728 x 90

قيام هاي خاورميانه,ليبي,

صفحه جدیدی در تاریخ لیبی

-

لیبی صفحه جدیدی را در تاریخش می‌گشاید
لیبی صفحه جدیدی را در تاریخش می‌گشاید
تلویزیون الجزیره می‌گوید: با کشتن قذافی صفحه جدیدی در تاریخ لیبی ورق خورده است.
بعد از 9ماه از شروع انقلاب 17فوریه، قذافی که 42سال در لیبی حکومت کرد، کشته شد. محمود جبرئیل، رئیس دفتر اجرایی شورای ملی انتقالی لیبی گفت که قذافی بر اثر اصابت گلوله به سرش به قتل رسید.

امروز روزی است که مردم لیبی صفحه‌یی از تاریخ کشورشان را که 42سال طول کشید، ورق زدند.
روز پایان با اعلام آزادی سرت پس از 2ماه محاصره شروع شد و با تصرف آخرین پناهگاه طرفداران قذافی در منطقه‌یی به مساحت یک کیلومتر مربع پایان یافت. قذافی سحرگاه پنجشنبه با دهها تن از محافظان و معاونانش از شهر سرت به سوی غرب فرار کرد. هواپیماهای ناتو ستون قذافی را رد یابی کرده و هواپیماهای فرانسوی او را هدف قرار دادند. اما به نظر می‌رسد که قذافی و تعدادی از مردانش از مرگ نجات یافتند و فرار کردند و در یک تونل زیر جاده مخفی شدند. اما انقلابیون که او را تعقیب می‌کردند، قذافی را دستگیر کردند. به گفته شورای ملی انتقالی، قذافی بدون این‌که مقاومتی بکند، تسلیم شد.

محمود جبرئیل، رئیس دفتر اجرایی شورای انتقالی لیبی: «او هیچ مقاومتی نکرد. هنگامی که شروع به حرکت کرد، بازوی راستش هدف گلوله قرار گرفت. هنگامی که به او نزدیک شدند و او را در آمبولانس گذاشتند، تنها از ناحیه بازوی راست آسیب دیده بود و هیچ جراحت دیگری نداشت. هنگامی‌که به سوی خودرو حرکت کردند، هدف تداخل آتش بین انقلابیون و گردانهای قذافی قرار گرفتند و گلوله‌هایی به سرش اصابت کرد».

در موضع دیگری در 5کیلومتری محلی که قذافی پیدا شد، ستون پسرش معتصم، مشاور امنیت ملی و برخی از محافظانش پیدا شد. یکی از محافظانش او را معرفی کرد. او در درگیری با انقلابیون که 4ساعت طول کشید مجروح و بر اثر شدت جراحت وارده کشته شد.

محمود جبرئیل: «اما در رابطه با معتصم، او از ناحیه سر هدف قرار گرفت و جمجمه‌اش شکست و 5گلوله به پشتش و یک گلوله در گردنش اصابت کرد».

ابوبکر یونس، وزیر دفاع دولت قذافی نیز که عملیات علیه انقلابیون در سرت را فرماندهی می‌کرد، کشته شد. الجزیره جسد یونس را که لباس عادی داشت، به دست آورد. او از ناحیه گردن و سینه هدف گلوله قرار گرفته بود. با قتل قذافی و تعدادی از سران نظامش و تعقیب کسانی که در قید حیات هستند، لیبی پیروزی مهم و تاریخی کسب کرد اما چالش بزرگتر در پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز این گذشته و موفقیت در نبرد برای بنای آینده جدید برای تمامی مردم لیبی با تمامی طیفهای آن نهفته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/634091b5-d084-43df-a153-7fb55186363e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات