‌گوید: «با وجود گذشت ۳هفته از بازگشایی مدارس هنوز ۵۰هزار نفر در کل کشور برای دریافت کتاب ثبت‌نام نکرده‌اند».(آرمان ۲۳مهر ۹۸)

معنای حرف او این‌ است که مسئولان مربوطه ‌به‌علت عدم اطلاع به‌موقع از آمار دانش‌آموزان، نمی‌دانستند که چه میزان کتاب‌های درسی را باید آماده کنند!

وی یکی دیگر از اشکالات را متوجه سیستم توزیع و عدم دقت بعضی از مدارس در مورد حواله‌ها می‌داند که باعث شده «شماری از کتاب‌های درسی به بازار آزاد رفته‌اند».(همان منبع)

این مهرهٔ حکومتی همهٔ این «صغری و کبری»ها را می‌چیند تا بر علت اصلی سرپوش بگذارد. امینی با این‌که به راه‌یافتن کتب‌ درسی به بازار آزاد(بازار سیاه) اشاره می‌کند اما به‌عمد نمی‌گوید که از طریق چه کسانی و با استفاده از چه رانت‌هایی این کار صورت می‌گیرد!

 

علت اصلی کمبود کتاب‌های درسی

اظهارات اصغر مسعودی، نماینده مجلس ارتجاع، مبنی بر این‌که: «مشکل تأمین کاغذ باید از مدتها قبل توسط دولت حل می‌شد»(رسالت ۷شهریور ۹۸)، بخشی از واقعیت را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که علت اصلی نه «ثبت‌نام به‌موقع» و نه «سیستم توزیع» بلکه کمبود کاغذ است!

آخوند ذوعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان موسوم به پژوهش و برنامه‌ریزی رژیم هم با صراحت به این کمبود اعتراف می‌کند: «تا الآن ۴ماه هم برنامه مورد نظرمان برای تأمین کاغذ عقب هستیم و زمان زیادی می‌گذرد اما هنوز نگرانی ما برطرف نشده است... ما به ۴۵هزار تن کاغذ نیاز داریم اما تنها ۳هزار تن تأمین‌شده است».(رسالت ۶شهریور ۹۸)

این در حالی‌است که رحمانی، وزیر صنعت رژیم، می‌گوید: «ارز اختصاصی به کاغذ کتاب‌های درسی و روزنامه همان ارز ۴۲۰۰تومانی است....[و] تغییری نکرده»‌.(همان منبع) رحمانی می‌خواهد بگوید که دلیلی برای کمبود کاغذ وجود ندارد.

بنا براین علت اصلی را در جای دیگری باید جست!

 

کاغذ، ارز دولتی و ردپای رانت‌خواران

تجربه سالیان حاکمیت آخوندی ثابت کرده‌ است که هر جا صحبت از ارز دولتی در میان باشد، بدون تردید ردپای دزدی و رانت‌خواری را در همانجا می‌توان پیدا کرد.

سؤال اینجاست که با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای تهیهٔ کاغذ، به چه علت مردم برای تهیه کتاب‌های درسی فرزندان خود باید روانهٔ بازار سیاه شوند؟!

یک رسانهٔ حکومتی دیگر به‌ وجود بازار سیاه کتاب‌های درسی اذعان می‌کند که والدین برای پیدا کردن کتاب‌های درسی فرزندانشان راهی بازارهای آزاد می‌شوند تا آن را به ۴برابر قیمت اصلی تهیه کنند؛ بازاری که دستهای حکومت آن را تشکیل داده‌ است.

«...این بازارسیاه هم مانند بازار‌های سیاه دیگر از تخلفات برخی مسئولان حکایت دارد».(مشرق نیوز ۲۳مهر ۹۸)

قاضی‌زاده هاشمی، عضو مجلس ارتجاع، نیز اعتراف می‌ٰ‌کند که: «رفتار رانتی و مافیایی دلیل افزایش قیمت کاغذ است... به کاغذ، ارز ۴۲۰۰تومانی تعلق گرفته ولی قیمت چشمگیری داشته است و افراد ذی‌نفوذ سود سرشاری از قبال این وضعیت آشفته به‌جیب زده‌اند».(خبر فوری ۲۴مهر ۹۸)

عضو ناظر مجلس ارتجاع در کارگروه کاغذ در ادامه می‌گوید: «به نظر من دلیل افزایش بی‌سابقه کاغذ، سفته‌بازی و اقدامات مافیایی است. طبیعی است هر چیزی که اختلاف قیمت بازار آزاد و ارز دولتی آن ۴-۵برابر باشد وسوسه‌انگیز می‌شود. مگر در صورتی‌که دولت صفر تا صد آن را برعهده بگیرد».(همان منبع)

وجود بازار سیاه کتابهای درسی آن‌چنان برای مهره‌های حکومتی عادی است که ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم به ورود برخی کتب درسی در بازار آزاد اشاره کرده و می‌گوید: «بعضا شنیده شده است بخشی از کتاب‌هایی که باید از انبار منطقه به مدرسه ارسال شده و در مدرسه توزیع می‌شده است، به بازار آزاد رفته است».(خبربان به‌ نقل از ایسکا نیوز ۲۰مهر ۹۸)

بررسی کارنامه سیاه رژیم آخوندی نشان می‌دهد که آنچه در قاموس این رژیم به‌حساب نمی‌آید همان مشکلات و درد و رنج مردم اسیر است.

 

هیمه‌های خشم بزرگ

ولی‌فقیه و مزدورانش سالهاست کلیهٔ سرمایه‌های مردم را به‌غارت بردند و سالانه میلیاردها دلار را از کیسه مردم محروم و زحمتکش صرف مطامع جنگ‌طلبانهٔ خود در عراق و سوریه و یمن و افغانستان می‌کنند و ساخت مدرسه و بیمارستان برای مزدورانش در لبنان و... را به تهیهٔ کتاب درسی و احداث مدرسه و بیمارستان برای مردم ترجیح می‌دهند.

ولی بی‌گمان آنچه نظام ولایت‌ فقیه می‌کارد، خشم بزرگ مردم ایران درو خواهد کرد؛ خشمی که تمامیت این رژیم را خاکستر کرده و به فراموش‌خانهٔ تاریخ خواهد سپرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/200163eb-e5eb-4fbe-afc2-67adbff04009"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات