728 x 90

قيام هاي خاورميانه,ليبي,

گزیده‌یی از مهم‌ترین اخبار لیبی

-

رزمندگان ارتش آزادیبخش لیبی پس از کشته شدن قذافی در سرت
رزمندگان ارتش آزادیبخش لیبی پس از کشته شدن قذافی در سرت
قذافی دیکتاتور سرنگون شده لیبی در عملیات ارتش آزادیبخش ملی در شهر سرت کشته شد.

ارتش آزادیبخش ملی لیبی شهر سرت زادگاه قذافی را به‌طور کامل تسخیر کرد.

با کشته شدن قذافی مردم در سراسر لیبی از جمله در طرابلس و بنغازی به جشن و سرور پرداختند و رزمندگان با شلیکهای هوایی کشته شدن وی را جشن گرفتند.

ابوبکر یونس وزیر دفاع قذافی نیز در این نبردها کشته شد. رسانه‌ها هم‌چنین از کشته شدن معتصم، یکی از پسران قذافی خبر دادند.

هم‌چنین محمود جبرئیل مقام دوم حکومت فعلی لیبی گفت خودروی سیف الاسلام، پسر دیگر قذافی در شهر سرت مورد تهاجم رزمندگان قرار گرفته و متواری شده است.

یکانهای ارتش آزادیبخش لیبی با شدت بخشیدن به نبردهای خود طی هفته‌های اخیر بقایای قذافی در شهرهای بنی ولید و سرت را به عقب راندند و موفق شدند این شهرها را به‌طور کامل تصرف کنند.

در همین حال ستون خودروهای باقی‌مانده بقایای قذافی که به سمت شهر مصراته در حرکت بودند، توسط جنگنده‌های ناتو بمباران شدند.

بان کی‌مون دبیرکل ملل متحد، کشته شدن قذافی را یک گام تاریخی و مرحله جدیدی برای گذار لیبی به دموکراسی خواند و گفت روند طولانی انقلاب باید فرصت و عدالت را برای تمامی مردم لیبی محقق کند.

بان کی‌مون طی تماس با نماینده‌اش در امور لیبی، بر ضرورت کمک جامعه جهانی برای شکل‌گیری یک لیبی دموکراتیک تأکید کرده است

هرمان فان رمپوی رئیس اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس شورای اتحادیه اروپا طی یک بیانیه مشترک اعلام کردند، خبر مرگ قذافی نشان‌دهنده خاتمه یک دوره سرکوبی است که مردم لیبی به مدت طولانی از آن رنج برده‌اند. در این بیانیه مشترک تأکید شده است. مرگ قذافی نشانه پایان یک دوره استبداد در لیبی است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت این خبر می‌تواند نشانگر پایان سمبلیک عملیات ناتو در لیبی باشد.

سخنگوی سناتور جان مک کین، عضو ارشد در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت سناتور مطمئن است که قذافی کشته شده است.

در گزارشهای تلویزیون از جشنهای مردمی پس از کشته شدن دیکتاتور در طرابلس و دیگر شهرهای لیبی، رزمندگان و مردم و جوانان درحالی که تصاویر شهیدان قیامها و نبردهای آزادیبخش لیبی و قربانیان جنایات سرکوبگرانه قذافی را در دست داشتند، از آزاد شدن کامل کشورشان از سلطه دیکتاتور ابراز شادمانی می‌کردند و اغلب می‌گفتند در این لحظات یاد شهیدان را گرامی می‌داریم و برای رزمندگان و قیام‌کنندگان در دیگر کشورهای تحت ستم به‌ویژه برای مردم و قیام‌کنندگان سوریه آرزوی پیروزی می‌کنیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ceb292f-2d1b-4d1d-b220-0085641e64cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات