728 x 90

ايران اشرف آزادي,اقدامات مالكي براي بستن اشرف,اش

۹۴ تن از رهبران ملی، پارلمانترها و نخبگان عراقی خواهان یک راه‌حل انسانی برای اشرف شدند

-

نماد همبستگی با عراقیان شریف در اشرف
نماد همبستگی با عراقیان شریف در اشرف
بیانیه مطبوعاتی با نزدیک شدن به پایان ۲۰۱۱، ۹۴ تن از رهبران ملی، پارلمانترها و نخبگان عراقی خواهان یک راه‌حل انسانی برای اشرف شده و بکارگیری خشونت علیه ساکنان آن را محکوم می‌کنند
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۱ نحوه برخورد با کمپ اشرف به یک موضوع مهم در جامعه بین‌المللی برای ارزیابی پایبندی عراق به قوانین بین‌المللی و اصول حقوق‌بشر تبدیل شده است. ارگانهای ملل‌متحد و از جمله کمیساریای عالی پناهندگان خواهان تمدید مهلت پایان ۲۰۱۱ برای بستن کمپ اشرف شده و ساکنان آن را مشمول حفاظتهای قوانین بین‌المللی توصیف کرده است. جمع بزرگی از پارلمانترها و شخصیتهای عراقی نیز بر ضرورت رعایت حقوق انسانی ساکنان کمپ اشرف به‌عنوان پناهندگان مشمول کنوانسیون ۴ ژنو تأکید دارند و با تن‌دادن به فشارهای خارجی برای اذیت و آزار آنها مخالفند و هرگونه حمله و قتل و کشتار آنها را تحت هر بهانه‌یی مانند آن‌چه در ژوئیه ۲۰۰۹ و آوریل ۲۰۱۱ رخ داد را محکوم می‌کنند.
در یک اقدام جداگانه ۸۵ تن از نمایندگان پارلمان طی نامه‌یی به کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد خواهان لغو ضرب‌الاجل بستن اشرف و حفاظت ملل‌متحد برای آن شدند.
با توجه به اهمیت انعکاس این موضوع بر... و روابط بین‌المللی عراق و ممانعت از ورود عراق به یک بحران دیگر، بار دیگر بر ضرورت قرار گرفتن حفاظت ساکنان این کمپ تحت چتر ملل‌متحد و تسریع در اقدامات کمیساریای پناهندگان ملل‌متحد برای رسیدگی به موقعیت قانونی این افراد تأکید می‌کنیم.
مواضع و لیست شخصیتهایی که به رعایت حقوق انسانی ساکنان این کمپ در رسانه‌های عمومی فراخوان داده‌اند در زیر آمده است:
• دکتر ایاد علاوی رئیس فراکسیون العراقیه در نامه به مالکی تأکید نمود که شما میتوانید از ملل‌متحد خواهان یک راه‌حل جایگزین برای آنها (کمپ اشرف) باشید اما به‌خاطر علاقمندی به عراق می‌گویم که حق و عادلانه نیست آنها را به آن شکلی که روی داد، به قتل رساند. (سایت العراقیه)
• دکتر صالح المطلک معاون نخست وزیر: حضور ساکنان اشرف در عراق قانونی است. آنها پناهنده سیاسی مشمول کنوانسیون چهارم ژنو محسوب می‌شوند که جابه‌جایی اجباری آنان مخالف قوانین بین‌المللی است و هر چیزی خارج از این کادر در نتیجه فشارهای خارجی است... زمان مشخص کردن و گفتن این‌که در این تاریخ اگر خارج نشوید کشتار می‌کنیم و خون خواهیم ریخت و کشور را به جنگ و دعوا با کشورهای جهان خواهیم کشاند، درست نیست و مناسب می‌بینم که بگویم این تصمیم نباید تصمیم یک فرد باشد بلکه این تصمیم به همه عراقیان ربط دارد و کسی که می‌خواهد این تصمیم را بگیرد، باید حیثیت عراق را در نظر بگیرد. چرا که آنها مهمان هستند و نباید به شیوه‌ای که در گذشته با آنها رفتار شد با آنها رفتار شود. (بابلیه - الشرقیه)
• طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور: حضور سازمان مجاهدین خلق در عراق قانونی است و برخورد دولت با آن را رد می‌کنم. یعنی حضور آنها در سرزمین عراق بر اساس قوانین بین‌المللی است و بر همین اساس کسی که این مشکل را حل خواهد نمود، جامعه جهانی است. (الشرقیه)
• دکتر ظافر العانی دبیرکل تجمع آینده عراق و از رهبران العراقیه: ضرب‌الاجل غیرقانونی بستن اشرف در پایان سال ۲۰۱۱ باید ملغی اعلام شود و همان‌طور که کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد درخواست نموده، دولت عراق با برداشتن چنین ضرب‌الاجلی باید همکاریهای لازم را با سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر ارگانهای بین‌المللی جهت دستیابی به یک راه‌حل منصفانه و قانونی به‌عمل آورد. (الملف)
• سلمان الجمیلی رئیس فراکسیون پارلمانی العراقیه: ما معتقدیم که موضوع ساکنان اشرف باید بر اساس قوانین بین‌المللی حل‌وفصل شود. با این پناهندگان بایستی طبق قوانین بین‌المللی برخورد شود و نباید این موضوع برگه فشاری در روابط ما با ایران باشد. (الشرقیه)
• میسون الدملوجی سخنگوی لیست العراقیه: جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف که دولت در پایان سال جاری قصد انجام آن را دارد، محکوم است و در تعارض با مفاهیم حقوق‌بشری است. (الزمان)
• دکتر سلیم عبدالله الجبوری رئیس کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان: زمان نباید به‌عنوان عامل فشار دیگری علاوه بر سایر عوامل در پرونده قرارگاه اشرف عمل کند. هم‌چنین می‌بایست در برخورد با این پرونده در تمامیت آن بر اساس معیارهای بین‌المللی و بر اساس احترام به حقوق‌بشر رفتار نمود. (آکانیوز)
• دکتر احمد العلوانی رئیس کمیسیون اقتصاد پارلمان: جابه‌جایی ساکنان قرارگاه اشرف وابسته به سازمان اپوزسیون مجاهدین خلق ایران به نقطه دیگر، طرح حساب شده خارجی است. (نینا)
• محمود عثمان نماینده مستقل از ائتلاف کردستان خواهان احترام به ساکنان اشرف و عدم حمله و حفاظت از اموال آنها شد. (واع)
• دکتر عبدالناصر المهداوی استاندار دیالی: دولت محلی در استان دیالی هرگونه نقض حقوق‌بشر را رد می‌کند و بر ضرورت رفتار خوب و انسانی با ساکنان قرارگاه اشرف بر اساس قوانین جاری عراق و قوانین بین‌المللی تأکید می‌کند. وی از نیروهای امنیتی عراق خواست تا برای اجتناب از ریختن خون بر اساس قوانین بین‌المللی و عراقی با ساکنان قرارگاه اشرف رفتار نمایند. (نینا- سایت استاندار)
• النقیب گفت: موضوع پناهندگان ایرانی قبل از هر چیز یک موضوع انسانی است... وی افزود: سنتها و آداب ما عربها حکم می‌کند که به این پناهندگان کمک برسانیم و از آنها حفاظت کنیم چرا که میهمانان ما هستند، آنها انسان هستند و فشارهایی که به آنها وارد می‌شود قابل‌قبول نیست. (الزمان)
• عادل برواری مشاور نخست‌وزیر در امور کردستان ابراز امیدواری نمود که دولت عراق جوانب انسانی در برخورد با پرونده کمپ اشرف را رعایت نماید. (نینا)
• النقیب گفت: موضوع پناهندگان ایرانی قبل از هر چیز یک موضوع انسانی است... وی افزود: سنتها و آداب ما عربها حکم می‌کند که به این پناهندگان کمک برسانیم و از آنها حفاظت کنیم چرا که میهمانان ما هستند، آنها انسان هستند و فشارهایی که به آنها وارد می‌شود قابل‌قبول نیست. (الزمان)
• دکتر علاء مکی عضو لیست العراقیه: هم‌چنانکه می‌دانیم ساکنان اشرف حفاظت‌شده بین‌المللی می‌باشند که بایستی تمام تصمیماتی که سازمانهای بین‌المللی در مورد آنها می‌گیرند اجرا شود. (الملف)
• عالیه نصیف نماینده پارلمان: عدم پاسخگویی دولت به فراخوانهای سازمانهای بین‌المللی در مورد تمدید ماندن ساکنان اشرف بعد از پایان سال جاری، تأسف‌بار است. وی توضیح داد که راه‌حل ریشه‌یی نیاز به زمانبندی مشخصی ندارد، بلکه نیاز به زمان بازی دارد تا طرفهای ذیربط بتوانند به نتایج مثبت و مفیدی برسند. (واع)
• محسن سعدون معاون رئیس فراکسیون ائتلاف کردستان: راه‌حل مسأله اشرف نشستن پای میز مذاکره تحت نظارت ملل‌متحد می‌باشد. و حق پناهندگی سیاسی برای همه تضمین شده است. … وی افزود حضور این تعداد زیاد پناهنده باید به موجب قانون اساسی عراق که بر ضرورت احترام به حقوق‌بشر تأکید می‌کند باشد. وی خواستار تلاش برای ایجاد یک فرمول مناسب برای خروج آنها از عراق شد. (واع- نینا)
• لطیف مصطفی، نماینده پارلمان از فراکسیون تغییر: دولت عراق می‌بایست که به آنها (ساکنان اشرف) به‌عنوان پناهندگان سیاسی که دارای خواسته‌های سیاسی می‌باشند. قوانین بین‌المللی بر عراق حکم می‌کند که به پناهندگان سیاسی تا زمانیکه به توافقات بین‌المللی متعهد می‌باشند، احترام بگذارد و بر اساس قانون اساسی عراق و قوانین بین‌المللی نباید هیچ پناهنده‌ای را به‌زور وادار به ترک و یا استرداد به کشور دیگر نمود. (الدستور)
• ارکان زیباری عضو کمیسیون امور خارجه پارلمان: ساکنان کمپ اشرف موقعیت حفاظت‌شده بین‌المللی دارند زیرا پناهنده هستند و حق آنهاست که از حقوق انسانی خود برخوردار باشند. (الملف)
• دکتر بخاری عبدالله خاطرنشان نمود که جامعه جهانی تخلیه کمپ اشرف به شیوه اجباری توسط دولت عراق در پایان سال جاری را نخواهد پذیرفت. (الزمان)
• شوآن محمد طه نماینده پارلمان از فراکسیون ائتلاف کردستان: حمله به ساکنان اشرف به قصد جابه‌جایی اجباری آنها در پایان سال جاری امری غیرقابل قبول در عراق جدید دموکراتیک است. (بغداد)
• مثال الآلوسی نماینده سابق و رهبر حزب امت: ساکنان اشرف پناهنده می‌باشند و دولت بایستی التزامات خود در قبال آنها را مراعات کند. (واع)
• شیخ عبدالله عجیل الیاور رئیس جنبش عدالت و اصلاح عراق: ساکنان اشرف بر اساس کنونسیونهای بین‌المللی در عراق حضور دارند و نبایستی به آنها آسیبی رساند. (الملف)
• آلا طالبانی نماینده پارلمان از فراکسیون ائتلاف کردستان: دولت عراق امروز با پرونده پناهندگانی که در عراق طبق معاهدات بین‌المللی حضور دارند مواجه است و بر ماست که در وضعیت مشکلات سیاسی که ایران باعث آن است، از آنها حمایت کنیم. (بغداد)
• ماجد اسماعیل محمد پارلمانتر از ائتلاف کردستانی، از دولت عراق خواست تا از زور علیه پناهندگان هر تمایل سیاسی که داشته باشند استفاده نکند. (الملف)
• حیدر الملا گزارشگر کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان: پایان‌دادن به پرونده ساکنان اشرف در پایان این سال، دخالت در امور عراق محسوب می‌شود و محکوم است. زیرا این پرونده به عراقیان ربط دارد به‌علاوه این‌که جنبه بین‌المللی دارد و درکادر سازمان ملل حل‌وفصل می‌شود. لذا نسبت به هرگونه اقدامی بدون هماهنگی با یونامی و کمسیاریای عالی پناهندگان ملل‌متحد هشدار می‌دهیم. (الزمان)

(دکتر ایاد علاوی رهبر العراقیه
(دکتر اسامه النجیفی رئیس پارلمان
(دکتر صالح مطلک معاون نخست‌وزیر
(دکتر طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور
(دکتر سلمان الجمیلی رئیس فراکسیون پارلمانی العراقیه
(دکتر جمال الکربولی از رهبران العراقیه
(دکتر ظافر العانی از رهبران العراقیه
(محمود عثمان نماینده مستقل از ائتلاف کردستان
(محسن سعدون نائب رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف کردستانی
(فلاح النقیب نماینده پارلمان و وزیر کشور پیشین
(میسیون الدملوجی نماینده پارلمان و سخنگوی رسمی العراقیه
(دکتر سلیم عبدالله الجبوری رئیس کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان
(دکتر احمد العلوانی رئیس کمیسون اقتصاد پارلمان
(حیدر الملا گزارشگر کمیسون حقوق‌بشر و سخنگوی العراقیه
(راسم العوادی از رهبران فراکسیون العراقیه
(آیت‌الله ایاد جمال‌الدین نماینده سابق پارلمان
(دکتر عبدالناصر المهداوی استاندار دیالی
(عادل برواری مشاور نخست‌وزیر در امور اقلیم کردستان
(سردار عبدالله نماینده پارلمان از تغییر کردستان
(ازهار شیخلی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(حسام العزاوی پارلمانتر سابق و رئیس تجمع العراقیه دیالی
(طه اللهیبی نماینده سابق پارلمان سابق
(ارشد ارکان زیباری عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان
(دکتر علاء مکی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(خانم عتاب جاسم الدوری نماینده پارلمان از العراقیه
(محمد عثمان الخالدی نماینده پارلمان از العراقیه
(خانم عالیه نصیف نماینده پارلمان
(خانم شذی العبوسی نماینده سابق پارلمان
(اسکندر وتوت نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(دکتر بخاری عبدالله نماینده سابق از ائتلاف کردستان
(شوان محمد طه نماینده پارلمان از ائتلاف کردستان
(دکتر مصطفی الهیتی پارلمانتر سابق
(مثال الآلوسی نماینده پارلمان و دبیرکل حزب امت عراق
(شیخ عبدالله عجیل الیاور رئیس جنبش عدالت و اصلاح
(عمر خلف نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(وحدت الجمیلی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(قیس شذر خمیس نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(عجیل الیاور نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(عثمان الجحیشی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(زیاد طارق ذرب نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(فارس السنجری نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(رعد دهلکی نماینده پارلمان فراکسیون العراقیه
(خلیل زیدان نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(دکتر فائزه العبیدی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(خانم ژاله یونس نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(احمد المساری نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(عدنان الدنبوس نماینده سابق پارلمان از العراقیه
(فلاح حسن زیدان نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(ناهده الداینی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(دکتر ندی الجبوری نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(آلا طالبانی گزارشگر فراکسیون ائتلاف کردستان
(خانم انتصار علاوی از رهبران جنبش وفاق
(ضیاء شیخلی از رهبران جنبش وفاق
(عبدالستار بائر از رهبران جنبش وفاق
(اکرم نقیب مشاور حقوقی فراکسیون العراقیه
(خانم کریمه الجواری نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(ابراهیم المطلک نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(محمد اقبال نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(محمد کربولی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(وکیل هانی عاشور مشاور حقوقی فراکسیون العراقیه
(خانم سهاد العبیدی نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(حامد المطلک نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(یاسین المطلک نماینده پارلمان از فراکسیون العراقیه
(شیخ جمال البطیخ وزیر سابق و نماینده سابق پارلمان
(فرزند احمد نماینده سابق پارلمان از ائتلاف کردستان
(لطیف مصطفی نماینده پارلمان از فراکسیون تغییر کردستان
(د. بایزید حسن نماینده پارلمان از فراکسیون تغییر کردستان
(شیخ ماجد اسماعیل نماینده پارلمان ائتلاف کردستان
(آزاد ابو بکر نماینده پارلمان از فراکسیون ائتلاف کردستان
(لطیف حاج حسن نماینده سابق از ائتلاف کردستان
(دکتر حمید عادل باوی نماینده پارلمان از ائتلاف کردستان
(دکتر محمد أحمد نماینده سابق پارلمان-اتحاد اسلامی
(یوسف احمد نماینده سابق پارلمان از ائتلاف کردستان
(فتاح الشیخ نماینده سابق پارلمان و عضو فراکسیون العراقیه
(دکتر محمد شیخلی مدیر مرکز ملی عدالت
(میناس إبراهیم الیوسفی دبیرکل حزب دموکرات مسیحی
(عبدالاله کاظم سخنگوی معاون رئیس‌جمهور الهاشمی
(وکیل لؤی سعیدی از رهبران جنبش وفاق
(شیخ خلف العلیان دبیرکل شورای گفتگوی ملی عراق
(وکیل قحطان سعیدی از رهبران جنبش احرار عراق
(ابراهیم باجلان رئیس سابق شورای استان دیالی
(بعلاوه ۱۳ تن از اعضای شورای استان و مشاوران استاندار
(

حیدر الملا
سخنگوی فراکسیون العراقیه و گزارشگر کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان
۱۶ نوامبر ۲۰۱۱.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a253a64-18bd-4bc6-a654-de5af06cad5d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات