728 x 90

«ترک‌تحصیل»، دست‌آورد آخوندها برای دانش‌آموز ایرانی

ترک‌تحصیل دانش‌آموزان
ترک‌تحصیل دانش‌آموزان

وزش باد مهرگانی در بسیاری از شهرهای ایران، یادآور بهترین سالهای عمر ما ایرانیان است. هر ایرانی با آمدن مهرماه و با دیدن خیمه‌های متراکم ابر و پرندگان در حال کوچ، روزگار دانش‌آموزی خود را به‌یاد می‌آورد؛ روزگاری که روپوش به‌تن قدم به مدرسه گذاشته و با یک دنیا امید و آرزو و با داشتن یک کیف مدرسهٔ زیبا و انواع کتاب‌ و دفتر رنگارنگ به دنیای جدیدی وارد می‌شد. همه چیز این دنیا برایش جذاب و ناشناخته بود. در و پنجره و دیوار کلاس‌ها رنگ‌خورده و تر و تمیز بود. عطر کتاب تازه چاپ شده و بوی مداد و پاک‌کن‌های خوشبو و نو همه جا را پر کرده بود. دانش‌آموز با معلم جدیدش آشنا می‌شد. در دنیای کودکی پیش خودش تصمیم می‌گرفت که از ابتدای سال نو با تلاش در درس خواندن پدر و مادر و معلم خود را راضی و خوشحال کند و...

ولی متأسفانه در ایران آخوندزده ما همه اینها رویاهایی بربادرفته است و بسیاری از کودکان حتی رنگ کلاس و مدرسه را هم نمی‌بینند. چرا که پدیده‌ای به اسم «ترک‌تحصیل» طی سالیان با شتابی حیرت‌آور در حال گسترش است.

بنا بر قوانین به‌رسمیت شناخته شده یونسکو چنان‌چه کودکی در سنین ۶ تا ۱۸سالگی به هر دلیلی از محیط آموزش دور باشد، جزو کودکان بازمانده از تحصیل به‌حساب می‌آید. بر اساس‌ نتایج تفصیلی آخرین سر شماری صورت‌گرفته توسط سازمان ملی آمار رژیم جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل و بی‌سواد ایرانی در سال ۱۳۹۵ بین ۱.۵ تا ۲میلیون تخمین زده می‌شود. اما حفیظ‌الله فاضلی، یک عامل حکومتی در استان چهارمحال و بختیاری، پا را فراتر گذاشته و می‌گوید: «در حال حاضر سه‌و‌نیم میلیون کودک خارج از تحصیل در کشور وجود دارد‌».(خبرگزاری تسنیم ۳شهریور ۹۸)

تجربه نشان داده که هرگاه معضلات و فجایع اجتماعی از حد می‌گذرد، کارگزاران رژیم در هراس از تبعات آن به‌میدان می‌آیند تا با دجالگری و با محمل همدردی با جامعه چاره‌ای بیاندیشند. از‌ همین روست که حتی هنگام ارائهٔ آمار تلاش می‌کنند آن‌را تخفیف دهند تا بر ابعاد فاجعه‌آمیز سرپوش بگذارند و دامن سردمداران این حکومت دزد و جانی را از اتهامات پاک کنند. به‌عنوان مثال «بر اساس اعلام وزارت آموزش ‌و پرورش و معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رژیم ۱۴۱هزار کودک ۶ تا ۱۱ساله از تحصیل بازمانده‌اند؛ ۱۴۱هزار کودکی که اغلب ساکن استانهای سیستان ‌و بلوچستان، تهران، خراسان‌ رضوی، خوزستان، فارس، آذربایجان‌ غربی و کرمان هستند».(سلامت نیوز ۱۴مرداد ۹۸)

 

فقر اقتصادی علت اصلی «ترک‌تحصیل» فزاینده کودکان

به‌گواه اعترافات نیم‌بند همین مقامات حکومتی، فقر اقتصادی علت اصلی «ترک‌تحصیل» فزاینده کودکان در میهن ماست. احسان گوهری‌ راد، مدیرکل آموزش و پرورش رژیم در آذربایجان غربی، در گفتگو با خبرنگاران استان گلستان می‌گوید: «متأسفانه اصلی‌ترین مشکلات دانش‌آموزان بازمانده از درس در استان گلستان مشکلات اقتصادی است و در صورت برطرف کردن این مشکل می‌توان به تحصیل دانش‌آموزان امیدوار بود».(مصاحبه با خبرنگاران جوان استان گلستان ۲مرداد ۹۸)

بنا بر آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع در سال ۹۷، ۲۳ تا ۴۰درصد از جمعیت ایران در زیر خط فقر به‌سر برده‌اند. بر اساس اظهارات احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم، در خبرگزاری میزان(۱بهمن ۹۷) در بودجهٔ ۹۸ تورم نقطه به نقطه به ۵۰درصد و عدد خط فقر برای خانواده در تهران زیر ۴میلیون و ۵۹۲هزار تومان است.

خبرگزاری آرمان(۲تیر ۹۸) اعلام کرد بیش از نیمی از مردم ایران در زیر خط فقر هستند.

این نتیجهٔ حاکمیتی ارتجاعی است که بنیانگذار شیادش، پیش از خزیدن بر اریکهٔ قدرت، با شعار حمایت از مستضعفین وعده می‌داد که کلیهٔ خدمات عمومی از آب و برق، بهداشت و آموزش را رایگان کرده و پول نفت را به خانه‌های مردم خواهد برد اما به‌مجرد این‌که زمام حکومت را به‌دست گرفت تمامی وعده‌های فریبکارانه را زیر پا له کرد و در عوض تاراج ثروتهای ملی را پیشهٔ خود و سایر حکومت‌کنندگان ساخت.

 

پولی‌شدن آموزش و پرورش عامل دیگر «ترک‌تحصیل»

یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش آمار ترک‌تحصیل در کودکان پولی‌شدن مقوله آموزش و پرورش به‌اسم خصوصی‌سازی است. طبق اصل ۳۰ قانون اساسی رژیم آخوندی تمامی خدمات آموزش و پرورش باید رایگان باشد اما سردمداران دزد رژیم ایجاد مدارس پولی و انتفاعی را این‌گونه توجیه می‌کنند که «مدارس خصوصی، جایگزین مدارس دولتی نشده‌اند بلکه در کنار این مدارس، کاستی‌های آموزش را جبران می‌کنند»!(ایلنا ۳اردیبهشت ۹۸)

طبعا در چنین مملکت آشفته‌ای که محصول ۴۰سال دزدی و جنایت آخوندهاست دیگر جایی برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزان طبقات فقیر باقی نمی‌ماند و این کودکان محروم حتی اگر موفق شوند دوران آموزشی خود را در مدارس با موفقیت بگذرانند، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و رفتن به دانشگاهها برای آنان در شمار آرزوهای پرپرشده باقی می‌ماند.

روزنامه حکومتی جوان روز ۲۰مرداد ۹۸ به این واقعیت تلخ اشاره می‌کند و آمار دردناکی از نفرات قبول‌شده در کنکور می‌دهد: «از میان نفرات برتر کنکور امسال حتی یک نفر هم دانش‌آموز مدارس دولتی نیست.  ۸۷درصد نفرات برتر کنکور سراسری امسال، در مدارس پولی درس خواندند».

 

راه‌حل ریشه‌ای و نهایی «ترک‌تحصیل»

بدون شک ریشهٔ همه معضلات اجتماعی جامعه، از جمله پدیدهٔ دردآور «ترک‌تحصیل» کودکان را جز در حرص‌و‌آز سیری‌ناپذیر سردمداران رژیم نمی‌توان جستجو کرد. در مملکتی که ثروت و دارایی رهبر پوشالی‌اش از ۲۰۰میلیارد دلار می‌گذرد، کشوری که رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت کنونی آن، صادق آملی لاریجانی، دارای ۶۴حساب بانکی مختلف است، چگونه می‌توان از آن انتظار حل‌وفصل معضلات جامعه را داشت.

مردم ایران به‌روشنی دریافته‌اند که معضل «ترک‌تحصیل» همانند سایر مصائب اجتماعی نظیر کارتن‌خوابی، گورخوابی، فروش اعضای بدن، بچه‌های خیابانی، فروش فرزندان و... نتیجهٔ ۴دهه حاکمیت رژیم منحوس آخوندی است و راه‌حلی جز سرنگونی بر آن متصور نیست.

این پیامی است که اقشار مختلف مردم روزانه در شعارهایشان آن را برجسته می‌کنند و دور نیست که قیام دانش‌آموزان ایرانی در پیوند با مقاومت سراسری و کانون‌های شورشی در داخل کشور بساط ظلم و ستم آخوندی را برچیند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/378ffacf-52c1-4c53-9974-3f73cba7d1b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات