728 x 90

اشرف - حمايت بين المللي,اعتراض عليه مالكي,توطئه خا

احضار مسئولان عراقی، در رابطه با حمله به قرارگاه اشرف توسط دادگاه اسپانیا

-

دادگاه اسپانیا-
دادگاه اسپانیا-
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ۶ فروردین، «یک منبع از کمپ اشرف در شمال شرق بغداد که پناهندگان سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران در استان دیالی را دربرمی‌گیرد، در تماس با ”الشرق الاوسط“ گفت: خوان گارسه، وکیل اسپانیایی در مادرید یک بیانیه مطبوعاتی صادر کرد و در آن از تلاشها برای احضار تعدادی از مقامات عراقی مسئول امور این قرارگاه، به‌خاطر آن‌چه که جنایت علیه ساکنان قرارگاه اشرف می‌نامید، پرده برداشت. دادگاه مرکزی تحقیق شماره چهار اسپانیا در ۲۳مارس ۲۰۱۱ حکم جدیدی صادر کرد که در آن ۴متهم به نامهای علی یاسری رئیس کمیته بستن ”اشرف“ در نخست‌وزیری عراق، صادق محمد کاظم مدیر این کمیته، سرهنگ دوم نزار حازم و ستوان حیدر عذاب ماشی به دادگاه احضار شدند، این به‌دنبال ارائه شکایت جدیدی درباره استمرار و افزایش نقض کنوانسیون چهارم ژنو علیه ساکنان این قرارگاه صورت گرفت.
دولت عراق به این دلیل که سکونت مخالفان رژیم ایران، روابط بغداد با همسایه‌اش تهران را تیره می‌کند، تلاش دارد تا قرارگاه اشرف را ببندد و ساکنان آن را به کشور سوم اخراج کند، اما ساکنان قرارگاه از ترک آن خودداری کردند و این امر منجر به کشمکش و درگیری با نیروهای عراقی شد. تعداد ساکنان اشرف به ۳۰۰۰نفر می‌رسد، رئیس‌جمهور سابق عراق طی جنگ عراق و ایران (۱۹۸۰- ۱۹۸۸) به آنان اجازه اقامت داده بود.
این منبع ایرانی گفت، که دادگاه تحقیق مرکزی اسپانیا «شکنجه روانی علیه ساکنان اشرف که از فوریه ۲۰۱۰بوسیله بلندگوهای قوی در طی روز و بیشتر ساعتهای شب، ساکنان را به بدرفتاری و کشتار تهدید می‌کنند، هم‌چنین اعمال محدودیتهای شدید دارویی و نیازمندیهای درمانی و پزشکی و غذایی و انرژی و سوختی علیه ساکنان اشرف، و محرومیت کامل از آزادی فردی در تحرک و جابجایی را مورد رسیدگی قرار خواهد داد».
این دادگاه با استناد به ماده ۲۹ از کنوانسیون چهارم ژنو تأکید کرد که «دولتی که افراد حفاظت‌شده تحت قلمرو آن به‌سر می‌برند، فارغ از هرگونه مسئولیت فردی، که ممکن است اعمال شود، مسئول رفتاری است که توسط مامورانش با این افراد می‌شود. همه طرفهای امضاکننده کنوانسیون، ملتزم هستند عاملان و آمران چنین نقضهای جدی را در مقابل دادگاه قرار دهند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1aba65df-71e9-43b4-8360-93483911383c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات