728 x 90

سونامي 2011,

تفاوتهای سونامی ژاپن و اندونزی

-

سونامی ژاپن
سونامی ژاپن
آمار تلفات و خسارات ناشی از زلزله و سونامی ژاپن بسیار کمتر از سونامی‌اندونزی بود. تفاوتهای این دو زلزله

گزارش:
مکانیزم سونامی به این صورت است که زلزله باعث می‌شود یک لایه زمین جابجا شده و آب را در آن نقطه به بالا پرتاب کند که موجی عظیم با سرعت مافوق صوت ایجاد می‌شود وبا سرعت به سمت ساحل می‌رود. امواج سونامی ژاپن تا ارتفاع ۱۰متر رسیده است.

قدرت زلزله ژاپن هشت و نه دهم در مقیاس ریشتر و در عمل ۱۰کیلومتری در بستر اقیانوس آرام بود.

قدرت زلزله اندونزی که در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد نه و یک دهم ریشتر در عمق آبهای نزدیک سواحل سوماترای اندونزی بود. قدرت این زلزله، برابر با ۲۳هزار بمب اتمی بود که هیروشیما را ویران کرد.

در سونامی ژاپن سرعت حرکت امواج: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت بود

در سونامی‌اندونزی هم سرعت حرکت امواج: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت بود.

به گفته مؤسسه ملی ژئوفیزیک ایتالیا، زلزله ژاپن، محور زمین را تا ۲۵ سانتیمتر (بیست‌و پنج سانتیمتر) منحرف کرده و به گفته مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا به‌دنبال این زلزله، مختصات کشور ژاپن ۲. ۴ متر (چهار و دو دهم متر) جابجا شده است.

زلزله اندونزی هم بنا‌به گفته محققان آژانس فضایی ایتالیا، چنان قوی بوده که محور چرخش زمین را تغییر داده است. کامپیوترهای مرکز تحقیقات آژانس فضایی ایتالیا نشان می‌دهند که محور چرخش زمین بین ۵ تا ۶ سانتیمتر جابجا شده و این جابجایی در طول مسیر مرکز زلزله بوده است.

تلفات سونامی ژاپن تاکنون هزارو سیصد کشته اعلام شده است اما تعداد مفقودین بسیار زیاد است. مثلاًًًًًًًً در یکی از شهرهای سونامی‌زده ژاپن، ده‌هزار نفر مفقود هستند.

تلفات سونامی‌اندونزی بنا‌به تخمینها حدود چهارصد و پنجاه هزار کشته بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c9e20be-9742-4320-a139-e96396e567ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات