728 x 90

«FATF روی لبه‌ٔ تیغ راه‌رفتن است»!

FATF، راه‌رفتن روی لبه‌ تیغ
FATF، راه‌رفتن روی لبه‌ تیغ

بحرانهای نظام در آغاز سال ۹۸، بیش‌از‌پیش به‌هم تنیده‌اند. هر بحران آثار سایر بحرانها را تشدید می‌کند. تحریم‌ها، بحران اقتصادی را تشدید می‌کند و بحران اقتصادی بحران اصلی رژیم یعنی ترس از انفجار اجتماعی را تشدید می‌کند و این ترس آتش جنگ باندها را برافروخته‌تر می‌کند.

گروهی نسبت به چشم‌انداز تیرهٔ نظام در سال ۹۸ هشدار داده و برای برون‌رفت از بحران اقتصادی، زهر عقب‌نشینی را ناگزیر می‌دانند و برخی نیز تردیدهای نظام در دوراهی مرگ یا خودکشی از ترس مرگ را برجسته کرده‌اند.

 

سردرگمی مجمع تشخیص در مورد FATF

باهنر، سرکردهٔ نیروهای موسوم به «خط امام و رهبری» در باند خامنه‌ای، گفت: «بحث FATF بسیار مهم بوده و به‌اصطلاح روی لبه‌ٔ تیغ راه رفتن است؛ در هر سو این مباحث دارای منافع و معایبی است. مجمع(تشخیص) باید به جمع‌بندی برسد که کدام انتخاب دارای اشکال کم‌تری است. به همین دلیل در مجمع بحثهای فراوانی وجود داشت و هنوز هم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و قرار است بحث ادامه پیدا کند».

نایب‌رئیس سابق مجلس ارتجاع در وحشت از پیامدهای بحران اقتصادی در سال ۹۸ با بیان این‌که «بودجه‌ٔ سال آینده‌ٔ کشور معمولی و طبیعی نیست چرا که منابع ما محدودتر از سال گذشته است» گفت: «برای سال آتی مقدار زیادی از مسائل بیش‌ از این‌که تحت‌تاثیر پارامترهای واقعی اقتصادی باشد به پارامترهای روانی بستگی دارد. در این میان جنگ روانی دشمن نیز سنگین است و برخی نیز در داخل کشور ناخواسته و یا خدای نکرده خواسته به این جنگ دامن می‌زنند».(سایت انتخاب ۷فروردین ۹۷)

 

جدال دو باند بر سر لوایح FATF

افشار سلیمانی، سفیر پیشین رژیم در آذربایجان، با بیان این‌که: «پاشنه‌آشیل نظام بحران اقتصادی ناشی از سوءتدبیرهای نهادهای مختلف کشوری و تحریم‌های آمریکا خواهد بود»، کوتاه‌آمدن در مقابل جامعه جهانی را توصیه کرده و می‌نویسد: «در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد مشکلات و چالشهای سیاست خارجی ایران در سال ۹۷ در ابعاد و مقیاس بیشتری در سال ۹۸ ادامه خواهد یافت و در صورت عملیاتی نشدن اینس‌تکس یا تبلور محدود و کم‌اثر اگر منجر به خروج ایران از برجام شود(که البته بعید به‌نظر می‌رسد) و مصوبات مرتبط با اف.ای.تی.اف که از سوی مجلس تصویب شده، اگر مورد تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار نگیرد، شرایط اقتصادی و ارزی و ارزش پول ملی کشور بحرانی‌تر خواهد شد».(سایت دیپلماسی ایرانی ۴فروردین ۹۷)

آخوند غرویان از حوزهٔ قم که در طیف باندهای هم‌سو با روحانی قرار دارد هم کوتاه‌آمدن در برابر جامعهٔ جهانی را برای حفظ نظام توصیه کرد و گفت: «باید روابط ما با دنیا اصلاح شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه سنگینی را در خصوص FATF و کنوانسیونهای بین‌المللی بر دوش دارد. باید کاری کنیم وضعیت معیشت مردم بهتر و عزت مردم ایران حفظ شود».(سایت خبرآنلاین ۶فروردین ۹۷)

در مجلس ارتجاع هم این صف‌بندی دیده می‌شود. برخی از پیامدهای تسلیم به خواسته جامعه جهانی ابراز وحشت می‌کنند. علیزاده، عضو مجلس ارتجاع، می‌گوید: «در شرایط فعلی، پذیرش FATF به ضرر کشور و مردم است».

و حجت نظری، عضو دیگر مجلس ارتجاع، می‌گوید: «معتقد هستم اگر بخواهیم در سال ۹۸ همانند سال قبل در تعامل و توافق با سازمانهای بین‌المللی تعلل کنیم، فرصت بهتر کردن وضعیت اقتصادی را از دست خواهیم داد».

 

باتلاق FATF برای نظام

موضوع FATF تبدیل به باتلاقی برای نظام شده است که قدرت بیرون آمدن از این باتلاق را با پذیرش و یا عدم پذیرش همه لوایح FATF را به‌طور کامل ندارد لذا تصمیم‌گیری برای آن سخت است.

مخالفان لوایح از باند خامنه‌ای پذیرش این لوایح را گره‌گشا برای حل مشکلات اقتصادی نمی‌دانند و از طرفی می‌گویند پذیرش این لوایح نمی‌تواند مشکل تحریم‌ها را حل کند و به فرض این‌که لوایح تصویب شود باز هم تحریم‌های آمریکا تبادلات پولی و مالی و... را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

نپیوستن به لایحه، بهانه مهمی برای آمریکا

هم‌چنان که در جلسه ۱۵مهر ۹۷ مجلس ارتجاع با صراحت ظریف را با این سؤال مواجه کردند که با پذیرش لوایح وضعیت تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود؟

جواب ظریف این بود: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد».

همان‌طور که مهره‌های باند روحانی در بالا به آن اذعان می‌کنند نپذیرفتن لوایح مشکلات بیشتری از مشکلات تحریم‌ها برای نظام به‌وجود می‌آورد.

 

شرط اینس‌تکس

نپذیرفتن لوایح مشکلاتی را هم با اتحادیه اروپا به وجود می‌آورد چرا که یک شرط مهم در سازوکار اینس‌تکس پذیرش لوایح FATF است.

از طرف دیگر نپذیرفتن این لوایح دولت روحانی را در تبادلات مالی و بانکی بیشتر دچار خفگی می‌کند.

بر اساس این واقعیت است که باند روحانی خطر نپذیرفتن لوایح و عواقب آن برای رژیم را به باند مقابل گوشزد می‌کند.

هم‌چنان که در بالا نیز عناصر باند روحانی تأکید کردند عدم پذیرش FATF روی مسایل اقتصادی رژیم تاثیر می‌گذارد و...

 

مشکلات واقعی

 

واقعیت این است مشکلاتی که باندهای رژیم در زمینه پذیرش یا عدم‌پذیرش لوایح مطرح می‌کنند واقعی است و انتخاب هر یک از راه‌ها نمی‌تواند نظام را از باتلاق و بن‌بستی که در آن گیرافتاده بیرون بیاورد زیرا هر راهی را که انتخاب کند به ضررش تمام می‌شود.

 

به همین دلیل است که تصمیم‌گیری در این زمینه مشکل شده است و تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص نظام مدت طولانی در دست بررسی است و تا این تاریخ نیز اعضای این مجمع نتوانسته‌اند تصمیم قاطعی در این زمینه بگیرند و تصمیم‌گیری برای خامنه‌ای هم مشکل است. اگر برای خامنه‌ای تصمیم‌گیری مشکل نبود می‌توانست پیش از این موضوع را تعیین‌تکلیف کند و به این بن‌بست و جنگ وجدال مستمر بر سر لوایح FATF پایان دهد و دوجناح نیز به ناگزیر تصمیم او را قبول می‌کردند.

عطف به این موضوع است که آن مهره باند خامنه‌ای روی این واقعیت انگشت گذاشته که « بحث FATF بسیار مهم بوده و به‌اصطلاح روی لبه‌ٔ تیغ راه رفتن است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bddc4507-9fd7-4c9d-8fe8-82b65c73fb3d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات